Page 36 - untitled
P. 36

FOGYASSZ OKOSAN!
                                 A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja


       SZÉTRÚGTÁK A CIPŐMET FOCI


       KÖZBEN, KAPHATOK EGY ÚJAT?








       $= (/·=· &,..¾1.%(1 0£5 7,6=7£=78. $ /(*)21726$%% $/$3)2*$/0$.$7
       $ )2*<$6=7µ, -2*2.  6=$9$7266£* «6 -µ7£//£6 7«0$.¸5«%(1  0267 3(',*
       2/<$1 *<$.25/$7, 78'1,9$/µ.5µ/ /(6= 6=µ  0(/<(. 6(*¯76«*¾1.5( /(+(71(.
       +$ 1(0 78'-8.  0,7 7(+(7¾1. 9£6£5/µ.«17 (*< 7(50«. 0(*+,%£62'£6$.25
       0,/<(1 ,*«1<(,1. /(+(71(. (*< 7(50«..(/ .$3&62/$7%$1  0, 6=¾.6«*(6 $++2=
       +2*< (=(. %( ,6 7(/-(6¾/-(1(.  6 0,7 7(+(7¾1. $..25  +$ $= (/$'µ (/87$6¯7 0,1.(7
       6,./µ6, 0£7« )2*<$6=7µ9«'(/0, 6=$.«57· 5(0(. 3«/'£.$7 +2=277 1(.¾1.








       Egy meghibásodott termékre – legyen   szükségünk van arra a nyugtára, számlára,
       az használt, vagy új – jótállási és   jótállási jegyre, webáruház esetében egy
       szavatossági jogot tudunk érvényesíteni.   visszaigazoló e-mailre, amely igazolja, hogy
       A termékszavatossági jog értelmében   hol, mikor és milyen áron vettük az adott
       minden terméket vissza lehet vinni annak   terméket. Ha ez megvan, felkereshetjük
       gyártójához, így, ha az adott terméken látjuk   az üzletet a hibás termékkel, ilyenkor
       a gyártó elérhetőségét, felvehetjük vele a   a kereskedő köteles lesz felvenni egy
       kapcsolatot, és közvetlenül igényelhetjük   jegyzőkönyvet a termék és a vásárló
       a javítást, cserét. Ha közel van, könnyen   adataival, a termék hibájával, és a vásárló
       elérhető számunkra a vásárlás helye, mégis   által benyújtott igénnyel. Ezek az igények a
       a legjobb megoldás, ha a gyártó helyett az   következők lehetnek: kijavítás, kicserélés,
       eladó céget keressük meg, hiszen ő az, aki   árleszállítás, elállás a vásárlástól. Pénzt
       a terméket eladta, és a jogszabályok alapján   visszaigényelni csak akkor lehetséges, ha
       ő felelős elsősorban annak kicseréléséért.   a bolt megfelelő határidőn belül nem tudta
       Amikor a kereskedőhöz fordulunk, azt   a termék kicserélését megoldani, illetve,
       kellékszavatosságnak nevezzük.    ha a javítás vagy csere nem lehetséges.
                                         Ez utóbbi szituáció főleg kifutott termék
       Egyre gyakoribb azonban, hogy interneten   esetében (szezonális ruhadarab, elavult
       keresztül vásárlunk, és előfordulhat,   elektronikai eszköz) áll fenn. A vásárló a
       hogy az adott webáruháznak nincsen   fentieken túl maga is kijavíthatja, és saját
       fizikai boltja, ahova elmehetnénk a hibás
       termékünkkel. Ilyen esetben megkereshetjük
       a webáruházon található Általános Szerződési
       Feltételekben, hogy az adott cég esetében
       milyen módon zajlik egy hibás termék
       javításának folyamata, átadása. Lehetséges,
       hogy postán tudjuk feladni a terméket (Ha
       a termék jótállásra kötelezett és 10 kg-nál
       nehezebb, akkor minden szállítás költségét
       a kereskedő köteles vállalni), személyesen
       bevihetjük egy adott leadási helyre,
       vagy a webáruháztól fog eljönni valaki a
       termékért, de az biztos, hogy egy webshop
       esetében sem tudnak érdemben dönteni
       egy hibás termék sorsáról anélkül, hogy azt
       megnézték volna – mondta el Siklósi Máté.

       Fogyasztóvédelmi szakértőnk megismételte:   megbízottal is kijavíttathatja a terméket,   „A megfelelő határidő azt takarja, hogy a
       ahhoz, hogy egyáltalán kezdeményezhessük   ha ezt az üzlet megfelelő minőségben   kereskedőnek törekednie kell a 15 napon
       egy termék javítását, cseréjét, visszavételét,   vagy határidővel nem tudta megoldani.  belüli javításra vagy cserére, s ha ez nem
       36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41