Page 25 - untitled
P. 25
ZENEI TESZT
STERMECZKY ZSOLT GÁBOR:
Nem tagadom, a zenekritika
”
szubjektív”
TE IS SZERETED
A MAGYAR ZENÉT?
NÉZD MEG ÉLŐ STREAMEN
A NAGY DIÁK ZENEI TESZT
DÖNTŐJÉT 2021. MÁJUS
14-ÉN 11 ÓRÁTÓL A DUE
ÁLTALÁBAN MINDEN EMBERNEK VAN VÉLEMÉNYE A DOLGOKRÓL, LEGYEN FACEBOOK OLDALÁN!
AZ KÖNYV, EMBER, ÉTEL VAGY ÉPPEN A ZENE. VISZONT VANNAK SZAKEMBEREK
– A KRITIKUSOK –, AKIK EL TUDJÁK KEZDENI, ILLETVE SEGÍTIK GONDOLATMENETÜNKET, VAGY ÉPPEN
0£6 0(*.¸=(/¯7«6%·/ 087$7-£. %( $= $'277 '2/*27 67(50(&=.< =62/7 *£%25 =(1(.5,7,.867
«6 .¸/7·7 .«5'(=7(0 .5,7,.86, )(/$'$7$,5µ/ $ 9«/(0«1<.¾/¸1%6«*(.5·/
$ 6=$.0$ 1(+«=6«*(,5·/ =(1«5·/ «6 .«6=¾/·%(1 /«9· 38%/,.£&,µ-£5µ/
PONTOSAN MIT CSINÁL, elfogadható. Egy másik lehetőség, hogy a ami emlékeztet egy másik zenére, és
MI A FELADATA EGY kritikus inkább a közönséghez beszél, az ő azonnal elkezdhetsz gondolkodni azon,
ZENEKRITIKUSNAK? ízlésüket szeretné formálni. Szerintem ez hogy miben és miért emlékeztet. Hogy ez
A legprofánabb válasz az, hogy a zenekritikus az a kategória, ami itthon jóval népszerűbb, aztán pozitív vagy negatív megítélés alá
feladata az, hogy zenéről írjon, de ennek a elsősorban talán Puzsér Róbertnek esik-e, az más kérdés, de a zenekritika
hangneme, a mélysége, a terjedelme nagyon köszönhetően. Az ő dörgő hangú kritikái – szubjektív jellegét nem is akarom tagadni.
sokféle lehet, leginkább talán attól függően, olykor talán a látszat ellenére – jellemzően
hogy milyen közeghez beszél. Ugyanakkor nem ahhoz szólnak, akiről beszél, hanem MINDEN MUNKÁHOZ JÓ, HA
– sok más mellett egzisztenciális okokból ahhoz, aki hallgatja, hogy mit beszél. Azt pedig VANNAK OLYAN KÉPESSÉGEINK,
– szerintem nagyon ritka az, hogy valaki a népszerűsége igazolja, hogy a közönség MELYEK AZ ADOTT SZAKMÁHOZ
csak zenekritikus legyen. Az általam nagyon egyébként rettentő módon ki van éhezve ELENGEDHETETLENEK.
tisztelt – és 2013-ban elhunyt – Sebők János arra, hogy valaki ilyen lendülettel tudjon EZ ALAPJÁN KIBŐL LEHET
például úgy volt zenei szakújságíró, hogy nekik beszélni a zenéről, adott esetben KRITIKUS?
közben a kilencvenes években ifjúsági lapok az ordibálásig fokozódó hangnemmel és Nagyrészt autodidakta kritikusként azt tudom
szerkesztőjeként, élete utolsó éveiben pedig a véleménykülönbségekkel együtt is. mondani, hogy abból, aki megfelelő mennyiségű
a Népszabadság munkatársaként dolgozott. szenvedéllyel és önbizalommal rendelkezik
MI A METÓDUSA EGY-EGY ILYEN ahhoz, hogy adott témában egy követhető
SZERINTED MILYEN SZEREPE KRITIKA ELKÉSZÜLÉSÉNEK? retorikával leírja a gondolatait. A lexikális
VAN A TÁRSADALOMBAN, MILYEN SZEMPONTOK tudás folyamatosan tágítható, de ez a kellő
MIBEN SEGÍT AZ EMBEREKNEK? ALAPJÁN ÍRSZ KRITIKÁT? szenvedélyesség mellett annyira automatikusan
Ez is attól függ, hogy a társadalom melyik Én egy elég intuitív ember vagyok, szóval történik, hogy az ember sokszor észre se veszi,
szegmenséhez beszél az adott kritikus. Ha nehéz ezt pontosan körülhatárolni. Ami biztos, hogy – a nagy közhellyel élve – ma is tanult
magához a zenei szakmához, akkor talán hogy mivel eddigi életem során rengeteg valamit. Talán ezt hívják flow-élménynek.
könnyebben lehet ráhatása arra, hogy a zenét hallgattam, elég tudatosan törekszem
későbbiekben mi kerül ki a szakma kezei arra, hogy egy-egy kritikában – persze csak (Vincze-Hajnal Blanka)
közül, vagy akár az is megtörténhet, hogy amennyire a téma engedi – hivatkozzak
eleve kikérik a tanácsát, de ezt is nyilván ezekre. Lehet, hogy ez a szakbarbarizmusnak A teljes interjú a due.hu-n olvasható.
zenésze és nyitottsága válogatja, ki hogyan egy nagyon sajátos megnyilvánulása, de
reagál a kritikára. Hadd tegyem rögtön hozzá, nekem ezek a zenetörténeti kontextusok
hogy szerintem ebben az esetben előnyös, nagyon fontosak. Ráadásul valahol a világ
ha a kritikus jó kapcsolatot ápol a zenésszel, egyik legegyszerűbb dolgának gondolom
mert úgy egy negatív kritika is könnyebben ezt a folyamatot: meghallasz egy zenét,
25