Page 37 - untitled
P. 37

FOGYASSZ OKOSAN!







































                                                                            ragasztásból, de abból is, hogy a vásárló
                                                                            nem kímélte a terméket, és utcai cipőben
                                                                            focizott. Egy cipő lestrapálásakor azon jól
                                                                            láthatók az erre utaló hibanyomok, ilyenkor
                                                                            a kereskedőnek van joga elutasítani a javítás,
                                                                            csere igényét” – hozta példaként Siklósi Máté.

                                                                            Gyakran utasítják el a telefonokra vonatkozó
                                          elegendő, akkor a 15. nap előtt igazolhatóan   javítási igényeket. Bár az elv itt is az,
                                          értesítenie kell a vásárlót arról, hogy mikor   hogy a gyártási hibára visszavezethető
                                          kapja kézhez a terméket. Jótállásra kötelezett   kárt köteles az eladó javítani, a mi nem
                                          termékek esetében, ha a javítási idő a 30   megfelelő telefonhasználatunkkal kapcsolatos
                                          napot is eléri, és a termék még mindig nem   hibáért azonban nem köteles felelni, mégis
                                          készült el, akkor a boltnak 8 napon belül   nehéz az eladónak bizonyítania azt, hogy
                                          vissza kell adnia a termék árát a vásárlónak,   egy hiba az átadás után keletkezett-e.
                                          vagy ki kell cserélnie a terméket egy újra.   Önmagában ugyanis nem elegendő az,
                                          A megkapott új termékre a jótállás ideje   hogy a törött kijelző, rongálási nyomok,
                                          újra fog indulni” – mondta el Siklósi Máté.  vagy épp vizesedés a vásárló hibájára
                                                                            utalnak, be kell bizonyítania, hogy a termék
                                          Jótállási, szavatossági problémák tipikusan   hibája közvetlenül ezek miatt jött létre.
                                          ruházati termékek, cipők, és elektronikai
                                          eszközök meghibásodása miatt merülnek   Ha elutasítással találkozunk az eladó
                                          fel: feljön a cipő talpa, kiszakad a bélése,   részéről, de továbbra is úgy érezzük, nekünk
                                          a pulóver kibolyhosodik, a nadrág   van igazunk, fordulhatunk az ingyenesen
                                          középen kiszakad. Egy vásárlói igény   működő békéltető testületekhez, akár
                                          elutasítható, ha azt állapítják meg, hogy a   az Európai Bizottság által létrehozott
                                          nem rendeltetésszerű használat okozta a   online vitarendezéshez (Online Dispute
                                          terméken a kárt. Az eladónak ugyanis csak   Resolution – ODR rendszer), s végső
                                          olyan hibáért kell vállalnia a felelősséget,   soron bíróságra is vihetjük az ügyet, de
                                          ami ténylegesen a gyártás során keletkezett,   általánosságban elmondható, hogy ez
                                          a hibás anyag okozta, vagy az átadás után   utóbbi a legdrágább eljárás mind közül,
                                          keletkezett. „Az előbb említett probléma,   ezért érdemes a megegyezésre törekedni.
                                          a cipő talpának leesése például eredhet a             (Novák Henrietta)



                                   A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
                              a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében
                                                                                                          37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42