Page 22 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 22

ÖKOSKODÁS
                                      A rovat az Agrárminisztérium támogatásával valósul meg.


           Valóban környezetbarát





           az e-közlekedés?









           A KLÍMAVÁLTOZÁS ELLENI HARCBAN A KÖZLEKEDÉS JELENTI AZ
           EGYIK LEGNAGYOBB KIHÍVÁST, HISZEN KIBOCSÁTÁSA NEM HOGY
           NEM CSÖKKENT, DE AZ UTÓBBI ÉVEKBEN NŐTT A LEGNAGYOBB
           MÉRTÉKBEN. ÉPPEN EZÉRT AZ E-MOBILITÁSRA SOKAN EGYFAJTA
           SZENT GRÁLKÉNT TEKINTENEK, AMELY MEGSZÜNTETI A KÖZLEKEDÉS
           OKOZTA KÖRNYEZETI KÁROKAT. ÁM RENDRE NAPVILÁGOT LÁTNAK
           OLYAN TANULMÁNYOK, AMELYEK KIMUTATJÁK, HOGY EGY
           ELEKTROMOS AUTÓ TULAJDONKÉPPEN KÁROSABB A KÖRNYEZETRE,
           MINT A HAGYOMÁNYOS BELSŐÉGÉSŰ MOTORRAL RENDELKEZŐ
           TÁRSAI. VAJON MIÉRT NEM OLYAN EGYÉRTELMŰ EZ A KÉRDÉS,
           ÉS HA AZ ELEKTROMOS KERÉKPÁROKAT, ROLLEREKET VESSZÜK,
           TEKINTHETJÜK-E ŐKET KLÍMABARÁTNAK?







           Ahhoz, hogy erre a kérdésre választ
           kapjunk, szükséges megérteni, hogy
           milyen kibocsátás kapcsolódik egy
           elektromos közlekedési eszközhöz, legyen
           az elektromos autó, kerékpár vagy roller.

           Mindegyik „lelke” az akkumulátor, amelynek
           gyártása egyrészt ritkafémeket igényel,
           amelyek bányászata általában súlyos
           környezetterheléssel jár, másrészt pedig egy
           rendkívül energiaintenzív folyamat, amely
           így közvetetten széndioxid-kibocsátással
           jár. Olyannyira, hogy egy elektromos autó
           akkumulátorának gyártása akár a teljes
           életciklusa során kibocsátott szén-dioxid 40
           százaléka is lehet. Ezen kívül az akkumulátor
           töltésekor felhasznált villamos energia
           termeléséhez köthető kibocsátás is sokat   Harmat Ádám, a WWF Magyarország   és a tömegközlekedési eszközök is
           számít, ami országonként változik.  Éghajlatvédelmi programjának vezetője.   ugyanúgy járnak, ezért teljesen átfogó képet
                                                                                 csak akkor kapunk, hogyha figyelembe
           AUTÓ, ELEKTROMOS KERÉKPÁR          Nézzük meg az erre vonatkozó eseteket egy   vesszük az elektromos kerékpár teljes
           VAGY TÖMEGKÖZLEKEDÉS?              példán keresztül, amelyben a munkahelyünk   életciklusa során történt kibocsátását.
           „Az elektromos kerékpár esetén ilyen   15 km-re van, és autóval, tömegközlekedéssel,   Vagyis nem csak a töltéshez köthető
           összehasonlításnak természetesen csak   kerékpárral is ennyi távolságot kell   széndioxid-kibocsátást vesszük számításba,
           akkor van létjogosultsága, ha másfajta   megtennünk. Ha autóval járunk, 7 literes   hanem a gyártásnak, a szállításnak, a
           közlekedési eszközt vált ki, hiszen   városi fogyasztást feltételezve egy átlagos   karbantartásnak és a hulladékkezelésnek is.
           egyértelmű, hogy a környezetterhelése egy   benzines autó az oda-vissza összesen 30
           kizárólag emberi erővel hajtott kerékpárhoz   km-es távon 5,2 kg szén-dioxidot bocsát ki.  Egy új-zélandi tanulmány szerint a használat
           képest nagyobb. Ezért az alapvető kérdés,                             során történő emisszió a teljes kibocsátás
           hogy milyen más közlekedési eszközről   Mivel egy elektromos kerékpár vásárlása   nem egész 10 százaléka, a gyártáshoz pedig
           váltanánk elektromos biciklire” – mondta   mellett jellemzően az autónkat is megtartjuk,   a teljes kibocsátás kb. 85 százaléka köthető.
           22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27