Page 10 - duetallozo_2022_szeptember_interaktiv
P. 10
PRESS OF
Válogatás a DUE Médiatábor legjobb írásaiból
ZENE A NYELVTANULÁS
ELŐSEGÍTÉSÉHEZ?
VAGY FORDÍTVA?
A ZENE ÉS AZ IDEGEN NYELVEK ÖSSZEFÜGGÉSE IGEN ÉRDEKES
TÉMA, SOKAN FOGLALKOZNAK VELE TUDOMÁNYOS
TEKINTETBEN, DE AKÁR TELJESEN LAIKUS SZEMMEL IS.
CIKKÜNKBEN EZEK KAPCSOLATÁT VIZSGÁLJUK, ILLETVE NÉHÁNY
DUE MÉDIATÁBOROZÓ VÉLEMÉNYÉRE IS KITEKINTÜNK.
Tény, hogy akik zenével kapcsolatos hobbikat
űznek, könnyebben tanulnak nyelveket. Ez
magától értetődő, mivel két különböző zene
teljesen más hangzással, dallammal, továbbá
karakterrel rendelkezik, és ez két – akár azonos
eredetű – nyelvnél is így van. Tudományosan
bebizonyított, hogy gyermekkorban az
ember agya sokkal fogékonyabb a nyelv-
és a zenetanulásra, hiszen az életkor
előrehaladtával csökken az agyunkban az
új neuronok és szinapszisok kialakulásának
száma. Emellett fontos megemlíteni, hogy
a felnőttek már saját akaratukon kívül is
problémamegoldási folyamatként tekintenek
ezen készségek elsajátítására. Ezért van
szükség minél fiatalabb korban elkezdeni
tanulásukat, így nagyobb sikereket érhetünk
el velük később. Viszont összességében az is
kijelenthető, hogy a kor nem állít akadályokat,
ha elegendő motiváció él bennünk.
Egy tavaly augusztusban lezárult
kutatás eredményeként kiderült, hogy
nemcsak a zene segíti az embert a nyelvek
elsajátításában, hanem ez fordítva is így
van: az idegen nyelvek tanulása a zene
feldolgozásáért felelős agyi területekre is hat.
„Aki idegen nyelvet tanul, annak a zenére
is fogékonyabb lesz az agya” – mondta FOTÓ: HERCZEG OLIVÉR
Marvi Tervaniemi, a Helsinki Egyetem
oktatástudományi karának kutatási igazgatója.
Az általa vezetett vizsgálat abból állt, hogy
8 és 11 év közötti kínai diákokat figyeltek szótagsorokat különböző szavakként azonosítja, de gyakorolni és ápolni is szükséges az addig
meg, akik zenei vagy angol nyelvű oktatási így e nyelv beszélői között az abszolút hallás tanultakat. „A tanulás és a zene az agy más
programban vettek részt. A kutatók a hangok is gyakoribb. A kínai diákok között ezért az területeit veszi igénybe, így lényegében egyik
feldolgozásával kapcsolatos agyi jeleket a furcsa jelenség mutatkozott meg, hogy a segíti a másikat. Hosszabb tanulás után azért
analizálták a gyerekekben a tanév előtt és nyelvtanulás jobban felgyorsította a korai pihentető a zenélés/zenehallgatás, mivel akkor
után, majd azokat összehasonlították más idegi hangfeldolgozást, mint a zenei oktatás. pihen az agy tanulásra használt része. Emellett
képzési programokban részt vevő diákokéval. „Az alapoktól egy nyelvet megtanulni olyan, a kettő segíti egymást készségek szempontjából,
„Az eredmények megerősítették, hogy a mint egy új kottát értelmezni” – vélekedett hiszen mindkettőnél erősen koncentrálni kell,
zenei és a nyelvi oktatás is hatással van a Németh Fruzsina print csoportos táborozó, ami a gondolkodást és a problémamegoldó
hangi jelek idegi feldolgozására” – olvasható aki három nyelv tanulása mellett kitartóan képességet is fejleszti.” – fejtette ki véleményét.
Tervaniemi a kutatásról szóló közleményben. fuvolázik. Hozzátette, hogy ez azért van, mert Összefoglalva: mindenki csak a saját sikere
Más tudósok is hozzátették, hogy ez a vizsgált minden nyelvnek megvannak a sajátosságai által tapasztalhatja meg a két tevékenység
diákok anyanyelvével is magyarázható: mivel és szabályai. Szerinte ahhoz, hogy el lehessen egymásra kifejtett pozitív hatását, de ha
a kínai tonális nyelv, a kínaiul jól beszélők agya sajátítani az alapokat mind a nyelv- és nem szeretné, kereshet új módszereket is.
a különböző hangmagasságú szótagokat vagy zenetanulásban, fokozatosan kell haladni vele, (Burzán Lilla)
10