Page 25 - due_tallozo_interaktiv_2016_februar
P. 25
versenytársak
egyetlen termelőre szűkül egy termék piaca. Ilyen Ha egy vállalat egyedüli eladója valamely növekedését, a gazdaság hosszú távú fejlődését,
volt sokáig például a postai szolgáltatás – levelet terméknek vagy szolgáltatásnak, sem hazai, egyszóval a megfelelő verseny jótékony hatásait
csak és kizárólag a Magyar Postával tudtál küldeni. sem külföldi versenytársai nincsenek (vagy a piacra. Így kedvezőbb árakat, nagyobb termék-
olyan kicsik, hogy nem befolyásolják a választékot, jobb minőségű árukat és innovációs
TILOS: piacát), akkor monopol szerepet játszik. Tiszta törekvést kapunk a vállalkozások részéről. Ezért
monopólium az a piaci forma, amikor egyetlen a valódi kérdés az, hogy a cégek a minél jobb
- Árkartell alkalmazása: a vételi vagy az eladója van a terméknek az adott piacon. eredményt milyen eszközökkel érik el: tisztes-
eladási árak, valamint az egyéb üzleti feltételek séges módon, a mindenkire vonatkozó szabá-
közvetlen vagy közvetett meghatározása. Harmadik fontos fogalom az oligopólium, ami lyok betartásával, nyílt feltételek között, vagy a
- A piacfelosztás: a piac felosztására, modern gazdaságok legelterjedtebb, nem tökéle-
az értékesítésből történő kizárás, az értékesítési
lehetőségek közötti választás korlátozása. Persze, mindenki esküszik egy gyártóra, de
- A versenytársak közötti, a versenyeztetéssel valójában nagyon hasonló tudású és minőségű
kapcsolatos összejátszás. készülékek versengenek egymással, a gyárak
- Kizáró egyezmények kötése: pl. olyan
feltétellel szerződni egy kereskedővállalatnak, lépést tartanak a fejlesztésekben.
amely megtiltja, hogy versenytársaktól
is vásárolható hasonló termék. (pl.: tilos tesen versenyző piaci típusát jelenti. Ez átmenet szabályok megkerülésével, áthágásával, mások
szerződésben kikötni, hogy akkor kap a tiszta monopólium és a tiszta verseny között, és a gazdaság, azaz az ország kárára. Itt a sportot
„A” üdítőt, ha vállalja, hogy ugyanis kevés, egymást ismerő, egymáshoz alkal- tudnánk példaként említeni, hiszen ott is elvárjuk,
„B”-t soha nem árul). mazkodni képes vállalat verseng egymással. Az hogy mindenki egyenlő feltételek mellett méret-
- Az árukapcsolás: annak kikötése, oligopol piacon a tiszta monopóliumnál alacso- tessen meg, ezért tilos például doppingolni, vagy
hogy az egyik árut csak akkor kapja nyabb ár és nagyobb kínálat alakul ki azonos két méterrel a többiek előtt rajtolni. Ugyanezt
meg, ha a másikat is megvásárolja. feltételek mellett. Ilyen például az okostelefonok kell elérnünk a gazdasági versenyben is.
- A tisztességtelen piaci magatartás (megtévesztő piaca. Persze, mindenki esküszik egy gyártóra,
tájékoztatás, hírnévrontás, utánzás). de valójában nagyon hasonló tudású és Elengedhetetlen versenyszabályozás
- A fogyasztók megtévesztése: valótlan minőségű készülékek versengenek egymással, A versenyszabályozás szükségességét szolgálják
tényt közölni az áruról (anyagösszetétel, a gyárak lépést tartanak a fejlesztésekben.
származási hely, címke stb.). mindazon törvények és intézkedések, amelyek a
- Árengedményt úgy imitálni, hogy egy Hasznos a verseny monopol pozíciók kialakulását akadályozzák, vagy
nem létező magas árat áthúzva, egy ehhez A verseny gazdaságilag és társadalmilag is a verseny élénkítését támogatják olyan piacokon,
képest adott árengedményt feltüntetni. ahol a termelés mérete, a termelési költségek
- A gazdasági erőfölénnyel visszaélni. hasznos, mert vele a piaci szereplők és az ország nem indokolják monopolpiac kialakulását, megtű-
- Dömpingár alkalmazása: a vállalat nem polgárai is nyernek. A verseny korlátozása, esetleg rését. Törvénytelen, ha két vagy több verseny-
viheti a termékét a költségeinél alacsonyabb kizárása ezt a nyereséget csökkenti. A verseny társ vállalat szerződést, vagy burkolt megegye-
áron egy piacra óriási mennyiségben. melletti érvek között soroljuk a hatékonyság zést köt az árak egyeztetett kialakítására, a piaci
ösztönzését, a fogyasztói jólét és az életszínvonal felosztásra, egyéb versenytársak kizárására.
www.due.hu
25