Page 24 - due_tallozo_interaktiv_2015_majus_junius
P. 24

versenytársak  A rovat a Gazdasági Versenyhivatal támogatásával készül.

Mindennek ára van
>  Egyes amerikai egyetemeken létezik olyan tantárgy, ami a szerelem

közgazdaságtanával foglalkozik. Hiszen a legtöbb ember szeretné megtalálni a párját,
ezért igyekszik tetszetős lenni mások számára, elsősorban a kiszemeltje számára.
Megpróbál kitűnni valamivel, a többieknél vonzóbbnak látszani. Hogy ezt ki hogyan
éri el, az mindenkinek a személyiségéből fakad. Számunkra azonban a dolog logikája
érdekes, mégpedig az, hogy olyan verseny alakul ki az emberek között, melynek során
megpróbálnak népszerűek, megnyerőek lenni.

A népszerűség népszerűsítése                 bennünket az áru hirdetése? A piacon verseny terméket mely forgalmazótól vásároljanak

A cégek igyekeznek mindent elkövetni azért,  van, minden cég arra törekszik, hogy a lehető  meg. Gondoljunk csak bele, vajon valóban

hogy a vásárlók az ő árujuk, kínálatuk, szolgál- legtöbb fogyasztó az ő termékét válassza.  szükségünk van mindazon holmira, melyet a

tatásuk mellett döntsenek, hiszen minden     Azonban előfordulhat, hogy míg egy cég úgy     bevásárlókosarunkba teszünk? Avagy biztos,

egyes vásárlás növeli a vállalkozások bevételét. hirdeti a portékáját, hogy az olcsóbb más vállal- hogy pont azokat a termékeket kell megvásá-

Ehhez számtalan eszköz áll a rendelkezésükre, kozás hasonló termékénél, vagy magasabb       rolnunk, melyekért pénzt adunk ki? A válla-

melyekkel elárasztanak bennünket, fogyasz-   minőséget képvisel, mint amit a versenytársak latok ezirányú piaci magatartása korlátozza a

tókat. Elég, ha csak szétnézünk a környeze-  kínálnak, a valóság ezzel nincs összhangban.   gazdasági verseny tisztaságát. Mivel

tünkben, vagy megnyitjuk a posta-                                                           ezeket a helyzeteket a fogyasztók ritkán

fiókunkat, nem egy reklámújságon,             A piacon verseny van, minden cég              veszik észre, és még kevésbé
hírlevélen, szórólapon akadhat               arra törekszik, hogy a lehető legtöbb          tudatosul bennük káros hatásuk,
meg a szemünk, melyek szinte már                                                            érdemes megismerni a legti-
fel sem tűnnek. De akkor sincs ez             fogyasztó az ő termékét válassza.             pikusabb versenyt korlátozó
másként, ha bekapcsoljuk a televí-                                                          helyzeteket, hogy felismerjük

ziót vagy a rádiót, hiszen ezekből                                                          azokat, és tehessünk ellenük.

a médiumokból is ömlenek ránk a külön-       Mivel egyes cégek kereskedelmi kommunikáci-

féle reklámok. Vajon mennyire hatnak ránk    ójának fogyasztókra gyakorolt hatása a döntés- Az árak bűvöletében

ezek a promóciós anyagok? Vajon hány olyan   hozatalnak nem a racionális oldalát célozza    A magasabb ár magasabb minőséget takar?

terméket találunk az otthonunkban, melyek    meg, a fogyasztóknak nincs lehetőségük         Alacsonyabb árért silányabb terméket kapunk?

mellett azért döntöttünk, mert meggyőzött    ésszerűen dönteni arról, hogy egy bizonyos     Egy fogyasztói döntéseket vizsgáló kutatás

24	 DUE Tallózó
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29