Page 28 - 01.pdf
P. 28

SZÉPÍTÉSZ
                                 0DJ\DU ËSÏW×PÝYËV]HWL URYDW D '8( 7DOOÕ]ÕEDQ

       SZOKOLYAI GÁBOR:







       „RENDMÁNIÁSOK ELŐNYBEN”










       6=2.2/<$, *£%25  $= 0&;9, «3¯7«6=0½7(5(0 .)7  $/$3¯7µ-$
       «6 7£5678/$-'2126$  $., 5«6=7 9(77 7¸%%(. .¸=¸77
       $ '81$ $5«1$  9$/$0,17 $ 6=·/· 87&$, )$/8+£=
       7(59(=«6«%(1 ,6  5«6=/(7(6(1 0(6«/7 081.£,5µ/ «6 $55µ/
       +2*< 0,7 -(/(17 9$/µ-£%$1 %(/6·«3¯7«6=1(. /(11,




















       MIKOR ÉS MIÉRT ALAKULT            MELYIK ÉPÜLET MEGTERVEZÉSE,        és lehetősége a saját alkotói szándéknak,
       KI ÖNBEN AZ ÉPÍTÉSZETHEZ          ÁTALAKÍTÁSA JELENTETT              és ebben nincs határ, csak a tehetség
       VALÓ VONZÓDÁS? KÉSZÜLT            ÖNNEK LEGINKÁBB KIHÍVÁST?          és a motiváltság. A tervezés egy hosszú
       VALAHA MÁS PÁLYÁRA?               Mindig az az épület, amiről az aktuális   folyamat, mely napi szintű együttműködést,
       Nagy vargabetűket írt le a pályaválasztásom.   megbízás szól. A feladatok, a helyszínek,   kommunikációt jelent, aminek során a
       Első diplomámat a szegedi Juhász   a résztvevők, az elvárások, ezek mindig   szakmaiságot folyamatosan és következetesen
       Gyula Tanárképző Főiskolán szereztem   különbözőek, más alkotó fázisban találják   képviselni kell. Ez a mi felelősségünk.
       meg, közvetlen utána felvételiztem az   meg a tervezőt. Minden esetben szinte
       Iparművészeti Egyetemre. Szerettem tanítani,   újra kell tanulni, megfejteni, megoldani   MELYIK ÉPÜLET TÜKRÖZI
       de már kisgyermekkorom óta motoszkált   majdnem mindent. Kevés dolgot lehet   LEGINKÁBB AZ ÖN STÍLUSÁT,
       bennem valami vizuális alkotóvágy, ami nem   rutinból kezelni. Ez nem könnyű, de   LÁTÁSMÓDJÁT?
       hagyott nyugodni. Csodának éltem meg, hogy   pont ennek változatosságnak az izgalma   Szerintem a kortárs építészetet akkor
       felkészülés nélkül felvettek grafika szakra.   adja az erőt a következő feladathoz.  lehet mindenki számára szerethetővé
       Az első évben ráláttam az Építész Tanszéken                          tenni, ha visszatér a történeti korokban
       folyó munkára. Számomra nagyon izgalmas,   TERVEZÉSKOR MENNYIRE      megfigyelhető összművészeti alkotói
       új világ tárult fel, így átjelentkeztem építész   KÖTIK MEG, MENNYIRE VIHETI   módszeréhez. Vagyis egy épületen
       szakra. Azt gondoltam – ha akkor ezt nem   BELE A SAJÁT KREATIVITÁSÁT   belül együttműködik az építészet, az
       is fogalmaztam meg magamnak pontosan   A MUNKÁIBA?                   iparművészet és képzőművészet. Erre jó
       –, a mai világunk tele van virtualitással,   Sokan úgy képzelik, hogy az építész,   példát jelentenek a budapesti eklektikus
       illúziókkal, viszont egy épületnél kevés   belsőépítész nagyokat gondol, azt lerajzolja,   épületek, melyekben az építészeti elemek,
       valóságosabb, időtállóbb alkotás van.   leadja a terveket, és az is valósul meg.   falfestések, szobrok, kerámiák, a terazzo
       A kreatív embereket hajtja egyfajta   Valójában nagyon szűk keretek között   burkolatok, az asztalosmunkák egymást
       „világmegjavító” szándék. Úgy éreztem, az   lehet mozogni, amelyeket meghatároznak   erősítve egységes, impulzív, mindenki
       építészetnek a mindennapi életre gyakorolt   a helyszíni adottságok, a megbízói igények,   számára jól értelmezhető műalkotást
       hatása közvetlenebb, jelentőségteljesebb.   jogszabályok, a költségek stb. De kell lenni   eredményeztek. Ezek az épületek széles
       Valószínűleg befolyásoltak a dédapámról   egy alkotói koncepciónak, mondanivalónak,   körben a saját korukban is sikeresek voltak
       szóló családi legendák is, aki sikeres   ami – képletesen értve – egyben tartja   és a mai napig sokan igazán szépnek tartják
       építész volt Besztercebányán.     az épületet. Ebben van igazi jelentősége   őket. Ebből kiindulva igyekszem bevonni
       28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33