Page 27 - due_tallozo_interaktiv_2016_februar
P. 27
versenytársak
Hármas alapegység feltárt az egyes útépítési munkálatok megva- kolásként, gimnazistaként is benne vagyunk
A Gazdasági Versenyhivatalnak a verseny lósítására és az egyes rendőrkapitányságok nyakig. Ezért fontos, hogy mielőbb tisztában
védelme érdekében folytatott tevékenysége 3 épületenergetikai korszerűsítésre kiírt közbe- legyünk a folyamatokkal. A GVH a fiatalok
alappillérre épül. Dr. Basa Andrea sajtószóvivő szerzési eljárásokban is versenykorlátozó segítségére siet, ugyanis van egy tanul-
elmondta: „A GVH 3 fő tevékenysége egyrészt megállapodásokat.” Látható tehát, hogy nagy mányi versenye, amit évente rendeznek
a versenyfelügyelet, azok az eljárások, ahol pénzek forognak kockán, mégis számos próbál- meg. „Itt különféle dolgozattémákat írunk ki,
észlelünk valamilyen jogsértést, és ezeket kozás van a fogyasztók megtévesztésére. melyben kutatást kell végezniük a középisko-
kivizsgáljuk, hogy milyen jogsértés áll fenn. lásoknak, majd a pályamunkákat értékeljük,
A második az a versenypártolás. Itt azt szeret- Nem mind arany, ami fénylik a legjobbakat pedig jutalmazzuk is.” – tudtuk
nénk elérni, hogy versenybarát szabályozói Ha már tudatosságnál tartunk, fontos meg sajtószóvivőjüktől, dr. Basa Andreától.
környezet alakuljon ki, tehát olyan jogsza- kiemelni a reklámok szerepét. Tévénéző A Hivatal másik népszerűsítési programja,
bályok szülessenek, amelyek pártolják a fogyasztóként számos impulzus és olykor ami a „kellemest a hasznossal” kategóriába
versenyt, és a jogszabály véleményezésekkor téves befolyásolás érkezik felénk, amiről tartozik, az a GVH Ösztöndíjas Programja.
a GVH él javaslatokkal. A harmadik az pedig nem is gondolnánk, hogy mekkora manipu- Ide jellemzően jogász-, közgazdász (végzett)
versenykultúra, illetve fogyasztói tudatosság lációs erővel bírnak. A GVH Versenykultúra- hallgatók jelentkezését várják, akiknek lehető-
kultúrájának a növelése.” Mindezt azért fejlesztési és Kommunikációs Csoport munka- ségük van egy éven át, ösztöndíjasként
teszik, hogy minél magasabb szinten legyen társa, dr. Basa Andrea szóvivő elmondta, tevékenykedni, illetve dolgozni a GVH-nál.
Magyarországon a versenykultúra, és hogy hogy milyen hirdetéseket kell nagy körülte- Ezzel bepillantást nyerhetnek a hivatali
a fogyasztók minél tudatosabbak legyenek. kintéssel értelmezni. „Vannak olyan össze- életbe és több szakmai irodán is kipróbál-
hasonlító reklámok, amelyek például nem hatják magukat a leendő munkavállalók.
Az esetek nagy többségében tárgyilagosak, vagy olyan tulajdonságokat
Nem győzzük hangsúlyozni, hogy fontos hasonlítanak össze, amelyek nem ellenőriz- A GVH érthetően, mindenkinek
az odafigyelés, elengedhetetlen a körülte- hetőek. Ha például van egy mosogatószer – Vitathatatlan, hogy a GVH célközönsége a
kintés, és az összehasonlítás. Lényegében ez volt talán a legutolsó döntésünk – amiben fogyasztók, de nemcsak az eljárások véghez-
az egyes cégek is azért versengenek, hogy a olyan tulajdonságokat hasonlítottak össze, vitelében, hanem különféle programok tartá-
fogyasztók a termékeik tulaj- Különféle dolgozattémákat írunk ki, sában is, mint például a
donságai alapján összeha- melyben kutatást kell végezniük „Nyitott GVH” rendez-
sonlítsák a konkurenciával a középiskolásoknak, majd a vény. „A GVH fennállá-
őket, és a végén ők jöjjenek ki sának 25. jubileumi évének
győztesen. Mindezt bizonyítják pályamunkákat értékeljük, a legjobbakat tiszteletére a „Kulturális
azok a kis játszmák is, melyek pedig jutalmazzuk is. Örökség Napjai” program
végül felszínre kerülnek, és keretében 2015-ben megnyi-
a GVH-nál bejelentik őket. totta kapuit.” – mondta el dr.
Óriási felelőssége van a Basa Andrea szóvivő. Ennek
Hivatalnak, hiszen évente ezres nagyság- amire egyébként bizonyítékokkal nem rendel- keretében a látogatók kirándulást tehettek a
rendben érkeznek be hozzájuk panaszok, kezett a reklámozó cég, és ebben az esetben Hivatalba és a jogtörténeti kiállítást is megte-
bejelentések, melyekből kb. 120-130 esetben megállapítjuk a jogsértést. Tehát egy össze- kinthették. Emellett a GVH félévente kiadja
indítanak versenyfelügyeleti eljárást. Basa hasonlító reklámnak nagyon szigorú jogsza- szakmai folyóiratát Versenytükör néven. Ez
Andrea elmondta: bályi feltételei vannak, és csak abban az egy mély szakmai orgánum, melynek olvasókö-
„A „top” ügyeink közé a piacfelosztó, az árrög- esetben lehet reklámozni, amennyiben maga zönsége kifejezetten a versenyjog aktualitásai
zítő és a közbeszerzési kartellügyek tartoznak, a reklám tárgyilagos és olyan tulajdonságokat iránt érdeklődők. Dr. Basa Andrea sajtószó-
amiket több esetben milliárdos bírsággal hasonlít össze, ami ellenőrizhető. Ár-összeha- vivő a GVH legutóbbi kampányáról is mesélt:
zárulhatnak. 2016-ban volt egy, a Bankszö- sonlításnál is ugyanez a helyzet. Ott is figyelni „Ez a ’Gondolja végig higgadtan-kampány’ volt,
vetség és a Bankárképző elleni döntésünk kell arra, hogy amit állít a reklámozó, az amelynek az a célja, hogy a fogyasztók minél
is, amely a 12 éven át működtetett informá- minden körülményre tekintettel igaz legyen.” tudatosabbak legyenek. A kampányban több
ciós kartellről szólt, amit több mint 4 milliárd típusú megtévesztéssel hívtuk fel a fogyasztók
forintos bírsággal sújtott a GVH. A legnagyobb Suliból a GVH-hoz figyelmét, illetve megmutattuk, hogyan
kárt a közbeszerzési kartellek okozzák, az A fentiek is igazolják, hogy a gazdasági kerüljék el ezeket a buktatókat, és az egyes
elmúlt évben erre is volt több példa: a Verseny- versenynek mi, fogyasztók szerves részei jogsértések elkerülése érdekében mik azok a
hivatal fellépett a gyógyszerkartell, a szúnyog- vagyunk. De ne higgyük azt, hogy csak felnőtt- dolgok, amiket mi tanácsolunk, és mi az, amit a
irtási piac kartelltagjaival szemben, valamint ként vagyunk érintettek a témában. Már kisis- fogyasztónak végig kell gondolnia higgadtan.”
www.due.hu 27