Page 45 - 01.pdf
P. 45

FOGYASSZ OKOSAN!




















                                                                            be, hibabejelentéssel kell élnünk. Ez két dolog
                                                                            miatt is fontos: hiszen ha ez rendszeressé
                                                                            válna, a szerződést csak akkor tudjuk
                                                                            felmondani, ha a hibát már mindig jelentettük.
                                                                            Ami még fontosabb, hogy ha jelentettük a
                                                                            hibát, akkor az akadozó, esetleg kihagyó
                                                                            szolgáltatás idejére kötbérigénnyel léphetünk
                                                                            fel. Hasonlóan a telefonszolgáltatókhoz,
                                                                            itt egy több lépcsőből álló határidős és
                                                                            ezekhez kötődő kötbérezési lehetőség
                                                                            van, vagyis most mi, fogyasztók tudjuk
                                                                            megkötbérezni a szolgáltatókat a vonatkozó
                                                                            jogszabály alapján. De hogy is néz ez ki?

                                                                            „Hibabejelentés után 48 órával a
                                                                            szolgáltatónak rögzítenie kell azt, valamint
                                                                            megpróbálnia elhárítani. A hibabejelentés
                                                                            után 24 órával köteles választ adni, hogy
                                                                            meg tudta-e oldani vagy nem, valamint
                                                                            72 órán belül tudnia kell a szolgáltatás
                                                                            minőségét helyreállítani. Ha a szolgáltató
                                                                            ezeket az időkorlátokat megsérti, akkor a 24
                                                                            órás esetében kétszeres, a többi esetben (a
                                                                            szolgáltatás minőségétől függően) négyszeres
                                                                            vagy nyolcszoros kötbérigénnyel léphetünk
                                                                            elő az előfizetési díj napi összegére vetítve.
                                                                            Egy egyszerű példán bemutatva: ha a 9000
                                                                            forintos havidíjat fizetünk, viszont egy
                                                                            hónapban van egy 10 napos teljes kiesés,
                                                                            akkor a 10 napra esedékes előfizetési díj
                                                                            3000 forint, tehát a nyolcszoros összeg
                                                                            miatt 24 000 forintos kötbérösszeget
                                                                            tudunk igényelni. Amennyiben csak kisebb
                                                                            kiesések történtek, vagy a szolgáltatás
                                                                            akadozott, akkor négyszeres kötbérösszeget
                                                                            igényelhetünk, ami jelen esetben 12 000
       megváltoztatja az alapszerződés tartalmát,   erre válaszolunk, fontos megjegyezni, hogy   forint” – mondta el Siklósi Máté.
       valamint, ha a szolgáltatás minősége a   a szolgáltatók legtöbb esetben kifejezetten
       hűségidő alatt rendszeresen rossz.  kiemelik a maximális sávszélességet. Erről   Amire tehát kifejezetten érdemes figyelnünk,
                                         pedig azt kell tudni, hogy ez nem egyenlő a   ha bármilyen jellegű problémát érzékelünk
       Ha már megemlítettük a minőséget, egy   garantált, vagyis a minimum sávszélességgel.   valamelyik szolgáltatásban, éljünk a
       nagyon fontos és kiemelt kérdés, hogy   A garantált pedig a legtöbb esetben az   hibajelentés lehetőségével, hiszen egy
       milyen magának a televíziós és internetes   apróbetűs részben van megemlítve. Tehát   nagyobb kiesés esetén akár több hónapnyi
       szolgáltatásnak a minősége. Mit tehetünk, ha a   mielőtt leszerződünk, mindenképp a garantált   előfizetési díjat is megspórolhatunk.
       tévé hangyás, az internet sokszor kihagy, vagy   sávszélességet vegyük figyelembe. Abban az
       éppen nem a kellő sávszélességen fut? Mielőtt   esetben, ha a garantált sávszélesség sem jön   (Lendvai Martin)





                                   A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
                              a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében
                                                                                                          45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50