Page 22 - due_tallozo_interaktiv_2016_aprilis
P. 22
versenytársak A rovat a Gazdasági Versenyhivatal támogatásával készül.
„Előbb mEgy ki a Tékozló
Homárra a panasz...”
> „Teljes végkiárusíTás! rAkTárkisöprés! különleges AjánlAT csAk mA, csAk
neked!” BizTosAk vAgyunk Benne, hA kinézel Az uTcárA, fellApozol egy újságoT,
vagy a neten böngészel, rögtön látni fogsz legalább egy ilyen feliratot. De mit
szolgálnak ezek? milyen reklámnak minősülnek, és szabaD-e így hirDetni
a portékánkat? most tisztázzuk a tisztességest.
„A reklámtörvény foglalja össze azokat a szüleiket kérjék meg, vagy épp csak szerint „attól függ, hogy milyen információt
hallgatok el. Az információ elhallgatása
a rendelkezéseket, amelyek keretei között szóljanak nekik. De a gyerekeknél nem lehet adott esetben lehet már hazugság is.”
reklámozhatunk.” – tudtuk meg Csordás bevetni a bizalmi fegyvert sem, azaz nem Hatóságok és negatív szájreklám
A reklámozás világában erős a szabályozás,
Tamástól, aki a Budapesti Corvinus Egyetem szabad őket arra biztatni, hogy kérdezzenek
sok a tiltás, nagy a felelősség. Magyarországon
Gazdálkodástudományi Karán, azon belül meg a vásárlásról olyan felnőttet, akiben több olyan szervezet is működik, amelyek
a tisztességtelen verseny elkerüléséért
a Média, Marketingkommunikáció- és megbíznak (pl. a jól ismert „kezelőorvosát, dolgoznak. Ilyen például a Fogyasztóvédelmi
Telekommunikáció Tanszékén tudományos gyógyszerészét”), mondjuk a tanító nénit. Hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal,
és bizonyos esetekben a Nemzeti
segédmunkatárs. Megtudtuk, hogy míg Emellett ott vannak az ún. csalogató Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
Komolyabb helyzetekben, ha például
„a kereskedelmi gyakorlat a hirdetők reklámok, melyeknek célja, hogy valami egy Magyarországon kívüli, de
Európán belüli cégtől rendelünk,
kereskedelmi tevékenységéről szól, addig a olcsóbb, kisebb dolgot hirdetve, azzal és van valami joghézag, akkor az
Európai Fogyasztóvédelmi Hatósághoz
reklám egy kommunikációs A gyerekeknél nem lehet bevetni is tudunk fordulni. De nem szabad
tevékenység”. Van átfedés a bizalmi fegyvert sem, azaz nem megfeledkeznünk az internet, és így
köztük, mégis a reklámozónak szabad őket arra biztatni, hogy az vásárlók „szabályozó erejéről” sem. „A
kell tisztában lennie a vonatkozó digitális világ fénykorában élünk, ahol előbb
szabályokkal, például hogy kérdezzenek meg a vásárlásról megy ki a Tékozló Homárra a panasz, mint
a szerencsejáték, a szex, és a olyan felnőttet, akiben megbíznak. hogy elküldenénk azt a szolgáltatónak.”
fegyverek reklámozása tilos, és – fejtette ki Csordás Tamás, aki emellett
dohánytermékeket sem lehet a hozzáfűzte, hogy mivel az emberek naponta
médián keresztül népszerűsíteni. interneteznek, blogolnak, ezzel vélemény-
alkotó szerepük is van. Így ha egy lehúzó,
Mit szabad és mit nem? becsalogatva a fogyasztót, valójában rosszalló kritika fogalmazódik meg egy
Az előzőeken felül a célcsoportra, a drágább, komolyabb terméket adjanak
el neki. „Ez egyfajta ajánlásként is hathat DUE Tallózó
mondanivalóra, a tartalomra vonatkozó a fogyasztók számára, de a kereskedők
szabályozás is kötött, mint például a részéről ez megtévesztő tevékenység.” –
fiatalkorúaknak szóló reklámokat érintő, magyarázta Csordás Tamás szakértőnk.
amely az egyik legerősebb. A törvény szerint
ugyanis tilos a közvetlen rábeszélés, azaz És mi a helyzet az olyan reklámokkal, amik
nem szólíthatnak fel gyerekeket arra, hogy nem hazudnak, de információkat hallgatnak
vásároljanak. Arra sem, hogy a vásárlásra el? Ezek jogsértőek? Marketing szakértőnk
22