Page 21 - 01.pdf
P. 21
FOGYASSZ OKOSAN!
eladóját teszik felelőssé. „A kereskedőnél
kötelező jegyzőkönyvet felvenni, ahol
rögzíteni kell, hogy milyen igénnyel áll elő
a vevő, mit szeretne kapni a hibás áruért.
A kereskedőnek joga van elbírálni, hogy a
használó igénye jogos-e, hibás-e az adott
gyártmány teljesítése. Majd vagy elutasítja,
vagy jóváhagyja az igényét, vagy egy
kicsit módosítottan hagyja jóvá, ha például
pénzt szeretne visszakapni a vásárló, de
ezt a jogszabályok nem feltétlenül teszik
lehetővé. Ha azt mondja, hogy kicseréli
az árut, akkor megváltoztatott megoldást
kínál fel” – tudtuk meg Siklósi Mátétól.
Jótállás és szavatosság esetén is van egy
úgynevezett igényérvényesítési sorrend. A
fogyasztónak joga van először cserét kérni.
Amennyiben ez aránytalan többletköltséget
jelent a cég számára, az eladó megteheti,
hogy javítást ajánl fel a csere helyett.
Az pedig tévhit, hogy az ügyfélnek joga
van elsőre a pénzét visszakérni, hisz a
polgári törvénykönyv egy egyértelmű
kereskedőktől, fontos tudni, hogy a fogyasztói hat hónapban a fogyasztónak nem kell sorrendet állít fel: a javítás vagy a csere
jogok nem teljesen egységesek a világon, de bizonyítania azt, hogy a hibának mi az megelőzi a pénz visszafizetését.
még az Európai Unión belül sem. Az EU-ban eredete, hanem ott a kereskedőn van Felmerül a kérdés, hogy hányszori csere
csak a szavatosság a kötelező előírás, míg a teher” – mondta el szakértőnk. vagy javítást után lehet továbblépni. „Azt
a jótállás egy magyar „különlegesség”. szoktam mondani, hogy általában egy
„Az Európai Unió elgondolkozott azon, Jótállás terén 2021. január elseje óta a tartós, után is, viszont a jótállással rendelkező
hogy ők csak arra jogosítanak fel, hogy rendeletben felsorolt árucikkekre már sávos készítményekre szintén 2021. január 1-től
visszahozhatja a vevő a boltba a hibás árut, rendszer érvényes. Ez az jelenti, hogy 10 a kormány új rendelete már azt írja elő,
viszont az eladó elutasíthatja ezt, és akkor ezer forint alatti értékű termékekre nincsen hogy bármilyen körülmények között,
a vásárlónak kell bizonyítania, hogy az jótállás, 10 ezer és 100 ezer forintos ár között hogyha egy áru háromszor már kijavításra
árucikket rendeltetésszerűen használták-e kötelezően 1 év minden, a rendeletben leírt került, akkor negyedszerre kötelező azt
vagy sem. Hogy ha ezt szeretnék, akkor árucikkre. 100 ezer és 250 ezer forintos ár a terméket kicserélnie az eladónak, ha
nekik szakvéleményt kell szerezniük.” között 2 év, míg 250 ezernél drágább termékek nem tudja ugyanolyan termékre cserélni,
Az Európai Bizottság ezért megadta esetén 3 év jótállás van. A jótállás teljes ideje vissza kell fizetnie a vételárat.”
a lehetőséget az országoknak, hogy alatt a kereskedő köteles bizonyítani, hogy a
mindenki beiktathat egy olyan időszakot a termék hibája már az átadás után keletkezett, Van még egy lehetősége a vásárlónak, ha
2 év szavatosságban, ami alatt mégiscsak ha ezt nem tudja bebizonyítani, javítania, vissza szeretné kapni pénzét. „Amennyiben
a kereskedőnek kell bizonyítania. Ez cserélnie kell, vagy visszafizeti a vételárat. mindenképpen vennie kellett a meghibásodott
a legtöbb tagállamban fél év vagy egy termék helyett egy másikat a reklamáció ideje
év. „A szavatosságot sokan úgy jegyzik Lényeges, hogy milyen jog is illeti a vásárlót alatt, mert szükséges volt a használata, és
meg, hogy fél évig van, de ez tévedés. a szavatosság és jótállás területén. Az első nem tudta kivárni a procedúra végét, abban
Két évig van jogunk reklamálni, viszont és legfontosabb, hogy a kereskedőhöz az esetben indokolt lehet egy azonnali elállás
az igaz, hogy a szavatosságon belül (ami menjünk, ne a gyártóhoz, hiszen a hazai is, vagyis azonnal visszakaphatjuk a pénzt.”
ugye minden cikkre érvényes), az első jogszabályok elsősorban a gyártmány (Bodor Julcsi)
A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében
21