Page 23 - untitled
P. 23

TEKTIK



      NE HÍVJ SAKKNAGYMESTEREKET A NAPPALIDBA,



      HA NYERNI AKARSZ A GÉP ELLEN




       MÁR HUSZONÖT ÉVE ANNAK, HOGY GARRI KASZPAROV
       SAKKVILÁGBAJNOK VERESÉGET SZENVEDETT 1996-BAN
       $= ,%0 6=83(56=£0¯7µ*«3«7·/  $ '((3 %/8( 7µ/
       HOL TART MA A TUDOMÁNY A MESTERSÉGES
       INTELLIGENCIA TERÉN A SAKKBAN, ÉS HOGYAN
       .(='·'¸77 (= $= (*«6= f*«3 $= (0%(5 (//(1v
       FELÁLLÁS KEMPELEN FARKAS TÖRÖKJÉVEL?






       Sakkozni talán mindenki tud, még a
       magukról ennek ellenkezőjét állítók is
       képesek lejátszani egy menetet, kis túlzással
       nincs olyan ember, aki ne ismerné, hogyan
       kell lépni a bábukkal. Amatőr szinten a
       sakk nem több mint egy jó szórakozás és
       hobbi. Ám a többi tábla- és kártyajátékkal
       ellentétben egy komoly sportág is, majd
       ezerötszáz éves gyökerekkel, már nagyjából
       száz éve rendszeresen megrendezett nagy
       presztízzsel járó világversenyekkel és
       világhírű játékosokkal. Nem is beszélve a
       jelentős szakirodalomról, amik a száz és száz
       lehetéséges lépések, mattolási, védekezési
       taktikák elemzéséről, kidolgozásáról
       szólnak, azaz azokról a dolgokról, amik
       megkülönböztetik a sakkot a többi játéktól,
       és egy magasabb szintre emelik azt. Időről
       időre nagy a felhajtás a sportág körül –
       legutóbb épp a Netflixen futó Vezércsel
       című sorozatnak köszönhetően.
        A sakk sokak számára elragadó
       világába tartoznak ma már azok a gépek
       is, mint izgalomfaktor, amik képesek
       legyőzni a hús-vér játékosokat – kezdve a   A profi szinten szervezett világversenyek   sakkozónak tartott játékost 1996-ban mattolta
       számítógépen szórakozó kisgyerekektől a   megjelenésével nagyjából egyidőben, 1947-től   először az IBM szuperszámítógépe, a Deep
       nagymesterekig. Ma már egy sima házi PC-n   kezdve nagy lendületet vett a számítógépes   Blue, majd egy évvel később egy szabályos
       megtalálható sakkalkalmazás is könnyedén   sakkprogramok fejlesztése. Sőt, 1974-ben még   hat meccses partin Kaszparov teljes vereséget
       felülkerekedik a legjobbakon is, 3000-3100   világbajnokságon is összemérhették erejüket   is szenvedett.  Ez volt az első alkalom,
       élő pontnak megfelelő képességűek   a szabadalmak – itt a szovjet Kaissza volt a   hogy túljárt az aktuális világbajnok eszén a
       általában – csak viszonyításképpen,   legjobb. Ezek a próbálkozások még mindig   mesterséges intelligencia. Szoros eredménnyel
       sakkozó által valaha volt legmagasabb   nem voltak elég jók egy felkészült sakkjátékos   zárult az összecsapás, mégis nagy szenzáció
       elért pontszám Magnus Carlsen 2882-je.   ellen, nem tudtak hosszútávúan előre   volt, Kaszparov eleinte csalást is kiáltott.
        Persze ez nem volt mindig így. Bár az első   gondolkodni, és gyengék voltak a végjátékban   Ma már azonban az orosz sakkozó
       sakkautomata, amit készítettek, a magyar   is. Tudta ezt David Levy nagymester is,   is belátja, a mesterséges intelligencia
       tudós Kempelen Farkas sakkozó törökje   aki egy fogadás keretein belül többször is   meghaladta az ember képességeit – nem
       nem nagyon talált legyőzőre. A szerkezet   megmérkőzött 1968 és 1978 között különböző   ellenfélként, hanem társként kell tekinteni
       körbeturnézta a világot a XIX. században,   fejlesztésekkel, de mindig nyerni tudott.  a sakkgépekre. Egyesek szerint a gyakran
       olyan hírességek ellen is nyerni tudott,   A ’90-es évek második felére jutottak el   döntetlennel végződő nagy játékosok
       mint Napóleon és Edgar Allan Poe. A török   a programok arra a szintre, hogy már a   között játszmák, és a partik ellaposodása
       sikereiben persze nincs semmi tudományos   nagy sakkjátékosok is komoly ellenfélként   ellen is a mesterséges intelligencia lehet a
       bravúr, becsapás volt. Virtuóz sakkjátékosok   számoltak egy-egy programmal. Az   gyógyír – a pletykák szerint akár módosított
       ültek a gépezet belsejében. A titokra csak   orosz Garri Kaszparovot, saját idejében   szabályok kieszelésében is segítkezhet.
       Kempelen halála után derült fény.  egyeduralkodó, és a valaha volt egyik legjobb                 (Domi)
                                                                                                          23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28