Page 26 - due_tallozo_interaktiv_2015_majus_junius
P. 26

versenytársak

például kimutatta, hogy hajlamosak vagyunk     korcsoportot célozza meg kereskedelmi             mációt tartalmaz, vagy valós tényt oly módon

egy kedvezményesebb árú italt kevésbé          kommunikáció révén.                               jelenít meg, hogy alkalmas arra, hogy megté-

finomnak tartani, mint azt, amelyik drágább    A gyermekek és fiatalkorúak nem befolyá-          vessze a fogyasztót az áru származási helye

címkével van ellátva, nem tudva arról, hogy a  solhatók reklámok által, hiszen egy gyermek       vagy eredete vonatkozásában, és ezáltal a

két pohárban azonos ital van. A termékek ára   nem tud különbséget tenni a felnőtt világból      fogyasztót olyan döntés meghozatalára készteti,

ilyen egyszerűen befolyásolhatja döntéseinket. érkező különböző felhívások között.               amelyet egyébként nem hozott volna meg.

A cégek pedig ezt gyakran kihasználják termé-

keik beárazása során. Hiszen sokszor előfordul, Hazai termék                                     Az utolsó darabok

hogy szívesebben veszünk meg egy drágább       A vásárlók egy része szívesen részesíti           Ha olyan terméket készülünk a kosarunkba

terméket bízva annak jobb minőségében, de      előnyben a hazánkban, vagy hazánkhoz közel        dobni, melyet elsősorban azért választunk,

arra is számtalan példát találunk, hogy az     előállított termékeket, hiszen ezzel egyrészt     mert csak korlátozott számban elérhető,

olcsóbb portékát választjuk, hiszen a kedvező  támogatja az itteni munkaerőt, másrészt a         ajánlott megállni egy pillanatra, mielőtt leemel-

ár csábítóan hathat a döntéshozatal során. A   környezetet is védi oly módon, hogy az általa     nénk a polcról, és érdemes elgondolkodni,

fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereske- vásárolt termék kisebb utat jár be, így nem      hogy valóban szükségünk van-e az adott

delmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény szerint szennyezi a természetet. Az érveket pedig még termékre, vagy az érzelmeink kerekedtek felül.

az a kereskedelmi gyakorlat megtévesztő, mely sorolhatnánk. Azt hinnénk, hogy az árucikkek       Azt pedig végképp érdemes megfontolni, hogy

valótlan tényt tartalmaz, vagy valós               A vállalatok azonban nemcsak                  akár több ilyen terméket
tényt oly módon jelenít meg, hogy              versenyezhetnek egymással, hanem                  is megvásároljunk azon a
alkalmas arra, hogy megtévessze a                                                                címen, hogy mivel már nem
fogyasztót az áru ára, illetve díja, az            együtt is működhetnek annak                   sokáig férhetünk hozzá,
ár, illetve díj megállapításának módja,        érdekében, hogy akár mind nyertesen               jó lesz bespájzolni belőle.
különleges árkedvezmény vagy                                                                     Egy fogyasztói kutatás
árelőny megléte vonatkozásában.                  kerüljenek ki a fogyasztókért folyó             eredménye szerint egy
                                                              küzdelemből.                       üzletben egy adott termék
Tiltott reklámozás                                                                               mellé bizonyos napokon
Ahogy fentebb is utaltunk                                                                        kitettek egy táblát, amin az

rá, a fogyasztókat gyakran a                                                                     állt, hogy az áruból egy vevő

termékek reklámja, hirdetése győzi meg         származási helyét könnyen megállapíthatjuk,       maximum tizenkét darabot vásárolhat. Voltak

arról, hogy megvásárolják azt. Azonban         hiszen ez az információ fel van tüntetve a        olyan napok is, amikor ez a tábla lekerült a

vannak olyan árucikkek, melyek reklá-          termék csomagolásán. Azonban a Gazda-             polcról. A kutatás eredménye szerint a vevők

mozását jogszabály tiltja, vagy korlá-         sági Versenyhivatal az elmúlt években több        átlagosan két és félszer többet vásároltak az

tozza. Ilyenek többek között a vényköteles     olyan eljárást is folytatott cégek ellen, melyek  árucikkből, amikor az korlátozott számban

gyógyszerek, valamint az az alkohol- és        portékájukat megjelölték a „magyar termék”        volt elérhető. Ha a korlátozás ténye indoko-

nikotin tartalmú termékek is. Ezeknek          címkével, de nem feleltek meg azon kritéri-       latlan, vagy az adott termék korlátlanul hozzá-

az áruknak a megvásárlásra nem lehet           umoknak, melyek lehetővé teszik a címke           férhető, de ennek ellenére úgy állítja be a

hirdetés útján buzdítani a vásárlókat.         használatát. A fogyasztókkal szembeni tisztes-    terméket árusító cég, hogy csak bizonyos

Azonban nemcsak a termék természete miatt ségtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról             mennyiségben vásárolható, a vállalkozás

érhet reklámozási korlátozás egy céget,        szóló törvény értelmében az a kereskedelmi        jogtalanul jár el, hiszen ezzel a magatartá-

hanem olyan tekintetben is, hogy mely          gyakorlat megtévesztő, mely valótlan infor-       sával korlátozza a szabad piaci versenyt.

www.due.hu	                                                                                                                                     25
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31