Page 22 - due_tallozo_interaktiv_2016_aprilis
P. 22

versenytársak  A rovat a Gazdasági Versenyhivatal támogatásával készül.

„Előbb mEgy ki a Tékozló
Homárra a panasz...”

> „Teljes végkiárusíTás! rAkTárkisöprés! különleges AjánlAT csAk mA, csAk

neked!” BizTosAk vAgyunk Benne, hA kinézel Az uTcárA, fellApozol egy újságoT,
vagy a neten böngészel, rögtön látni fogsz legalább egy ilyen feliratot. De mit
szolgálnak ezek? milyen reklámnak minősülnek, és szabaD-e így hirDetni
a portékánkat? most tisztázzuk a tisztességest.

               „A reklámtörvény foglalja össze azokat  a szüleiket kérjék meg, vagy épp csak         szerint „attól függ, hogy milyen információt
                                                                                                     hallgatok el. Az információ elhallgatása
a rendelkezéseket, amelyek keretei között              szóljanak nekik. De a gyerekeknél nem lehet   adott esetben lehet már hazugság is.”

reklámozhatunk.” – tudtuk meg Csordás                  bevetni a bizalmi fegyvert sem, azaz nem      Hatóságok és negatív szájreklám
                                                                                                       A reklámozás világában erős a szabályozás,
Tamástól, aki a Budapesti Corvinus Egyetem             szabad őket arra biztatni, hogy kérdezzenek
                                                                                                     sok a tiltás, nagy a felelősség. Magyarországon
Gazdálkodástudományi Karán, azon belül                 meg a vásárlásról olyan felnőttet, akiben     több olyan szervezet is működik, amelyek
                                                                                                     a tisztességtelen verseny elkerüléséért
a Média, Marketingkommunikáció- és                     megbíznak (pl. a jól ismert „kezelőorvosát,   dolgoznak. Ilyen például a Fogyasztóvédelmi

Telekommunikáció Tanszékén tudományos                  gyógyszerészét”), mondjuk a tanító nénit.              Hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal,
                                                                                                              és bizonyos esetekben a Nemzeti
segédmunkatárs. Megtudtuk, hogy míg                    Emellett ott vannak az ún. csalogató                   Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).
                                                                                                              Komolyabb helyzetekben, ha például
„a kereskedelmi gyakorlat a hirdetők                   reklámok, melyeknek célja, hogy valami                 egy Magyarországon kívüli, de
                                                                                                              Európán belüli cégtől rendelünk,
kereskedelmi tevékenységéről szól, addig a             olcsóbb, kisebb dolgot hirdetve, azzal                 és van valami joghézag, akkor az
                                                                                                              Európai Fogyasztóvédelmi Hatósághoz
reklám egy kommunikációs                               A gyerekeknél nem lehet bevetni                        is tudunk fordulni. De nem szabad
tevékenység”. Van átfedés                              a bizalmi fegyvert sem, azaz nem                       megfeledkeznünk az internet, és így
köztük, mégis a reklámozónak                             szabad őket arra biztatni, hogy             az vásárlók „szabályozó erejéről” sem. „A
kell tisztában lennie a vonatkozó                                                                    digitális világ fénykorában élünk, ahol előbb
szabályokkal, például hogy                               kérdezzenek meg a vásárlásról               megy ki a Tékozló Homárra a panasz, mint
a szerencsejáték, a szex, és a                         olyan felnőttet, akiben megbíznak.            hogy elküldenénk azt a szolgáltatónak.”
fegyverek reklámozása tilos, és                                                                      – fejtette ki Csordás Tamás, aki emellett
dohánytermékeket sem lehet a                                                                         hozzáfűzte, hogy mivel az emberek naponta
médián keresztül népszerűsíteni.                                                                     interneteznek, blogolnak, ezzel vélemény-
                                                                                                     alkotó szerepük is van. Így ha egy lehúzó,
Mit szabad és mit nem?                                 becsalogatva a fogyasztót, valójában          rosszalló kritika fogalmazódik meg egy
  Az előzőeken felül a célcsoportra, a                 drágább, komolyabb terméket adjanak
                                                       el neki. „Ez egyfajta ajánlásként is hathat                                                          DUE Tallózó
mondanivalóra, a tartalomra vonatkozó                  a fogyasztók számára, de a kereskedők
szabályozás is kötött, mint például a                  részéről ez megtévesztő tevékenység.” –
fiatalkorúaknak szóló reklámokat érintő,               magyarázta Csordás Tamás szakértőnk.
amely az egyik legerősebb. A törvény szerint
ugyanis tilos a közvetlen rábeszélés, azaz               És mi a helyzet az olyan reklámokkal, amik
nem szólíthatnak fel gyerekeket arra, hogy             nem hazudnak, de információkat hallgatnak
vásároljanak. Arra sem, hogy a vásárlásra              el? Ezek jogsértőek? Marketing szakértőnk

22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27