Page 34 - 01.pdf
P. 34

PÉNZÜGYES
                                 A rovatot a Pénzügyminisztérium támogatja
                                                                                   OKOSAN
      Pénzügyi ismeretek
                                                                                  A PÉNZZEL!






      játékosan PÉNZ7









       A JÁRVÁNY MIATT BEVEZETETT DIGITÁLIS OKTATÁS SEM ÁLLÍTOTTA MEG: IDÉN HETEDIK
       $/.$/200$/ 5(1'(=7«. 0(* $ 3«1=  1(9(7 9,6(/· 7«0$+(7(7 6=£026 0$*<$5
       ,6.2/£%$1  %$/2*+ /£6=/µ  $ 3«1=¾*<0,1,6=7«5,80 3«1=¾*<32/,7,.£«57 )(/(/·6
       +(/<(77(6 £//$07,7.£5$ 0(6«/7 $ .(='(0«1<(=«6 +$77(5«5·/  &«/-$,5µ/
       AZT IS MEGTUDTUK, HOGYAN LEHET A FIATALOKAT BEVEZETNI A PÉNZÜGYI
       ISMERETEK VILÁGÁBA, ÉS MIÉRT IS FONTOS, HOGY MEGTEGYÜK EZT.



                                          más szervek, akik különböző módon
                                          érintettek az iskolai vagy az iskolán kívüli
                                          pénzügyi oktatásban, mind nagyon hamar
                                          csatlakoztak a programhoz. A PÉNZ7 2017-től
                                          az iskolák számára választható témahétként   is volt a kapcsolat –, hogy közben igazából a direkt
                                          bekerült a hivatalos magyar tanrendbe is.  kapcsolódás, ami egy osztályteremben megvan,
                                           2015 óta minden évben nőtt a résztvevő   itt hiányzott. Így nincsenek meg a direkt reakciók,
                                          iskolák száma, így hét év alatt több mint 1,2   visszajelzések, hiányzik a fizikai jelenlét. Ez
                                          millió diákot sikerült elérni. Ez mindenképpen   kétségkívül okozott nehézségeket, de valószínűleg
                                          sokatmondó és imponáló szám. Az idei évben   nem nagyobbakat, mint tavaly a pedagógusoknak
                                          ugyan egy hangyányit kevesebb résztvevő   meg a diákoknak, amikor először vezették be a
                                          volt az iskolai oldalról és a diákok felől is, de   digitális tanrendet. Hogy megkönnyítsük mind
                                          ez alapvetően a járványhelyzet miatt volt.   a tanárok, mind az önkéntesek felkészítését,
                                          A tavalyi 220 000 diákhoz képest idén 171   idén először teljes tanórákat is rögzítettünk és
                                          ezret értünk el, és 1100-ra csökkent az iskolák   rendelkezésükre bocsátottunk. Kandrács Csaba,
                                          száma, de ez még így is figyelemreméltó   az MNB alelnöke és jómagam is tartottunk az
                                          adat. Főleg, ha olyan nyugati államokhoz   idei témában – a költségvetés készítésében –
                                          viszonyítjuk, mint Franciaország, Hollandia,   oktatást, ami a PÉNZ7-től függetlenül bármikor
                                          Németország. A magyar részvételi szám több,   letölthető és megtekinthető az okosanapenzzel.
                                          mint ennek a három országnak az elérési   hu oldalon a Pénz7 kiemelt témáknál.
                                          adatai összesen. A mi eredményünk még a
       Varga Mihály miniszter a PÉNZ7     csökkenés ellenére is jó, de persze mindig akkor  VAN-E ANNAK VALAMILYEN
       egyik elhivatott pénzügyi önkéntese (2020)   vagyunk elégedettek, ha minél több helyre jut   KÜLÖNLEGES OKA, HOGY PONT
                                          el a PÉNZ7, és minél több fiatalnak sikerül a   EGY HÉTIG TART A PÉNZ7?
                                          tematikus hét alatt új információkat tanulni.   Főszabályként ugyan egy hétig tart, de nem kell ezt
       KINEK A KEZDEMÉNYEZÉSÉRE,                                           annyira szigorúan venni. Hétfőtől péntekig vannak
       ÉS MIKOR CSATLAKOZTUNK            MENNYIRE VOLT NEHÉZ ONLINE        az iskolában a tematikus héthez kapcsolódó
       A NEMZETKÖZI PÉNZ7-HEZ?           KIVITELEZNI A PÉNZ7-ET, FŐLEG     rendezvények. Azonban mindig vannak olyan
       Az Európai PÉNZ7 kezdeményezője az Európai  ABBÓL A SZEMPONTBÓL, HOGY   események, amik túlnyúlnak, túlmutatnak ezen.
       Bankföderáció volt. Magyarország 2015-ben,   HAGYOMÁNYOSAN ÖNKÉNTESEK   Idén is volt két ilyen diákvetélkedő. A ZsetON
       a Magyar Bankszövetség révén csatlakozott   IS TARTANAK ÓRÁKAT?     március végéig tartott, a Tőzsdefutam döntőjét
       a mintegy 30 országban egy időben zajló   Ez egy nehéz kérdés számomra, mert én magam   is kicsivel a pénzügyi hét után rendezték meg.
       European Money Week kezdeményezéshez. A   nem vagyok pedagógus, de önkéntes igen. A   A PÉNZ7 arra is nagyon jó, hogy ebben az
       Global Money WEEK 169 országot ölel fel és 32   tanároknak – miután annyi minden más tárgyat   időszakban a figyelem középpontjába helyezzük
       millió gyermek pénzügyi ismereteinek bővítését  is online kellett oktatniuk, annak az összes   a témát. Idén a családi költségvetésről volt szó, a
       célozza. A program célja, hogy már fiatal kortól   módszertanával és metodikájával együtt – talán   családi pénzkezelésről. Az egészen biztos, hogy a
       segítse a pénzügyek iránt érdeklődő diákokat   ez nem okozott akkora váltást, nehézséget a   rákövetkezendő pár hétben fokozott fókusz került
       ismereteik bővítésében, és felhívja a figyelmüket  PÉNZ7 során. Az önkéntesek számára azonban   a diákok részéről a pénzügyi témákra. Könnyebb
       a mindennapi pénzügyi tudatosságra.  ez valószínűleg egyénfüggő volt. Nekünk,   ilyenkor akár vetélkedőkkel, vagy bármi mással
       Ugyanakkor a Pénzügyminisztérium, az   önkénteseknek kicsit nehezebb volt, hogy úgy   az általános iskola felső tagozatos, középiskolás,
       oktatási tárca, a Magyar Nemzeti Bank és   kellett beszélni egy kamera előtt – még ha online   de még az egyetemista kororosztályt is elérni.
       34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39