Page 27 - due_tallozo_interaktiv_2016_februar
P. 27

versenytársak

Hármas alapegység                                 feltárt az egyes útépítési munkálatok megva-    kolásként, gimnazistaként is benne vagyunk

A Gazdasági Versenyhivatalnak a verseny           lósítására és az egyes rendőrkapitányságok      nyakig. Ezért fontos, hogy mielőbb tisztában

védelme érdekében folytatott tevékenysége 3       épületenergetikai korszerűsítésre kiírt közbe-  legyünk a folyamatokkal. A GVH a fiatalok

alappillérre épül. Dr. Basa Andrea sajtószóvivő szerzési eljárásokban is versenykorlátozó         segítségére siet, ugyanis van egy tanul-

elmondta: „A GVH 3 fő tevékenysége egyrészt megállapodásokat.” Látható tehát, hogy nagy           mányi versenye, amit évente rendeznek

a versenyfelügyelet, azok az eljárások, ahol      pénzek forognak kockán, mégis számos próbál- meg. „Itt különféle dolgozattémákat írunk ki,

észlelünk valamilyen jogsértést, és ezeket        kozás van a fogyasztók megtévesztésére.         melyben kutatást kell végezniük a középisko-

kivizsgáljuk, hogy milyen jogsértés áll fenn.                                                     lásoknak, majd a pályamunkákat értékeljük,

A második az a versenypártolás. Itt azt szeret- Nem mind arany, ami fénylik                       a legjobbakat pedig jutalmazzuk is.” – tudtuk

nénk elérni, hogy versenybarát szabályozói        Ha már tudatosságnál tartunk, fontos            meg sajtószóvivőjüktől, dr. Basa Andreától.

környezet alakuljon ki, tehát olyan jogsza-       kiemelni a reklámok szerepét. Tévénéző          A Hivatal másik népszerűsítési programja,

bályok szülessenek, amelyek pártolják a           fogyasztóként számos impulzus és olykor         ami a „kellemest a hasznossal” kategóriába

versenyt, és a jogszabály véleményezésekkor       téves befolyásolás érkezik felénk, amiről       tartozik, az a GVH Ösztöndíjas Programja.

a GVH él javaslatokkal. A harmadik az pedig       nem is gondolnánk, hogy mekkora manipu-         Ide jellemzően jogász-, közgazdász (végzett)

versenykultúra, illetve fogyasztói tudatosság     lációs erővel bírnak. A GVH Versenykultúra-     hallgatók jelentkezését várják, akiknek lehető-

kultúrájának a növelése.” Mindezt azért           fejlesztési és Kommunikációs Csoport munka- ségük van egy éven át, ösztöndíjasként

teszik, hogy minél magasabb szinten legyen        társa, dr. Basa Andrea szóvivő elmondta,        tevékenykedni, illetve dolgozni a GVH-nál.

Magyarországon a versenykultúra, és hogy          hogy milyen hirdetéseket kell nagy körülte-     Ezzel bepillantást nyerhetnek a hivatali

a fogyasztók minél tudatosabbak legyenek.         kintéssel értelmezni. „Vannak olyan össze-      életbe és több szakmai irodán is kipróbál-

                                                  hasonlító reklámok, amelyek például nem         hatják magukat a leendő munkavállalók.

Az esetek nagy többségében                        tárgyilagosak, vagy olyan tulajdonságokat

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy fontos             hasonlítanak össze, amelyek nem ellenőriz-      A GVH érthetően, mindenkinek

az odafigyelés, elengedhetetlen a körülte-        hetőek. Ha például van egy mosogatószer –       Vitathatatlan, hogy a GVH célközönsége a

kintés, és az összehasonlítás. Lényegében         ez volt talán a legutolsó döntésünk – amiben    fogyasztók, de nemcsak az eljárások véghez-

az egyes cégek is azért versengenek, hogy a       olyan tulajdonságokat hasonlítottak össze,      vitelében, hanem különféle programok tartá-

fogyasztók a termékeik tulaj-                   Különféle dolgozattémákat írunk ki,               sában is, mint például a
donságai alapján összeha-                         melyben kutatást kell végezniük                 „Nyitott GVH” rendez-
sonlítsák a konkurenciával                          a középiskolásoknak, majd a                   vény. „A GVH fennállá-
őket, és a végén ők jöjjenek ki                                                                   sának 25. jubileumi évének
győztesen. Mindezt bizonyítják               pályamunkákat értékeljük, a legjobbakat              tiszteletére a „Kulturális
azok a kis játszmák is, melyek                           pedig jutalmazzuk is.                    Örökség Napjai” program
végül felszínre kerülnek, és                                                                      keretében 2015-ben megnyi-
a GVH-nál bejelentik őket.                                                                        totta kapuit.” – mondta el dr.
Óriási felelőssége van a                                                                          Basa Andrea szóvivő. Ennek

Hivatalnak, hiszen évente ezres nagyság-          amire egyébként bizonyítékokkal nem rendel- keretében a látogatók kirándulást tehettek a

rendben érkeznek be hozzájuk panaszok,            kezett a reklámozó cég, és ebben az esetben     Hivatalba és a jogtörténeti kiállítást is megte-

bejelentések, melyekből kb. 120-130 esetben       megállapítjuk a jogsértést. Tehát egy össze-    kinthették. Emellett a GVH félévente kiadja

indítanak versenyfelügyeleti eljárást. Basa       hasonlító reklámnak nagyon szigorú jogsza-      szakmai folyóiratát Versenytükör néven. Ez

Andrea elmondta:                                  bályi feltételei vannak, és csak abban az       egy mély szakmai orgánum, melynek olvasókö-

„A „top” ügyeink közé a piacfelosztó, az árrög- esetben lehet reklámozni, amennyiben maga         zönsége kifejezetten a versenyjog aktualitásai

zítő és a közbeszerzési kartellügyek tartoznak, a reklám tárgyilagos és olyan tulajdonságokat iránt érdeklődők. Dr. Basa Andrea sajtószó-

amiket több esetben milliárdos bírsággal          hasonlít össze, ami ellenőrizhető. Ár-összeha-  vivő a GVH legutóbbi kampányáról is mesélt:

zárulhatnak. 2016-ban volt egy, a Bankszö-        sonlításnál is ugyanez a helyzet. Ott is figyelni „Ez a ’Gondolja végig higgadtan-kampány’ volt,

vetség és a Bankárképző elleni döntésünk          kell arra, hogy amit állít a reklámozó, az      amelynek az a célja, hogy a fogyasztók minél

is, amely a 12 éven át működtetett informá-       minden körülményre tekintettel igaz legyen.”    tudatosabbak legyenek. A kampányban több

ciós kartellről szólt, amit több mint 4 milliárd                                                  típusú megtévesztéssel hívtuk fel a fogyasztók

forintos bírsággal sújtott a GVH. A legnagyobb Suliból a GVH-hoz                                  figyelmét, illetve megmutattuk, hogyan

kárt a közbeszerzési kartellek okozzák, az        A fentiek is igazolják, hogy a gazdasági        kerüljék el ezeket a buktatókat, és az egyes

elmúlt évben erre is volt több példa: a Verseny- versenynek mi, fogyasztók szerves részei         jogsértések elkerülése érdekében mik azok a

hivatal fellépett a gyógyszerkartell, a szúnyog- vagyunk. De ne higgyük azt, hogy csak felnőtt- dolgok, amiket mi tanácsolunk, és mi az, amit a

irtási piac kartelltagjaival szemben, valamint    ként vagyunk érintettek a témában. Már kisis-   fogyasztónak végig kell gondolnia higgadtan.”

www.due.hu                                                                                                                                       27
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32