Page 23 - due_tallozo_interaktiv_2015_majus_junius
P. 23

versenytársak

küzdelemből. A közgazdaságtan ezt külső          a boltok polcairól, a vetélytárs vállalatok       hogy mely terméket pakoljuk a bevásárlókosa-
                                                                                                   runkba. Ezzel megdolgoztatjuk a vállalatokat,
gazdaságosságnak nevezi. Gondoljunk például kapva kaptak az alkalmon, és igyekeztek nagy           és arra késztetjük őket, hogy minőségi terméket
                                                                                                   állítsanak elő. A verseny során tehát a válla-
egy számítógép gyártó cégre, melynek rengeteg hangsúlyt fektetni az esetre, megpróbálták           latok küzdenek a fogyasztókért, a fogyasztók
                                                                                                   pedig versenyhelyzet elé állítják a vállalatokat.
beszállítója van. Ezeknek a vállalatoknak a      felhívni a vásárlók figyelmét a hibára. Ennek     Fogyasztóként arra is lehetőségünk van, hogy
                                                                                                   visszajelzést adjunk a cégeknek az általunk
munkája is megjelenik a computer gyártó          következtében a fogyasztók a régi, megszo-        választott termékekről, vagy igénybe vett szolgál-
                                                                                                   tatásokról. Abban az esetben, ha meg vagyunk
társaság termékeiben, hiszen ha jutányos         kott, de már rossz színben feltüntetett tabletta  elégedve az áruval, akkor örömünket legegy-

áron hozzáférhető, magas minőségű alkatré-       helyett új fájdalomcsillapítót vásároltak. A               szerűbben úgy tudathatjuk az előállító
                                                                                                              céggel, hogy a jövőben is az általuk
szeket előállító vállalkozó áruját használják a  folyamat eredményeként a terméknek olyan�-                   előállított terméket vásároljuk. Viszont
                                                                                                              ha nem azt kaptuk a választott
számítógépek előállításához, akkor az üzletek    nyira romlott a piaci helyzete, hogy a vállalat              terméktől, amit vártunk, akkor azzal,
                                                                                                              ha más terméket próbálunk ki legkö-
polcaira nagy eséllyel kerülnek színvonalas      a csőd közelébe került. Bár a cégnek hosszú                  zelebb, és csökkentjük a számunkra

termékek. Tehát ha a sikeres vállalatok segítik  évek rengeteg munkája során sikerült vissza-               nem megfelelő áru forgalmát, szintén
                                                                                                   jelzést adunk a cégnek. Ennél azonban drasz-
egymást, akkor várhatóan                        A verseny során tehát a vállalatok                 tikusabb módszerekhez is folyamodhatunk.
nívós portékákat állítanak                         küzdenek a fogyasztókért, a                     Kritikánkat a terméket forgalmazó üzletben
elő, ami a fogyasztók körében                                                                      található vásárlók könyvébe is lejegyez-
sikert arathat, az összedol-                   fogyasztók pedig versenyhelyzet elé                 hetjük, vagy a fogyasztói felmérések során
gozó cégek pedig jó eredményt                            állítják a vállalatokat.                  is adhatunk visszajelzést a gyártó számára.
tudhatnak magukénak. Így                                                                           Végső esetben pedig a fogyasztóvédelemhez is
mindenki jól jár. Azonban az                                                                       fordulhatunk. Ha egy cég több ilyen megjegy-
                                                                                                   zéssel szembesül, kénytelen lesz javítani
is gyakran előfordul, hogy                                                                         terméke minőségén, hiszen ha nem tesz
                                                                                                   így, egy idő után vásárlók nélkül marad.
ha egy cég nem találja azokat az eszközöket,     szereznie a vásárlók bizalmát, a cég az addig

amelyekkel meggyőzhetné a vásárlót, hogy         felépített piaci pozícióját elveszítette.

az ő termékét vagy szolgáltatását válassza,

akkor megpróbál keresztbetenni a konku-          A döntés a te kezedben is ott van

rens cégeknek. Nem a saját érdemeit emeli ki,    Miért jó számunkra a piaci verseny? Mi

hanem a rivális cég hibáira hívja fel a figyelmet. hasznunk van ebből nekünk, fogyasztóknak?

Így járt egy, az USA-ban forgalmazott fájda-     Azáltal, hogy egy adott terméktípusból külön-

lomcsillapító tablettát gyártó vállalat is. A    böző vállalatok ajánlatai közül választhatunk,

cég előállított egy olyan sorozatot a gyógy-     lehetőségünk van eldönteni, hogy melyik cég

szerből, melynek egészségkárosító hatása         portékája mellett tesszük le a voksunkat. Saját

volt. Bár ezeket a termékeket azonnal levették   szükségleteinket mérlegre téve tudjuk eldönteni,

www.due.hu	                                                                                        23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28