Page 25 - 01.pdf
P. 25
,,
KRESZTEZODÉS
Hogy mindenki hazaérjen...
Ezek a zebrák kivitelezés szempontjából magukat, mikor átkelnek. A gyalogosnak
egyszerűek. Négy kis, 120 centi magas tudnia és éreznie kell, hogy láthatóvá válik,
oszlop adja a zebra keretét, melyek figyelemfelkeltő az autósok számára, hogy
gyalogosérzékelővel és borostyánsárga a saját biztonságérzetét is megnövelje.
villogókkal vannak felszerelve, ezek jelzik,
mikor egy gyalogos ér a zebrához. Van Természetesen a közlekedés nem egyoldalú.
egy sötétedés utáni funkció is, a lézeres Az embereknek tisztában kell lenniük azzal,
lábvilágítási opció. Az oszlopok aljában hogyan kell szabályosan közlekedni az utakon
lézerdiódák vannak, amik fényt kibocsájtva még gyalogosként is. A gyalogos – bár mindig
lézersíkot hoznak létre az út fölött. Ez elsőbbsége van – a leggyengébb a közlekedési
alapvetően nem látszik, de amikor a gyalogos kultúrában. Súlyos probléma például a
lelép, ekkor az fény húz a lábán egy csíkot, még mobiltelefonok használata közlekedés közben.
jobban kiemelve ezzel őt a környezetéből. Így Nem mondunk újat azzal, hogy ez nem
sötétben is észrevehető az autós számára. biztonságos, mégis sokan hiszik, hogy nekik
nem fog gondot okozni. Nem csak autóvezetés
Bár nem rendelkezik még nagy múlttal a közben életveszélyes a mobilra figyelni, hanem
projekt, Magyarországon eddig összesen sétálás közben is – nem veszed észre a piros
tíz darab rendszer működik élesben, lámpát, és simán kilépsz egy autó elé. Vagy egy
található például Martonvásáron, két-két építési gödörbe. Vagy fellöksz egy idős nénit. A
rendszert pedig Szigetszentmiklóson és mobilba bújva gyakorlatilag vakon közlekedsz.
Sződön telepítettek. Emellett legalább
ugyanennyi van készülőben, de külföldre Ennek megoldása a közlekedési kultúra
is gyártanak továbbiakat, Romániában fejlesztésében rejlik, amit a projekt tagjai
például már két ilyen átkelő is üzemel. felelősségüknek éreznek. Ennek kapcsán
kezdtek el blogolni is a témában. A portál
„Én járom az országot, egyre több neve Zebra Blog, itt is igyekeznek a fejlesztők
önkormányzattal sikerült leülnöm beszélni, hozzájárulni ehhez a nagyszabású célhoz.
de rengeteg olyan átkelőt látok útközben, ahol
nagyon szükségszerű lenne – főleg óvodák, Miután képet kaptunk arról, hogy ezek az
iskolák közelében” – mondta el Nyári Balázs. eszközök hogyan is néznek ki, mi a funkciójuk
és céljuk, felmerül a kérdés, hogy mi a menete
annak, hogyha valahova hasznosnak találnánk
telepíteni ilyen gyalogátkelőhelyeket? Többnyire
önkormányzati megkeresés során valósul meg
a beruházás, és általában a finanszírozást is
az intézmény biztosítja. Az ügyintézést a cég
intézi teljes egészében. Itt nem merülnek ki a
lehetőségek, volt példa közösségi összefogásra is,
például Bordányban telepítettek egy új rendszert a
múlt hónapban, ahol az önkormányzat alapítványa
minden egyes beérkezett lakossági forintot
megduplázott, így fedezték az új zebra árát.
A projektről és a cégről visiblecrossing.com
honlapon található még több információ és
az elérhetőségük, illetve Facebook-on és
LinkedIn-en is jelen vannak. Kapcsolatfelvételnél
meg kell adni a pontos helyszínt, amelyet később
a szakemberek személyesen is kimennek
Nagy Lászlót, a VisibleCrossing nevű cég A zebrák kihelyezése egyre fontosabb és felmérni, majd egy tanácsadás keretében
ügyvezetőjét saját élménye inspirálta szükségszerűbb. Bizonyos városrészek segítenek megtervezni a legjobb megoldást,
a megoldáskeresésre. Feleségét egyik különösen veszélyesek tudnak lenni, még valamint az eszközök konfigurációját. Ezután
reggel éppen dolgozni vitte a kórházba, fokozottabb biztonságra lenne szükség a már csak az árajánlat és a szerződés van
és kiderült, percekkel kerülte el, hogy gyalogosok számára, ugyanis nem csak hátra, mikor ez megvan, indul a gyártás, majd
szemtanúja legyen egy durva balesetnek, ezek az intézmények jöhetnek szóba, a kivitelezés a rendszer telepítése által.
ami egy zebrás gázolás volt. érdemes gondolni például a boltokra, ahova
legtöbbször a zebrán keresztül vezet az út. A cél természetesen az, hogy minél
„Nagy László olyan ember, aki rögtön több ilyen átkelőhelyet telepítsenek,
azon gondolkozik, hogy egy ilyen esetet Szerencsére az eddig kitelepített átkelő ugyanis óriási szükség van megoldásra a
hogyan tudna megoldani. Többeket rendszerek pozitív visszajelzéseket kaptak, gyalogosokkal történő balesetek ellen. Az
is megkeresett, hogy ez a megoldás stabilan és megbízhatóan működnek, első lépcsőfokot pedig talán ezek a zebrák
megszülessen, és egyben piacra is lehessen másrészt pedig annak ellenére, hogy nehezen adhatják, ami áttörés lehetne a közlekedési
dobni, univerzalizálni lehessen” – meséli kimutatható a megelőzött balesetek száma, kultúra hosszútávú fejlesztésében.
Nyári Balázs, a projekt egyik tagja. az emberek nagyobb biztonságban érzik (Németh Fruzsi)
25