Page 25 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 25

FOGYASSZ OKOSAN!







                                                                                  A diszkont légitársaság (népszerű
                                                                                  nevén „fapados légitársaság”) az
                                              ugyan a szolgáltatói kedvezmények nélkül,   olyan légitársaságnak a megjelölése,
                                              de változatlan tarifa mellett telefonálhatunk.   amely a 20. század vége óta a
                                              2 órát meghaladó késés esetén a várakozók   légitársaságok közötti nemzetközi
                                              étkezését is segítenie kell a légitársaságnak –   árversenyben az átlagosnál olcsóbb
                                              erre bevett szokás, hogy ilyenkor kuponokat   járataival vesz részt. Az alacsonyabb
                                              adnak, ami ugyan egy átmeneti megoldás,   ár rendszerint alacsonyabb kényelmi
                                              hiszen nem svédasztal, de szendvicshez   szolgáltatással jár.  (Forrás: Wikipédia)
                                              és vízhez juthatnak vele a várakozók.
                                              A légiutasoknak ez előző, kommunikációval
                                              és ellátással kapcsolatos költségeken felül
                                              kártalanítási összeget írnak elő a jogszabályok
                                              késésre, járatkimaradásra, vagy akár a
                                              túlfoglalásra is. A kártalanítás összege
                                              függ attól, hogy hány kilométeres útra   az ember kifogásokat találjon, de ebben az
                                              váltottunk jegyet, átlagosan 250 és 600 euró   esetben valószínűleg kellően kreatív indokokkal
                                              között van – természetesen a jegy árának   próbálnak lerázni minket a légitársaságok, vagy
                                              visszatérítésén felül – mondta el Siklósi   igyekeznek elérhetetlennek tűnni. Legjobb
                                              Máté. Számít még a késés időtartama is.  példa az időjárás, amely különösen nagyobb
                                                                                távolságok megtételekor változik, viszont előre
                                              A túlfoglalás nem rendszerhiba, hanem egy   nem látható oknak nem tekinthető. Jogalapja
                                              alaposan kiszámolt üzleti stratégia, amit   viszont nincs az ilyen megkerülő viselkedésnek,
                                              nemcsak légitársaságok, hanem szállodák is   ezek inkább az érzelemre próbálnak hatni,
                                              előszeretettel szoktak alkalmazni. Ez azt jelenti,   vagy kedvét szegni a pórul járt ügyfeleknek.
                                              hogy arányosan 100 helyre nagyjából 120-130
                                              jegyet adnak el ahhoz, hogy a kapacitásukat az   Nem elég tisztában lenni a jogainkkal, hanem
                                              adott napon végül maximálisan kihasználják,   érvényesíteni is kell azt. Ebben szerencsére
                                              mert beleszámolják a lemondásokat is. Ezeket   nem vagyunk egyedül, vannak légiközlekedésre
                                              statisztikákból számolják ki, hogy mennyi   specializálódott vállalkozások is már, akik
                                              utas szokta visszamondani akár az utolsó   jutalék fejében megszerzik ezt az összeget,
                                              pillanatban is a foglalást. A legpontosabb   ami a jogszabály szerint jár a megkárosított
                                              számítások ellenére fennáll a veszély, hogy   ügyfeleknek. A szolgáltatásért külön pénzt nem
                                              rendkívüli helyzetben mégis több utas jelenik   kérnek, így lényegében kockázatmentesen
                                              meg a repülőtéren, mint amennyi hely van.   megbízhatjuk őket, hiszen amennyiben nem
                                              Amennyiben ez bekövetkezik, akkor lesz,   járnak sikerrel, akkor ingyen volt. Cserébe
                                              akit emiatt nem engednek felszállni a gépre,   viszont nem kell személyesen mindent intézni,
                                              hiába van jegye, és rendben találtak mindent a   amivel rengeteg időt és energiát spórolhatunk.
                                              papírokkal. Állójegy nincs, marad az átfoglalás,
                                              de ebben az esetben is jár a kártalanítás, és a   Közúti vagy hajós közlekedés esetén sokkal
                                              légitársaságoknak segíteniük kell a folyamatot.  kevesebb védelem van késésekre, ezzel talán
                                                                                már mindenki találkozott Magyarországon. Ha
                                              Mivel a kártalanítás összege olykor a jegy   törlik a járatot, akkor persze a jegyet normál
                                              árának a többszöröse is lehet (különösen   esetben visszatérítik (ami jelentheti azt,
                                              a fapados járatoknál), így értelemszerűen   hogy megadott határidőig kell visszaváltani,
                                              semelyik légitársaságnak nem esik jól ezeket   vagy beváltani egy másikra, vagy később
                                              kifizetni, szóval azt ne várjuk, hogy maguktól   felhasználható vouchert adnak), de kizárólag
                                              fognak segíteni, vagy hogy automatikusan   a légitársaságokra vonatkozik olyan általános
                                              jön a visszautalás. A légitársaságoknak   és minden esetre kiterjedő jogszabály,
                                              lényegében csak akkor van joguk mentesülni   mely szerint fogyasztóként a befizetett
                                              a kártalanítás alól, ha bizonyítják, hogy a   pénzen felül további kártérítésre vagyunk
                                              késés vagy a törlés vis maior okra vezethető   jogosultak. Az ismereteken felül viszont az
                                              vissza. Ez azt jelenti, hogy a hiba előre nem   aktív intézkedés is szükséges, amennyiben
                                              látható és egyben elháríthatatlan volt. Nem   baj van, és a pénzünkhöz szeretnénk jutni.
                                              kell ahhoz ügyfélszolgálatosnak lenni, hogy      (Hegyi Vivi, Horváth Ádám)




                                        A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
                                  a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében

                                                                                                              25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30