Page 25 - due_tallozo_interaktiv_2016_februar
P. 25

versenytársak

egyetlen termelőre szűkül egy termék piaca. Ilyen         Ha egy vállalat egyedüli eladója valamely          növekedését, a gazdaság hosszú távú fejlődését,
volt sokáig például a postai szolgáltatás – levelet     terméknek vagy szolgáltatásnak, sem hazai,           egyszóval a megfelelő verseny jótékony hatásait
csak és kizárólag a Magyar Postával tudtál küldeni.     sem külföldi versenytársai nincsenek (vagy           a piacra. Így kedvezőbb árakat, nagyobb termék-
                                                        olyan kicsik, hogy nem befolyásolják a               választékot, jobb minőségű árukat és innovációs
 TILOS:                                                 piacát), akkor monopol szerepet játszik. Tiszta      törekvést kapunk a vállalkozások részéről. Ezért
                                                        monopólium az a piaci forma, amikor egyetlen         a valódi kérdés az, hogy a cégek a minél jobb
  - Árkartell alkalmazása: a vételi vagy az             eladója van a terméknek az adott piacon.             eredményt milyen eszközökkel érik el: tisztes-
    eladási árak, valamint az egyéb üzleti feltételek                                                        séges módon, a mindenkire vonatkozó szabá-
    közvetlen vagy közvetett meghatározása.               Harmadik fontos fogalom az oligopólium, ami        lyok betartásával, nyílt feltételek között, vagy a
  - A piacfelosztás: a piac felosztására,               modern gazdaságok legelterjedtebb, nem tökéle-
    az értékesítésből történő kizárás, az értékesítési
    lehetőségek közötti választás korlátozása.            Persze, mindenki esküszik egy gyártóra, de
  - A versenytársak közötti, a versenyeztetéssel        valójában nagyon hasonló tudású és minőségű
    kapcsolatos összejátszás.                            készülékek versengenek egymással, a gyárak
  - Kizáró egyezmények kötése: pl. olyan
    feltétellel szerződni egy kereskedővállalatnak,             lépést tartanak a fejlesztésekben.
    amely megtiltja, hogy versenytársaktól
    is vásárolható hasonló termék. (pl.: tilos          tesen versenyző piaci típusát jelenti. Ez átmenet    szabályok megkerülésével, áthágásával, mások
    szerződésben kikötni, hogy akkor kap                a tiszta monopólium és a tiszta verseny között,      és a gazdaság, azaz az ország kárára. Itt a sportot
    „A” üdítőt, ha vállalja, hogy                       ugyanis kevés, egymást ismerő, egymáshoz alkal-      tudnánk példaként említeni, hiszen ott is elvárjuk,
    „B”-t soha nem árul).                               mazkodni képes vállalat verseng egymással. Az        hogy mindenki egyenlő feltételek mellett méret-
  - Az árukapcsolás: annak kikötése,                    oligopol piacon a tiszta monopóliumnál alacso-       tessen meg, ezért tilos például doppingolni, vagy
    hogy az egyik árut csak akkor kapja                 nyabb ár és nagyobb kínálat alakul ki azonos         két méterrel a többiek előtt rajtolni. Ugyanezt
    meg, ha a másikat is megvásárolja.                  feltételek mellett. Ilyen például az okostelefonok   kell elérnünk a gazdasági versenyben is.
  - A tisztességtelen piaci magatartás (megtévesztő     piaca. Persze, mindenki esküszik egy gyártóra,
    tájékoztatás, hírnévrontás, utánzás).               de valójában nagyon hasonló tudású és                Elengedhetetlen versenyszabályozás
  - A fogyasztók megtévesztése: valótlan                minőségű készülékek versengenek egymással,             A versenyszabályozás szükségességét szolgálják
    tényt közölni az áruról (anyagösszetétel,           a gyárak lépést tartanak a fejlesztésekben.
    származási hely, címke stb.).                                                                            mindazon törvények és intézkedések, amelyek a
  - Árengedményt úgy imitálni, hogy egy                 Hasznos a verseny                                    monopol pozíciók kialakulását akadályozzák, vagy
    nem létező magas árat áthúzva, egy ehhez              A verseny gazdaságilag és társadalmilag is         a verseny élénkítését támogatják olyan piacokon,
    képest adott árengedményt feltüntetni.                                                                   ahol a termelés mérete, a termelési költségek
  - A gazdasági erőfölénnyel visszaélni.                hasznos, mert vele a piaci szereplők és az ország    nem indokolják monopolpiac kialakulását, megtű-
  - Dömpingár alkalmazása: a vállalat nem               polgárai is nyernek. A verseny korlátozása, esetleg  rését. Törvénytelen, ha két vagy több verseny-
    viheti a termékét a költségeinél alacsonyabb        kizárása ezt a nyereséget csökkenti. A verseny       társ vállalat szerződést, vagy burkolt megegye-
    áron egy piacra óriási mennyiségben.                melletti érvek között soroljuk a hatékonyság         zést köt az árak egyeztetett kialakítására, a piaci
                                                        ösztönzését, a fogyasztói jólét és az életszínvonal  felosztásra, egyéb versenytársak kizárására.
www.due.hu
                                                                                                                                                          25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30