Page 23 - untitled
P. 23
TEKTIK
NE HÍVJ SAKKNAGYMESTEREKET A NAPPALIDBA,
HA NYERNI AKARSZ A GÉP ELLEN
MÁR HUSZONÖT ÉVE ANNAK, HOGY GARRI KASZPAROV
SAKKVILÁGBAJNOK VERESÉGET SZENVEDETT 1996-BAN
$= ,%0 6=83(56=£0¯7µ*«3«7·/ $ '((3 %/8( 7µ/
HOL TART MA A TUDOMÁNY A MESTERSÉGES
INTELLIGENCIA TERÉN A SAKKBAN, ÉS HOGYAN
.(='·'¸77 (= $= (*«6= f*«3 $= (0%(5 (//(1v
FELÁLLÁS KEMPELEN FARKAS TÖRÖKJÉVEL?
Sakkozni talán mindenki tud, még a
magukról ennek ellenkezőjét állítók is
képesek lejátszani egy menetet, kis túlzással
nincs olyan ember, aki ne ismerné, hogyan
kell lépni a bábukkal. Amatőr szinten a
sakk nem több mint egy jó szórakozás és
hobbi. Ám a többi tábla- és kártyajátékkal
ellentétben egy komoly sportág is, majd
ezerötszáz éves gyökerekkel, már nagyjából
száz éve rendszeresen megrendezett nagy
presztízzsel járó világversenyekkel és
világhírű játékosokkal. Nem is beszélve a
jelentős szakirodalomról, amik a száz és száz
lehetéséges lépések, mattolási, védekezési
taktikák elemzéséről, kidolgozásáról
szólnak, azaz azokról a dolgokról, amik
megkülönböztetik a sakkot a többi játéktól,
és egy magasabb szintre emelik azt. Időről
időre nagy a felhajtás a sportág körül –
legutóbb épp a Netflixen futó Vezércsel
című sorozatnak köszönhetően.
A sakk sokak számára elragadó
világába tartoznak ma már azok a gépek
is, mint izgalomfaktor, amik képesek
legyőzni a hús-vér játékosokat – kezdve a A profi szinten szervezett világversenyek sakkozónak tartott játékost 1996-ban mattolta
számítógépen szórakozó kisgyerekektől a megjelenésével nagyjából egyidőben, 1947-től először az IBM szuperszámítógépe, a Deep
nagymesterekig. Ma már egy sima házi PC-n kezdve nagy lendületet vett a számítógépes Blue, majd egy évvel később egy szabályos
megtalálható sakkalkalmazás is könnyedén sakkprogramok fejlesztése. Sőt, 1974-ben még hat meccses partin Kaszparov teljes vereséget
felülkerekedik a legjobbakon is, 3000-3100 világbajnokságon is összemérhették erejüket is szenvedett. Ez volt az első alkalom,
élő pontnak megfelelő képességűek a szabadalmak – itt a szovjet Kaissza volt a hogy túljárt az aktuális világbajnok eszén a
általában – csak viszonyításképpen, legjobb. Ezek a próbálkozások még mindig mesterséges intelligencia. Szoros eredménnyel
sakkozó által valaha volt legmagasabb nem voltak elég jók egy felkészült sakkjátékos zárult az összecsapás, mégis nagy szenzáció
elért pontszám Magnus Carlsen 2882-je. ellen, nem tudtak hosszútávúan előre volt, Kaszparov eleinte csalást is kiáltott.
Persze ez nem volt mindig így. Bár az első gondolkodni, és gyengék voltak a végjátékban Ma már azonban az orosz sakkozó
sakkautomata, amit készítettek, a magyar is. Tudta ezt David Levy nagymester is, is belátja, a mesterséges intelligencia
tudós Kempelen Farkas sakkozó törökje aki egy fogadás keretein belül többször is meghaladta az ember képességeit – nem
nem nagyon talált legyőzőre. A szerkezet megmérkőzött 1968 és 1978 között különböző ellenfélként, hanem társként kell tekinteni
körbeturnézta a világot a XIX. században, fejlesztésekkel, de mindig nyerni tudott. a sakkgépekre. Egyesek szerint a gyakran
olyan hírességek ellen is nyerni tudott, A ’90-es évek második felére jutottak el döntetlennel végződő nagy játékosok
mint Napóleon és Edgar Allan Poe. A török a programok arra a szintre, hogy már a között játszmák, és a partik ellaposodása
sikereiben persze nincs semmi tudományos nagy sakkjátékosok is komoly ellenfélként ellen is a mesterséges intelligencia lehet a
bravúr, becsapás volt. Virtuóz sakkjátékosok számoltak egy-egy programmal. Az gyógyír – a pletykák szerint akár módosított
ültek a gépezet belsejében. A titokra csak orosz Garri Kaszparovot, saját idejében szabályok kieszelésében is segítkezhet.
Kempelen halála után derült fény. egyeduralkodó, és a valaha volt egyik legjobb (Domi)
23