Page 26 - due_tallozo_interaktiv_2015_majus_junius
P. 26
versenytársak
például kimutatta, hogy hajlamosak vagyunk korcsoportot célozza meg kereskedelmi mációt tartalmaz, vagy valós tényt oly módon
egy kedvezményesebb árú italt kevésbé kommunikáció révén. jelenít meg, hogy alkalmas arra, hogy megté-
finomnak tartani, mint azt, amelyik drágább A gyermekek és fiatalkorúak nem befolyá- vessze a fogyasztót az áru származási helye
címkével van ellátva, nem tudva arról, hogy a solhatók reklámok által, hiszen egy gyermek vagy eredete vonatkozásában, és ezáltal a
két pohárban azonos ital van. A termékek ára nem tud különbséget tenni a felnőtt világból fogyasztót olyan döntés meghozatalára készteti,
ilyen egyszerűen befolyásolhatja döntéseinket. érkező különböző felhívások között. amelyet egyébként nem hozott volna meg.
A cégek pedig ezt gyakran kihasználják termé-
keik beárazása során. Hiszen sokszor előfordul, Hazai termék Az utolsó darabok
hogy szívesebben veszünk meg egy drágább A vásárlók egy része szívesen részesíti Ha olyan terméket készülünk a kosarunkba
terméket bízva annak jobb minőségében, de előnyben a hazánkban, vagy hazánkhoz közel dobni, melyet elsősorban azért választunk,
arra is számtalan példát találunk, hogy az előállított termékeket, hiszen ezzel egyrészt mert csak korlátozott számban elérhető,
olcsóbb portékát választjuk, hiszen a kedvező támogatja az itteni munkaerőt, másrészt a ajánlott megállni egy pillanatra, mielőtt leemel-
ár csábítóan hathat a döntéshozatal során. A környezetet is védi oly módon, hogy az általa nénk a polcról, és érdemes elgondolkodni,
fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereske- vásárolt termék kisebb utat jár be, így nem hogy valóban szükségünk van-e az adott
delmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény szerint szennyezi a természetet. Az érveket pedig még termékre, vagy az érzelmeink kerekedtek felül.
az a kereskedelmi gyakorlat megtévesztő, mely sorolhatnánk. Azt hinnénk, hogy az árucikkek Azt pedig végképp érdemes megfontolni, hogy
valótlan tényt tartalmaz, vagy valós A vállalatok azonban nemcsak akár több ilyen terméket
tényt oly módon jelenít meg, hogy versenyezhetnek egymással, hanem is megvásároljunk azon a
alkalmas arra, hogy megtévessze a címen, hogy mivel már nem
fogyasztót az áru ára, illetve díja, az együtt is működhetnek annak sokáig férhetünk hozzá,
ár, illetve díj megállapításának módja, érdekében, hogy akár mind nyertesen jó lesz bespájzolni belőle.
különleges árkedvezmény vagy Egy fogyasztói kutatás
árelőny megléte vonatkozásában. kerüljenek ki a fogyasztókért folyó eredménye szerint egy
küzdelemből. üzletben egy adott termék
Tiltott reklámozás mellé bizonyos napokon
Ahogy fentebb is utaltunk kitettek egy táblát, amin az
rá, a fogyasztókat gyakran a állt, hogy az áruból egy vevő
termékek reklámja, hirdetése győzi meg származási helyét könnyen megállapíthatjuk, maximum tizenkét darabot vásárolhat. Voltak
arról, hogy megvásárolják azt. Azonban hiszen ez az információ fel van tüntetve a olyan napok is, amikor ez a tábla lekerült a
vannak olyan árucikkek, melyek reklá- termék csomagolásán. Azonban a Gazda- polcról. A kutatás eredménye szerint a vevők
mozását jogszabály tiltja, vagy korlá- sági Versenyhivatal az elmúlt években több átlagosan két és félszer többet vásároltak az
tozza. Ilyenek többek között a vényköteles olyan eljárást is folytatott cégek ellen, melyek árucikkből, amikor az korlátozott számban
gyógyszerek, valamint az az alkohol- és portékájukat megjelölték a „magyar termék” volt elérhető. Ha a korlátozás ténye indoko-
nikotin tartalmú termékek is. Ezeknek címkével, de nem feleltek meg azon kritéri- latlan, vagy az adott termék korlátlanul hozzá-
az áruknak a megvásárlásra nem lehet umoknak, melyek lehetővé teszik a címke férhető, de ennek ellenére úgy állítja be a
hirdetés útján buzdítani a vásárlókat. használatát. A fogyasztókkal szembeni tisztes- terméket árusító cég, hogy csak bizonyos
Azonban nemcsak a termék természete miatt ségtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról mennyiségben vásárolható, a vállalkozás
érhet reklámozási korlátozás egy céget, szóló törvény értelmében az a kereskedelmi jogtalanul jár el, hiszen ezzel a magatartá-
hanem olyan tekintetben is, hogy mely gyakorlat megtévesztő, mely valótlan infor- sával korlátozza a szabad piaci versenyt.
www.due.hu 25