Page 23 - due_tallozo_interaktiv_2015_majus_junius
P. 23
versenytársak
küzdelemből. A közgazdaságtan ezt külső a boltok polcairól, a vetélytárs vállalatok hogy mely terméket pakoljuk a bevásárlókosa-
runkba. Ezzel megdolgoztatjuk a vállalatokat,
gazdaságosságnak nevezi. Gondoljunk például kapva kaptak az alkalmon, és igyekeztek nagy és arra késztetjük őket, hogy minőségi terméket
állítsanak elő. A verseny során tehát a válla-
egy számítógép gyártó cégre, melynek rengeteg hangsúlyt fektetni az esetre, megpróbálták latok küzdenek a fogyasztókért, a fogyasztók
pedig versenyhelyzet elé állítják a vállalatokat.
beszállítója van. Ezeknek a vállalatoknak a felhívni a vásárlók figyelmét a hibára. Ennek Fogyasztóként arra is lehetőségünk van, hogy
visszajelzést adjunk a cégeknek az általunk
munkája is megjelenik a computer gyártó következtében a fogyasztók a régi, megszo- választott termékekről, vagy igénybe vett szolgál-
tatásokról. Abban az esetben, ha meg vagyunk
társaság termékeiben, hiszen ha jutányos kott, de már rossz színben feltüntetett tabletta elégedve az áruval, akkor örömünket legegy-
áron hozzáférhető, magas minőségű alkatré- helyett új fájdalomcsillapítót vásároltak. A szerűbben úgy tudathatjuk az előállító
céggel, hogy a jövőben is az általuk
szeket előállító vállalkozó áruját használják a folyamat eredményeként a terméknek olyan�- előállított terméket vásároljuk. Viszont
ha nem azt kaptuk a választott
számítógépek előállításához, akkor az üzletek nyira romlott a piaci helyzete, hogy a vállalat terméktől, amit vártunk, akkor azzal,
ha más terméket próbálunk ki legkö-
polcaira nagy eséllyel kerülnek színvonalas a csőd közelébe került. Bár a cégnek hosszú zelebb, és csökkentjük a számunkra
termékek. Tehát ha a sikeres vállalatok segítik évek rengeteg munkája során sikerült vissza- nem megfelelő áru forgalmát, szintén
jelzést adunk a cégnek. Ennél azonban drasz-
egymást, akkor várhatóan A verseny során tehát a vállalatok tikusabb módszerekhez is folyamodhatunk.
nívós portékákat állítanak küzdenek a fogyasztókért, a Kritikánkat a terméket forgalmazó üzletben
elő, ami a fogyasztók körében található vásárlók könyvébe is lejegyez-
sikert arathat, az összedol- fogyasztók pedig versenyhelyzet elé hetjük, vagy a fogyasztói felmérések során
gozó cégek pedig jó eredményt állítják a vállalatokat. is adhatunk visszajelzést a gyártó számára.
tudhatnak magukénak. Így Végső esetben pedig a fogyasztóvédelemhez is
mindenki jól jár. Azonban az fordulhatunk. Ha egy cég több ilyen megjegy-
zéssel szembesül, kénytelen lesz javítani
is gyakran előfordul, hogy terméke minőségén, hiszen ha nem tesz
így, egy idő után vásárlók nélkül marad.
ha egy cég nem találja azokat az eszközöket, szereznie a vásárlók bizalmát, a cég az addig
amelyekkel meggyőzhetné a vásárlót, hogy felépített piaci pozícióját elveszítette.
az ő termékét vagy szolgáltatását válassza,
akkor megpróbál keresztbetenni a konku- A döntés a te kezedben is ott van
rens cégeknek. Nem a saját érdemeit emeli ki, Miért jó számunkra a piaci verseny? Mi
hanem a rivális cég hibáira hívja fel a figyelmet. hasznunk van ebből nekünk, fogyasztóknak?
Így járt egy, az USA-ban forgalmazott fájda- Azáltal, hogy egy adott terméktípusból külön-
lomcsillapító tablettát gyártó vállalat is. A böző vállalatok ajánlatai közül választhatunk,
cég előállított egy olyan sorozatot a gyógy- lehetőségünk van eldönteni, hogy melyik cég
szerből, melynek egészségkárosító hatása portékája mellett tesszük le a voksunkat. Saját
volt. Bár ezeket a termékeket azonnal levették szükségleteinket mérlegre téve tudjuk eldönteni,
www.due.hu 23