Page 24 - due_tallozo_interaktiv_2015_majus_junius
P. 24
versenytársak A rovat a Gazdasági Versenyhivatal támogatásával készül.
Mindennek ára van
> Egyes amerikai egyetemeken létezik olyan tantárgy, ami a szerelem
közgazdaságtanával foglalkozik. Hiszen a legtöbb ember szeretné megtalálni a párját,
ezért igyekszik tetszetős lenni mások számára, elsősorban a kiszemeltje számára.
Megpróbál kitűnni valamivel, a többieknél vonzóbbnak látszani. Hogy ezt ki hogyan
éri el, az mindenkinek a személyiségéből fakad. Számunkra azonban a dolog logikája
érdekes, mégpedig az, hogy olyan verseny alakul ki az emberek között, melynek során
megpróbálnak népszerűek, megnyerőek lenni.
A népszerűség népszerűsítése bennünket az áru hirdetése? A piacon verseny terméket mely forgalmazótól vásároljanak
A cégek igyekeznek mindent elkövetni azért, van, minden cég arra törekszik, hogy a lehető meg. Gondoljunk csak bele, vajon valóban
hogy a vásárlók az ő árujuk, kínálatuk, szolgál- legtöbb fogyasztó az ő termékét válassza. szükségünk van mindazon holmira, melyet a
tatásuk mellett döntsenek, hiszen minden Azonban előfordulhat, hogy míg egy cég úgy bevásárlókosarunkba teszünk? Avagy biztos,
egyes vásárlás növeli a vállalkozások bevételét. hirdeti a portékáját, hogy az olcsóbb más vállal- hogy pont azokat a termékeket kell megvásá-
Ehhez számtalan eszköz áll a rendelkezésükre, kozás hasonló termékénél, vagy magasabb rolnunk, melyekért pénzt adunk ki? A válla-
melyekkel elárasztanak bennünket, fogyasz- minőséget képvisel, mint amit a versenytársak latok ezirányú piaci magatartása korlátozza a
tókat. Elég, ha csak szétnézünk a környeze- kínálnak, a valóság ezzel nincs összhangban. gazdasági verseny tisztaságát. Mivel
tünkben, vagy megnyitjuk a posta- ezeket a helyzeteket a fogyasztók ritkán
fiókunkat, nem egy reklámújságon, A piacon verseny van, minden cég veszik észre, és még kevésbé
hírlevélen, szórólapon akadhat arra törekszik, hogy a lehető legtöbb tudatosul bennük káros hatásuk,
meg a szemünk, melyek szinte már érdemes megismerni a legti-
fel sem tűnnek. De akkor sincs ez fogyasztó az ő termékét válassza. pikusabb versenyt korlátozó
másként, ha bekapcsoljuk a televí- helyzeteket, hogy felismerjük
ziót vagy a rádiót, hiszen ezekből azokat, és tehessünk ellenük.
a médiumokból is ömlenek ránk a külön- Mivel egyes cégek kereskedelmi kommunikáci-
féle reklámok. Vajon mennyire hatnak ránk ójának fogyasztókra gyakorolt hatása a döntés- Az árak bűvöletében
ezek a promóciós anyagok? Vajon hány olyan hozatalnak nem a racionális oldalát célozza A magasabb ár magasabb minőséget takar?
terméket találunk az otthonunkban, melyek meg, a fogyasztóknak nincs lehetőségük Alacsonyabb árért silányabb terméket kapunk?
mellett azért döntöttünk, mert meggyőzött ésszerűen dönteni arról, hogy egy bizonyos Egy fogyasztói döntéseket vizsgáló kutatás
24 DUE Tallózó