Page 22 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 22
ÖKOSKODÁS
A rovat az Agrárminisztérium támogatásával valósul meg.
Valóban környezetbarát
az e-közlekedés?
A KLÍMAVÁLTOZÁS ELLENI HARCBAN A KÖZLEKEDÉS JELENTI AZ
EGYIK LEGNAGYOBB KIHÍVÁST, HISZEN KIBOCSÁTÁSA NEM HOGY
NEM CSÖKKENT, DE AZ UTÓBBI ÉVEKBEN NŐTT A LEGNAGYOBB
MÉRTÉKBEN. ÉPPEN EZÉRT AZ E-MOBILITÁSRA SOKAN EGYFAJTA
SZENT GRÁLKÉNT TEKINTENEK, AMELY MEGSZÜNTETI A KÖZLEKEDÉS
OKOZTA KÖRNYEZETI KÁROKAT. ÁM RENDRE NAPVILÁGOT LÁTNAK
OLYAN TANULMÁNYOK, AMELYEK KIMUTATJÁK, HOGY EGY
ELEKTROMOS AUTÓ TULAJDONKÉPPEN KÁROSABB A KÖRNYEZETRE,
MINT A HAGYOMÁNYOS BELSŐÉGÉSŰ MOTORRAL RENDELKEZŐ
TÁRSAI. VAJON MIÉRT NEM OLYAN EGYÉRTELMŰ EZ A KÉRDÉS,
ÉS HA AZ ELEKTROMOS KERÉKPÁROKAT, ROLLEREKET VESSZÜK,
TEKINTHETJÜK-E ŐKET KLÍMABARÁTNAK?
Ahhoz, hogy erre a kérdésre választ
kapjunk, szükséges megérteni, hogy
milyen kibocsátás kapcsolódik egy
elektromos közlekedési eszközhöz, legyen
az elektromos autó, kerékpár vagy roller.
Mindegyik „lelke” az akkumulátor, amelynek
gyártása egyrészt ritkafémeket igényel,
amelyek bányászata általában súlyos
környezetterheléssel jár, másrészt pedig egy
rendkívül energiaintenzív folyamat, amely
így közvetetten széndioxid-kibocsátással
jár. Olyannyira, hogy egy elektromos autó
akkumulátorának gyártása akár a teljes
életciklusa során kibocsátott szén-dioxid 40
százaléka is lehet. Ezen kívül az akkumulátor
töltésekor felhasznált villamos energia
termeléséhez köthető kibocsátás is sokat Harmat Ádám, a WWF Magyarország és a tömegközlekedési eszközök is
számít, ami országonként változik. Éghajlatvédelmi programjának vezetője. ugyanúgy járnak, ezért teljesen átfogó képet
csak akkor kapunk, hogyha figyelembe
AUTÓ, ELEKTROMOS KERÉKPÁR Nézzük meg az erre vonatkozó eseteket egy vesszük az elektromos kerékpár teljes
VAGY TÖMEGKÖZLEKEDÉS? példán keresztül, amelyben a munkahelyünk életciklusa során történt kibocsátását.
„Az elektromos kerékpár esetén ilyen 15 km-re van, és autóval, tömegközlekedéssel, Vagyis nem csak a töltéshez köthető
összehasonlításnak természetesen csak kerékpárral is ennyi távolságot kell széndioxid-kibocsátást vesszük számításba,
akkor van létjogosultsága, ha másfajta megtennünk. Ha autóval járunk, 7 literes hanem a gyártásnak, a szállításnak, a
közlekedési eszközt vált ki, hiszen városi fogyasztást feltételezve egy átlagos karbantartásnak és a hulladékkezelésnek is.
egyértelmű, hogy a környezetterhelése egy benzines autó az oda-vissza összesen 30
kizárólag emberi erővel hajtott kerékpárhoz km-es távon 5,2 kg szén-dioxidot bocsát ki. Egy új-zélandi tanulmány szerint a használat
képest nagyobb. Ezért az alapvető kérdés, során történő emisszió a teljes kibocsátás
hogy milyen más közlekedési eszközről Mivel egy elektromos kerékpár vásárlása nem egész 10 százaléka, a gyártáshoz pedig
váltanánk elektromos biciklire” – mondta mellett jellemzően az autónkat is megtartjuk, a teljes kibocsátás kb. 85 százaléka köthető.
22