Page 38 - 01.pdf
P. 38

FOGYASSZ OKOSAN!
                                 A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja

       „UTAZGATOK,





       MERT UTAZNI ÉLVEZET”








       TARTJA A KFT EGYÜTTES SLÁGERE. HOGY EZZEL MENNYIEN ÉRTENEK EGYET, BIZONYÍTJA,
       HOGY 2017-BEN AZ EURÓPAI UNIÓ POLGÁRAI ÖSSZESEN 1,3 MILLIÁRD ALKALOMMAL UTAZTAK
       /(*$/£%% (*< «-6=$.£7 277+218.7µ/ 7£92/ 7¸/79(  $= 87$=£62. -(/(17·6 5«6=«7 1(0
       6$-£7 $87µ-8..$/ %21<2/¯7277£.  +$1(0 921$727  5(3¾/·7 9$*< +$-µ7 9(77(. ,*«1<%(





















       Személyszállítási eszközök használata esetén   azonban az Európai Unió értékrendjéhez   kifizetését lehetőség szerint elkerülni. „Az EU-s
       szinte mindenki számára ismerős helyzet   nem igazodik, hiszen ha a fapadosoknak ezt   szabályozás arra is kitér, hogy amennyiben
       lehet egy többórás késés, hibás, vagy hiányos   megengednék, az a klasszikusan működő   egy járat 3 óránál többet késik, szintén
       szolgáltatás, elkallódott, késő csomagok, és   légitársaságokban is megingathatja a bizalmat,   visszaigényelhető az adott utazás ára, és még
       még sorolhatnánk. Kevesen tudják azonban,   és a belső piac működésében hatalmas kárt   a már említett 250-600   közötti kártérítést is
       hogy a szabályozások ebben az esetben   tehet. Ezért is hozták meg azt a szabályt, hogy   meg kell kapnunk. Bármilyen késés esetén
       is a mi oldalunkon állnak, és igen magas   amennyiben egy repülőtársaság töröl egy   a légitársaság kommunikációs lehetőséget
       kártérítési összegekre is jogosultak lehetünk,   járatot, vagy túlfoglalás miatt visszautasítja   (internetelérés, telefon), illetve ellátást
       amennyiben a befizetett pénzünkért nem   a beszállást, abban az esetben nem csak   (étel, ital) köteles biztosítani” – tudtuk meg
       a várt szolgáltatásban részesülünk. Siklósi   a jegyárat kell visszafizetniük, de még egy   Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértőtől
       Máté, immár állandó fogyasztóvédelmi   kártalanítási összeget is kötelesek folyósítani
       szakértőnk segítségével utánajártunk, hogy   az utasnak. Ez az összeg a légiút hosszától   Ehhez nagyon hasznos lehet, ha rendelkezünk
       pontosan milyen jogokkal és lehetőségekkel   függően 250 és 600 euró között mozog. Első   idegennyelv-ismerettel, legalább angolul
       vagyunk felruházva egy utazás esetén.  körben persze azt is fel kell ajánlaniuk, hogy   vagy németül beszélünk. Emellett érdemes
                                         más módon eljuttatnak az úticélodhoz.  megismernünk ezen jogainkat már utazás
       A légiutasok jogait az EU már a 2000-es évek                         előtt, hogy könnyebben élhessünk velük.
       közepe óta igyekszik védeni és kibővíteni.   A repülőtársaságok voltak az elsők, amelyek   A legtöbb légitársaság nem magyar, így
       Ehhez kiemelkedő, nagyon erős fogyasztói   elkezdték használni azt a foglalási rendszert,   kevéssé számíthatunk arra, hogy az
       jogokat biztosítottak, olyan erőseket, amilyenek   ami korábban hotelekben és vendéglátásban   ügyintézés nyelve magyar lesz, bár néha
       jelenleg nem állnak fenn sem a vasúti, sem   volt jellemző. Több ülőhelyre fogadnak   kellemes meglepetések érhetik az utast.
       a hajós vagy buszos közlekedésben sem.  be foglalási összegeket, mint ami valóban
                                         rendelkezésre áll. Ez legtöbbször semmilyen   Ismerjük meg az intézményeket, amelyek
       Az Unión belüli közlekedésben kiemelt szerepe   problémát sem okoz, a légtársaságok elég   fogyasztói jogaink érvényesítésében
       van a repülésnek, a légitársaságoknak. Az   pontosan tudják, hány foglalásból mennyi lesz   segítenek! Ezeket a szervezeteket akkor
       elmúlt húsz évben megjelentek Európában is a   a valódi utas. Ha pedig mégis többen érkeznek,   érdemes felkeresni, ha a légitársaság igyekszik
       más kontinenseken már megszokott diszkont   mint a repülő férőhelyeinek száma, jellemzően a   elkerülni a kártérítési összeg megfizetését.
       légitársaságok. Ezek az alacsony jegyárakért   magas árrés miatt még a kártérítésekkel együtt
       cserébe nem gondolták problémának,   is profittal számolhatnak a légitársaságok.   Az egyik lehetőség, a Magyarországon, az
       hogy a késéseket, valamint a szolgáltatás                            Innovációs és Technológiai Minisztérium
       egyéb hibáit és hiányosságait a fogyasztók   Mivel ezek a cégek profitorientáltak,   keretein belül működő Európai Fogyasztói
       elszenvedik, a hatóságok pedig eltűrik. Ez   igyekeznek a felmerülő kártérítési összegek   Központ igénybevétele – ez a nagyobb
       38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43