Page 23 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 23

ÖKOSKODÁS



 Valóban környezetbarát





 az e-közlekedés?                                                                Ennek az értéknek majd az 50 százaléka




                                                                                 teljes életciklusra értendő, tehát az
                                                                                 alapanyag gyártásától a felhasználáson át
                                                                                 egészen a leszállításig. Mivel a ma kapható
                                                                                 e-rollerek nagy részét (95% feletti is lehet
                                                                                 ez a szám) Kínában gyártják, és az egyes
                                                                                 alkatrészek majd 100 százaléka biztosan
                                                                                 onnan kerül világszerte a felhasználókhoz,
                                                                                 így maga a szállítás is igen nagy hányadot
                                                                                 képez ebben az emissziós értékben.

                                                                                 Fontos beszélni a bérrollerek használatából
                                                                                 fakadó széndioxid-kibocsátásról is. Ugyanis
                                                                                 az egyes akkumulátor telepek merülése miatt
                                                                                 az eszközöket be kell gyűjteni, majd azokat
                                                                                 fel kell újra tölteni, hogy újra bevethetők
                                                                                 legyenek. Ennek a folyamatnak is jelentős
                                                                                 az energiaigénye, a tanulmány szerint ez
                                                                                 további 43% CO2 kibocsájtásért felel.
                                                                                 Elmondható, hogy nem a forgalomban lévő
                                                                                 rollerekkel van a baj, hanem ennél sokkal
                                                                                 összetettebb a dolog. Bár olcsónak tűnnek
                                                                                 az elektromos rollerek, mert környezetbarát
                                                                                 technológiát használnak, de ezt az
                                                                                 olcsóságot mégis a környezet sínyli meg.

                                                                                 A magánjellegű rollerhasználaton kívül létezik
                                                                                 a bérrollerek jelensége (Budapesten is egyre
                                                                                 több helyen találkozni ilyenekkel). Ezeknek
                                                                                 a bérrollereknek az aktuális használati
                                                                                 ideje nem ideális, cca. 30 nap, mely jócskán
                                                                                 alatta van egy átlagos rollerhasználatnak.
                                                                                 Tehát ezek az eszközök csak abban az
                                                                                 esetben tekinthetők környezetbarát
                                                                                 közlekedési megoldásnak, ha
                                                                                 robbanómotoros járművet, autót vagy
           Így a teljes életciklusra vetített kibocsátás   A bérbeadó cégek tonnaszám megspórolt   motorkerékpárt váltanak ki. Amennyiben
           0,2 kg CO2/km, pontosan annyi, amennyi a   CO2-ről beszélnek, de egy új tanulmány   viszont gyalogos vagy kerékpáros
           budapesti tömegközlekedés kibocsátása.  szerint ez nem teljesen így van.  közlekedés helyett alkalmazzák, akkor
                                                                                 környezetkárosító megoldásnak számítanak.
           Tehát elektromos kerékpárral akkor tudunk   Maga a rollerhasználat természetesen
           igazán környezettudatosak lenni, hogyha   CO2 kibocsátás-semleges. Az Észak-  Bár vannak hátrányai az elektromos
           autóhasználatot váltunk ki, nem beszélve   Karolinai Egyetem tanulmánya más   rollerezésnek is, de be kell látnunk,
           az így csökkenő lég- és zajszennyezésről,   nézőpontból vizsgálta a kérdést, ők az   hogy a jövőben az egyik legjobban
           a közutak tehermentesítéséről.     eszköz teljes életciklusát vették alapul.  elfogadott közlekedési forma lesz ez
                                                                                 az elektromos kerékpárok mellett.
           MENNYIRE KÖRNYEZETBARÁT            Az eredmény: a kutatók a felhasználás
           AZ ELEKTROMOS ROLLER?              jellegétől függően 88-126 gramm CO2   Az e-rollerek valójában az „utolsó mérföldek”
           Németországban 2019. júniusa óta több mint   személyenként és kilométerenként a   megtételéhez a legideálisabbak, amivel
           negyedmillió e-roller van már használatban,   kibocsátás mértéke. Ez természetesen egy   csökkenthetjük a belvárosok forgalmi
           mióta hivatalosan is engedélyezték   jobb érték, mintha a roller helyett autóval   terheltségét, a parkolási gondokat, és a
           ezek részvételét a forgalomban, és ez a   közlekednél, egy teljesen feltöltött diesel   levegőminőségre lokálisan is előnyösebb.
           szám folyamatosan csak növekszik.  busznál pedig lényegesen rosszabb.                 (Bihari Bernadett Luca)

                                                                                                              23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28