Page 39 - untitled
P. 39
FOGYASSZ OKOSAN!
A példa kedvéért egy repülőgépen
bekövetkezett 3 órás késés akár 600
kártalanítással járhat, míg a vasúton a
jegy árának visszatérítésén felül a jegyár
akár 50%-a, 2 óránál nagyobb késéssel
számolva. És akkor se féljünk, ha nincsen
kedvünk vitatkozni a kártalanításon a
repülőtársasággal. A kártalanítás teljes
összegének közel feléért rengeteg online cég
vállalja az összeg visszaszerzését – ha nem
sikerül, nem kell fizetnünk nekik semmit
vagy ajánlott küldeményként feladni (Flightrefund, Skycop, Flyingjustice stb.)
postán), hogy pontosan tudjuk mikor és
milyen tartalommal adtunk le panaszt. A jogszabályban rögzítetthez képest külön
Ezt természetesen a cégnek is nyilván kell kártérítés szabályai is pontosan rögzítettek,
tartani, és 30 napon belül (közszolgáltatóknál meg van adva a minimum és maximum
15 napon belül) válaszolniuk kell rá. kártérítési érték (lekéstem az üzleti
tárgyalást, nem tudtam a lefoglalt szállodában
A harmadik témakör a kártérítések aludni, lekéstem a csatlakozó járatot stb.).
kérdése. Előfordulhat például, hogy „Itt is ugyanazt javasoljuk, mint a panasz
egy tömegközlekedési eszközön kapcsán, hogy legyen egy írásbeli vagy
baleset történik, amiben megsérülünk. hangrögzített nyoma annak, hogy panaszt
Vagy egyszerűen csak késik a vonat a tettünk, vagy kárigényt jelentettünk be”
menetrendhez képest, emiatt elkésünk, – javasolja Siklósi Máté fogyasztóvédelmi
és ezzel nekünk kárt okoz a szolgáltató. szakértő. A kárigényt akkor fogja tudni
elbírálni az adott társaság, hogyha ezeket
Távolsági járatok esetében nem ritka, számlákkal, számításokkal alátámasztjuk,
hogy a késés komoly károkat okoz az és konkrét igényt nyújtunk be. Bíróság elé is
utasoknak. A jogalkotó uniós és hazai lehet vinni a kártérítési igényeket abban az
szinten ezért meghatározta, hogy milyen esetben, ha a társaság elutasította, de mi úgy
mértékű késés esetén milyen kártalanítási gondoljuk, hogy mindenképp jár a kártérítés.
kötelezettsége van a szolgáltatóknak.
A fogyasztók számára legelőnyösebb MIKOR NEM KELL FIZETNI
szabályokat a légi közlekedésben hozták EZ UTAZÁSÉRT?
meg, ennél enyhébbeket vasúton, illetve Nincs a jogszabályban olyan vészhelyzet
még enyhébbeket közúton. A busznál azért vagy kivételes eset, mikor fizetés nélkül
nehezebb erről beszélni, mert a mozgása lehetne igénybe venni a tömegközlekedési
erősen forgalomfüggő, de kötöttpályás és eszközt. Az általános szerződési
légijárművek viszonylag akadálymentesen feltételek tartalmazhatnak ilyen eseteket,
tudnak haladni, ezért ott különböző amikor nem kell fizetni. „Például a
késési kategóriák alapján a jogszabályok rendezvényszervezők meg szoktak
kártérítési kötelezettséget írnak elő. Ennek egyezni a közlekedési társaságokkal,
térítési összege elérheti a jegy árát vagy hogy az adott napon a rendezvény
akár annak többszörösét is. Célszerű már jegyének felmutatásával ingyenesen
az állomáson (reptéren) panaszt tenni, egy vehetők igénybe a tömegközlekedési
jegyzőkönyvben rögzíttetni, hogy a járat eszközök” – mondta el Siklósi Máté.
késett, és ez alapján lehet kártérítési igényt Minden társaság szabadon dönthet arról,
benyújtani. Ha elmulasztottuk, na aggódjunk, hogy ilyen kedvezményeket alkalmaz-e.
a légiirányítás, illetve a vasútállomások
forgalmi irodái is nyilvántartják a késéseket. (Bogi)
A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében
39