Page 23 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 23
ÖKOSKODÁS
Valóban környezetbarát
az e-közlekedés? Ennek az értéknek majd az 50 százaléka
teljes életciklusra értendő, tehát az
alapanyag gyártásától a felhasználáson át
egészen a leszállításig. Mivel a ma kapható
e-rollerek nagy részét (95% feletti is lehet
ez a szám) Kínában gyártják, és az egyes
alkatrészek majd 100 százaléka biztosan
onnan kerül világszerte a felhasználókhoz,
így maga a szállítás is igen nagy hányadot
képez ebben az emissziós értékben.
Fontos beszélni a bérrollerek használatából
fakadó széndioxid-kibocsátásról is. Ugyanis
az egyes akkumulátor telepek merülése miatt
az eszközöket be kell gyűjteni, majd azokat
fel kell újra tölteni, hogy újra bevethetők
legyenek. Ennek a folyamatnak is jelentős
az energiaigénye, a tanulmány szerint ez
további 43% CO2 kibocsájtásért felel.
Elmondható, hogy nem a forgalomban lévő
rollerekkel van a baj, hanem ennél sokkal
összetettebb a dolog. Bár olcsónak tűnnek
az elektromos rollerek, mert környezetbarát
technológiát használnak, de ezt az
olcsóságot mégis a környezet sínyli meg.
A magánjellegű rollerhasználaton kívül létezik
a bérrollerek jelensége (Budapesten is egyre
több helyen találkozni ilyenekkel). Ezeknek
a bérrollereknek az aktuális használati
ideje nem ideális, cca. 30 nap, mely jócskán
alatta van egy átlagos rollerhasználatnak.
Tehát ezek az eszközök csak abban az
esetben tekinthetők környezetbarát
közlekedési megoldásnak, ha
robbanómotoros járművet, autót vagy
Így a teljes életciklusra vetített kibocsátás A bérbeadó cégek tonnaszám megspórolt motorkerékpárt váltanak ki. Amennyiben
0,2 kg CO2/km, pontosan annyi, amennyi a CO2-ről beszélnek, de egy új tanulmány viszont gyalogos vagy kerékpáros
budapesti tömegközlekedés kibocsátása. szerint ez nem teljesen így van. közlekedés helyett alkalmazzák, akkor
környezetkárosító megoldásnak számítanak.
Tehát elektromos kerékpárral akkor tudunk Maga a rollerhasználat természetesen
igazán környezettudatosak lenni, hogyha CO2 kibocsátás-semleges. Az Észak- Bár vannak hátrányai az elektromos
autóhasználatot váltunk ki, nem beszélve Karolinai Egyetem tanulmánya más rollerezésnek is, de be kell látnunk,
az így csökkenő lég- és zajszennyezésről, nézőpontból vizsgálta a kérdést, ők az hogy a jövőben az egyik legjobban
a közutak tehermentesítéséről. eszköz teljes életciklusát vették alapul. elfogadott közlekedési forma lesz ez
az elektromos kerékpárok mellett.
MENNYIRE KÖRNYEZETBARÁT Az eredmény: a kutatók a felhasználás
AZ ELEKTROMOS ROLLER? jellegétől függően 88-126 gramm CO2 Az e-rollerek valójában az „utolsó mérföldek”
Németországban 2019. júniusa óta több mint személyenként és kilométerenként a megtételéhez a legideálisabbak, amivel
negyedmillió e-roller van már használatban, kibocsátás mértéke. Ez természetesen egy csökkenthetjük a belvárosok forgalmi
mióta hivatalosan is engedélyezték jobb érték, mintha a roller helyett autóval terheltségét, a parkolási gondokat, és a
ezek részvételét a forgalomban, és ez a közlekednél, egy teljesen feltöltött diesel levegőminőségre lokálisan is előnyösebb.
szám folyamatosan csak növekszik. busznál pedig lényegesen rosszabb. (Bihari Bernadett Luca)
23