Page 42 - 01.pdf
P. 42
FOGYASSZ OKOSAN!
A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
OKOSAN
AZ OKOSTELEFONNAL
MOBILTELEFONRA MA MÁR MINDENKINEK SZÜKSÉGE VAN
A „TÚLÉLÉSHEZ”, A 21. SZÁZADI EMBER SZINTE NEM TUD MEGLENNI
OKOSESZKÖZEI NÉLKÜL. TELEFONÁLUNK, SMS-EZÜNK,
INTERNETEZÜNK RAJTA, MÁR BÁRMIRE KÉPES AZ A KIS VÉKONY
TÉGLALAP ALAKÚ ESZKÖZ, AMI ZSEBÜNK LAKÓJÁVÁ VÁLT
$= (/0¼/7 «9(.%(1 $= (0%(5 £/7$/£%$1 (/·5( 7(59(= (*<
,/<(1 2.26(6=.¸=%·/ 0,1',* $ /(*-2%%$7 /(*¼-$%%$7 .¯9£1-$
0(*9(11, (=«57 (/.(=' *<½-7(1, 5£ +2*< 0(*/(*<(1
$= £+¯7277 .«6=¾/«. (%%·/ $ &,..%·/ 0(*78'2'
MILYEN JOGAID IS VANNAK EGY ILYEN TELEFONVÁSÁRLÁSNÁL
VAGY UTÁNA, MIT TEHETSZ MEG FOGYASZTÓKÉNT. SIKLÓSI MÁTÉ
)2*<$6=7µ9«'(/0, 6=$.«57·7 .«5'(=7¾.
Siklósi Máté
0,/<(1 6=(5=ĝ'e6(.
.g77(71(. (*<
7(/()219É6É5/É61É/"
Fontos tudni, hogy egy telefon
megvásárlásánál jellemzően kettő darab
szerződést kötünk. Az egyik egy mobiltelefon-
vásárlási szerződés, a másik pedig az
előfizetés (havidíjas vagy feltöltőkártyás), egy
szolgáltatói szerződés, ami azért kell, hogy
a választott szolgáltató segítségével elérjem
telefonon azt, akit akarok, legyen az család, kaphatunk. Ezt akkor igényelhetjük, ha hogy ennek fejében kedvezményes áron
ügyfelek, barátok stb. Ez minden esetben nem céges számlára vettük a telefont, kaphatjuk meg az adott eszközt vagy pedig
így van, akkor is, ha az a telefon részletre hanem magánszemélyként a saját kedvezményesebb lesz a havi díjunk.
lett véve, vagy egy összegben lett kifizetve, nevünkre. Ha ebben a jótállási időszakban
esetleg kedvezményes áron vásároltuk. elromlik a telefon, vissza kell vinni a 0,5( )21726 2'$),*<(/1,"
vásárlás helyszínére (ahhoz, akivel Fogyasztóvédelmi szempontból
(=(. $ 6=(5=ĝ'e6(. szerződtünk, legyen az a mobilszolgáltató, nem feltétlen érdemes az olcsóságot
0,/<(1 )2*<$6=7Ð, a gyártó képviselője vagy más bolt), ahol választani a megkötöttségért cserébe,
-2*2..$/ -É51$." reklamálhatunk és felszólíthatjuk őket a hiba bár a mobiltelefonok esetében gyakori a
Teljesen külön válik az eszköz hibáira elhárítására vagy a készülék kicserélésére. hűségidős szerződés, hiszen a hordozható
vonatkozó fogyasztói jog (reklamációs, Az előfizetői szerződés esetében van egy telefon általában kötődik hozzánk. Viszont
azaz jótállási, vagy szavatossági jog) és mobiltelefon-szolgáltatásunk, ami adott havi ott is felléphetnek problémák, például ha
az ezzel kapcsolatos bármilyen probléma díjas vagy feltölthető, de mindenképpen tönkremegy az eszköz, vagy pár hónap
megoldása, illetve magának az előfizetési a szolgáltatóval vagyunk szerződésben. után leszerződök egy munkahelyre
szerződésnek a problematikái. Ebben benne vannak az általános szerződési dolgozni vagy kapok máshonnan egy
feltételek, üzletszabályzati szerződésfeltételek sokkal kedvezőbb előfizetést, nem fogok
A mobiltelefonok esetében 1, 2, illetve 3 év és minden lényeges dolog, ami fontos lehet tudni mit kezdeni az 1-2 éves hűségidős
jótállást kaphatunk, annak függvényében, ezzel kapcsolatban. Ha egy szolgáltatónál szerződéssel. Nagyon fontos végiggondolni,
hogy a telefon mennyibe került: 100.000 úgynevezett hűségnyilatkozatot vagy hogy mennyire van szükségünk egy 2 éves
Ft alatti termékeknél 1 év, 250.000 Ft alatti hűségidős szerződést kötünk (tehát 1 vagy 2 hűségnyilatkozatra. A 2 év hosszú idő.
készülékeknél 2 év, illetve 250.000 Ft-nál évre odakötjük magunkat a szolgáltatóhoz, Megéri-e a mínusz 1000-2000 forintos havi
drágább telefonok esetében 3 év jótállást nem válthatunk másikra), előfordul, díjért cserébe? Hiszen tulajdonképpen egy
42