Page 25 - untitled
P. 25

ZENEI TESZT
       STERMECZKY ZSOLT GÁBOR:



         Nem tagadom, a zenekritika

       ”

       szubjektív”



                                                                                     TE IS SZERETED

                                                                                   A MAGYAR ZENÉT?

                                                                               NÉZD MEG ÉLŐ STREAMEN

                                                                               A NAGY DIÁK ZENEI TESZT

                                                                                 DÖNTŐJÉT 2021. MÁJUS

                                                                                14-ÉN 11 ÓRÁTÓL A DUE

       ÁLTALÁBAN MINDEN EMBERNEK VAN VÉLEMÉNYE A DOLGOKRÓL, LEGYEN                FACEBOOK OLDALÁN!
       AZ KÖNYV, EMBER, ÉTEL VAGY ÉPPEN A ZENE. VISZONT VANNAK SZAKEMBEREK
       – A KRITIKUSOK –, AKIK EL TUDJÁK KEZDENI, ILLETVE SEGÍTIK GONDOLATMENETÜNKET, VAGY ÉPPEN
       0£6 0(*.¸=(/¯7«6%·/ 087$7-£. %( $= $'277 '2/*27  67(50(&=.< =62/7 *£%25 =(1(.5,7,.867
       «6 .¸/7·7 .«5'(=7(0 .5,7,.86, )(/$'$7$,5µ/  $ 9«/(0«1<.¾/¸1%6«*(.5·/
       $ 6=$.0$ 1(+«=6«*(,5·/  =(1«5·/ «6 .«6=¾/·%(1 /«9· 38%/,.£&,µ-£5µ/


       PONTOSAN MIT CSINÁL,              elfogadható. Egy másik lehetőség, hogy a   ami emlékeztet egy másik zenére, és
       MI A FELADATA EGY                 kritikus inkább a közönséghez beszél, az ő   azonnal elkezdhetsz gondolkodni azon,
       ZENEKRITIKUSNAK?                  ízlésüket szeretné formálni. Szerintem ez   hogy miben és miért emlékeztet. Hogy ez
       A legprofánabb válasz az, hogy a zenekritikus   az a kategória, ami itthon jóval népszerűbb,   aztán pozitív vagy negatív megítélés alá
       feladata az, hogy zenéről írjon, de ennek a   elsősorban talán Puzsér Róbertnek   esik-e, az más kérdés, de a zenekritika
       hangneme, a mélysége, a terjedelme nagyon   köszönhetően. Az ő dörgő hangú kritikái –   szubjektív jellegét nem is akarom tagadni.
       sokféle lehet, leginkább talán attól függően,   olykor talán a látszat ellenére – jellemzően
       hogy milyen közeghez beszél. Ugyanakkor   nem ahhoz szólnak, akiről beszél, hanem   MINDEN MUNKÁHOZ JÓ, HA
       – sok más mellett egzisztenciális okokból   ahhoz, aki hallgatja, hogy mit beszél. Azt pedig  VANNAK OLYAN KÉPESSÉGEINK,
       – szerintem nagyon ritka az, hogy valaki   a népszerűsége igazolja, hogy a közönség   MELYEK AZ ADOTT SZAKMÁHOZ
       csak zenekritikus legyen. Az általam nagyon   egyébként rettentő módon ki van éhezve   ELENGEDHETETLENEK.
       tisztelt – és 2013-ban elhunyt – Sebők János   arra, hogy valaki ilyen lendülettel tudjon   EZ ALAPJÁN KIBŐL LEHET
       például úgy volt zenei szakújságíró, hogy   nekik beszélni a zenéről, adott esetben   KRITIKUS?
       közben a kilencvenes években ifjúsági lapok   az ordibálásig fokozódó hangnemmel és   Nagyrészt autodidakta kritikusként azt tudom
       szerkesztőjeként, élete utolsó éveiben pedig   a véleménykülönbségekkel együtt is.  mondani, hogy abból, aki megfelelő mennyiségű
       a Népszabadság munkatársaként dolgozott.                            szenvedéllyel és önbizalommal rendelkezik
                                         MI A METÓDUSA EGY-EGY ILYEN       ahhoz, hogy adott témában egy követhető
       SZERINTED MILYEN SZEREPE          KRITIKA ELKÉSZÜLÉSÉNEK?           retorikával leírja a gondolatait. A lexikális
       VAN A TÁRSADALOMBAN,              MILYEN SZEMPONTOK                 tudás folyamatosan tágítható, de ez a kellő
       MIBEN SEGÍT AZ EMBEREKNEK?        ALAPJÁN ÍRSZ KRITIKÁT?            szenvedélyesség mellett annyira automatikusan
       Ez is attól függ, hogy a társadalom melyik   Én egy elég intuitív ember vagyok, szóval   történik, hogy az ember sokszor észre se veszi,
       szegmenséhez beszél az adott kritikus. Ha   nehéz ezt pontosan körülhatárolni. Ami biztos,  hogy – a nagy közhellyel élve – ma is tanult
       magához a zenei szakmához, akkor talán   hogy mivel eddigi életem során rengeteg   valamit. Talán ezt hívják flow-élménynek.
       könnyebben lehet ráhatása arra, hogy a   zenét hallgattam, elég tudatosan törekszem
       későbbiekben mi kerül ki a szakma kezei   arra, hogy egy-egy kritikában – persze csak   (Vincze-Hajnal Blanka)
       közül, vagy akár az is megtörténhet, hogy   amennyire a téma engedi – hivatkozzak
       eleve kikérik a tanácsát, de ezt is nyilván   ezekre. Lehet, hogy ez a szakbarbarizmusnak    A teljes interjú a due.hu-n olvasható.
       zenésze és nyitottsága válogatja, ki hogyan   egy nagyon sajátos megnyilvánulása, de
       reagál a kritikára. Hadd tegyem rögtön hozzá,   nekem ezek a zenetörténeti kontextusok
       hogy szerintem ebben az esetben előnyös,   nagyon fontosak. Ráadásul valahol a világ
       ha a kritikus jó kapcsolatot ápol a zenésszel,   egyik legegyszerűbb dolgának gondolom
       mert úgy egy negatív kritika is könnyebben   ezt a folyamatot: meghallasz egy zenét,
                                                                                                          25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30