Page 25 - 01.pdf
P. 25

,,
                                                                                       KRESZTEZODÉS
                                                           Hogy mindenki hazaérjen...



                                         Ezek a zebrák kivitelezés szempontjából   magukat, mikor átkelnek. A gyalogosnak
                                         egyszerűek. Négy kis, 120 centi magas   tudnia és éreznie kell, hogy láthatóvá válik,
                                         oszlop adja a zebra keretét, melyek   figyelemfelkeltő az autósok számára, hogy
                                         gyalogosérzékelővel és borostyánsárga   a saját biztonságérzetét is megnövelje.
                                         villogókkal vannak felszerelve, ezek jelzik,
                                         mikor egy gyalogos ér a zebrához. Van   Természetesen a közlekedés nem egyoldalú.
                                         egy sötétedés utáni funkció is, a lézeres   Az embereknek tisztában kell lenniük azzal,
                                         lábvilágítási opció. Az oszlopok aljában   hogyan kell szabályosan közlekedni az utakon
                                         lézerdiódák vannak, amik fényt kibocsájtva   még gyalogosként is. A gyalogos – bár mindig
                                         lézersíkot hoznak létre az út fölött. Ez   elsőbbsége van – a leggyengébb a közlekedési
                                         alapvetően nem látszik, de amikor a gyalogos   kultúrában. Súlyos probléma például a
                                         lelép, ekkor az fény húz a lábán egy csíkot, még   mobiltelefonok használata közlekedés közben.
                                         jobban kiemelve ezzel őt a környezetéből. Így   Nem mondunk újat azzal, hogy ez nem
                                         sötétben is észrevehető az autós számára.  biztonságos, mégis sokan hiszik, hogy nekik
                                                                            nem fog gondot okozni. Nem csak autóvezetés
                                         Bár nem rendelkezik még nagy múlttal a   közben életveszélyes a mobilra figyelni, hanem
                                         projekt, Magyarországon eddig összesen   sétálás közben is – nem veszed észre a piros
                                         tíz darab rendszer működik élesben,   lámpát, és simán kilépsz egy autó elé. Vagy egy
                                         található például Martonvásáron, két-két   építési gödörbe. Vagy fellöksz egy idős nénit. A
                                         rendszert pedig Szigetszentmiklóson és   mobilba bújva gyakorlatilag vakon közlekedsz.
                                         Sződön telepítettek. Emellett legalább
                                         ugyanennyi van készülőben, de külföldre   Ennek megoldása a közlekedési kultúra
                                         is gyártanak továbbiakat, Romániában   fejlesztésében rejlik, amit a projekt tagjai
                                         például már két ilyen átkelő is üzemel.   felelősségüknek éreznek. Ennek kapcsán
                                                                            kezdtek el blogolni is a témában. A portál
                                         „Én járom az országot, egyre több   neve Zebra Blog, itt is igyekeznek a fejlesztők
                                         önkormányzattal sikerült leülnöm beszélni,   hozzájárulni ehhez a nagyszabású célhoz.
                                         de rengeteg olyan átkelőt látok útközben, ahol
                                         nagyon szükségszerű lenne – főleg óvodák,   Miután képet kaptunk arról, hogy ezek az
                                         iskolák közelében” – mondta el Nyári Balázs.  eszközök hogyan is néznek ki, mi a funkciójuk
                                                                            és céljuk, felmerül a kérdés, hogy mi a menete
                                                                            annak, hogyha valahova hasznosnak találnánk
                                                                            telepíteni ilyen gyalogátkelőhelyeket? Többnyire
                                                                            önkormányzati megkeresés során valósul meg
                                                                            a beruházás, és általában a finanszírozást is
                                                                            az intézmény biztosítja. Az ügyintézést a cég
                                                                            intézi teljes egészében. Itt nem merülnek ki a
                                                                            lehetőségek, volt példa közösségi összefogásra is,
                                                                            például Bordányban telepítettek egy új rendszert a
                                                                            múlt hónapban, ahol az önkormányzat alapítványa
                                                                            minden egyes beérkezett lakossági forintot
                                                                            megduplázott, így fedezték az új zebra árát.
                                                                            A projektről és a cégről visiblecrossing.com
                                                                            honlapon található még több információ és
                                                                            az elérhetőségük, illetve Facebook-on és
                                                                            LinkedIn-en is jelen vannak. Kapcsolatfelvételnél
                                                                            meg kell adni a pontos helyszínt, amelyet később
                                                                            a szakemberek személyesen is kimennek
       Nagy Lászlót, a VisibleCrossing nevű cég   A zebrák kihelyezése egyre fontosabb és   felmérni, majd egy tanácsadás keretében
       ügyvezetőjét saját élménye inspirálta   szükségszerűbb. Bizonyos városrészek   segítenek megtervezni a legjobb megoldást,
       a megoldáskeresésre. Feleségét egyik   különösen veszélyesek tudnak lenni, még   valamint az eszközök konfigurációját. Ezután
       reggel éppen dolgozni vitte a kórházba,   fokozottabb biztonságra lenne szükség a   már csak az árajánlat és a szerződés van
       és kiderült, percekkel kerülte el, hogy   gyalogosok számára, ugyanis nem csak   hátra, mikor ez megvan, indul a gyártás, majd
       szemtanúja legyen egy durva balesetnek,   ezek az intézmények jöhetnek szóba,   a kivitelezés a rendszer telepítése által.
       ami egy zebrás gázolás volt.      érdemes gondolni például a boltokra, ahova
                                         legtöbbször a zebrán keresztül vezet az út.   A cél természetesen az, hogy minél
       „Nagy László olyan ember, aki rögtön                                 több ilyen átkelőhelyet telepítsenek,
       azon gondolkozik, hogy egy ilyen esetet   Szerencsére az eddig kitelepített átkelő   ugyanis óriási szükség van megoldásra a
       hogyan tudna megoldani. Többeket   rendszerek pozitív visszajelzéseket kaptak,   gyalogosokkal történő balesetek ellen. Az
       is megkeresett, hogy ez a megoldás   stabilan és megbízhatóan működnek,   első lépcsőfokot pedig talán ezek a zebrák
       megszülessen, és egyben piacra is lehessen   másrészt pedig annak ellenére, hogy nehezen   adhatják, ami áttörés lehetne a közlekedési
       dobni, univerzalizálni lehessen” – meséli   kimutatható a megelőzött balesetek száma,   kultúra hosszútávú fejlesztésében.
       Nyári Balázs, a projekt egyik tagja.   az emberek nagyobb biztonságban érzik               (Németh Fruzsi)
                                                                                                          25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30