Page 49 - untitled
P. 49

,,
                                                                                       KRESZTEZODÉS
                                                           Hogy mindenki hazaérjen...



























                                                                       Dobrocsi Endre


                                                                            látszanak. „Lehet, hogy csak egy kicsi pontot
                                                                            látok a tükörben, de ő pillanatokon belül ott
                                                                            lesz mellettem, és az a kis pont egy jármű, egy
                                                                            ember, egy közlekedési partner” – hangsúlyozta.
                                                                            Dobrocsi Endre megemlítette a rendőrség
                                                                            baleseti statisztikáit is: hazánkban
                                                                            2019-ben 16 600 személysérüléses
                                                                            közúti baleset történt, ebből 530 halálos
                                                                            végkimenetelű volt, melyekben összesen
                                                                            602 ember vesztette életét. 2020-ban ezek
                                                                            a számok 13 745, 419 és 454 voltak.

                                                                            A szakértő hangsúlyozta: a motoros szinte
                                                                            biztos, hogy megsérül a balesetben, hiszen
                                                                            őt a motoros ruházaton kívül szinte semmi
                                                                            nem védi, karambolnál közvetlenül a teste
                                                                            ütközik. A bukósisak és a protektor is
                                                                            csupán egy bizonyos – viszonylag alacsony
                                                                            – sebességig véd. A balesetek 98 százaléka
                                                                            emberi mulasztásból történik, s nem műszaki
                                                                            hiba okozza. Dobrocsi Endre szerint ebből az
       szerepet játszik –, így erre is érdemes figyelni   motorozás különösen veszélyes, így a két   következik, hogy ezen tudunk változtatni, „ha
       a két keréken guruló motorosoknak.  keréken közlekedőknek sokkal előrelátóbban   mindannyian partnerként tekintünk egymásra”.
                                         kell viselkedniük az utakon. „Ezekkel a
       Dobrocsi Endre kiemelte a rutin fontosságát,   figyelemfelkeltő filmekkel szeretnénk azt   A közlekedésbiztonsági szakértő az elektromos
       hangsúlyozva: vezetés közben nincs lehetőség   sulykolni, hogy mindenki szeretne hazaérni.   rollerekről is beszélt a DUE Tallózónak.
       gondolkodni az egyes közlekedési helyzeteken,   Tudomásul kell venni, hogy senki nem   Fontos tudni, hogy ezek az eszközök jelenleg
       hiszen ezzel kicsúszhatunk a biztonságos   azért csinál balesetet, mert az nagyon jó   hazánkban nincsenek járműkategóriába
       reagálási időből. Mielőtt felülünk a motorra,   dolog” – jelentette ki Dobrocsi Endre, aki   sorolva, így rájuk vonatkozóan sincsenek
       vissza kell szerezni a megfelelő reflexeket,   a motorosokat fokozott óvatosságra inti.   egzakt közlekedési szabályok meghatározva.
       melyek egy része talán kikopott, míg járművünk   „A védőangyal is sokszor azért lassabban   „Az, hogy vannak szokásjogok, rendben van,
       a garázsban állt. Sok vállalkozás tart technikai   száll mögöttük, mint ahogy a motoros   de nem jogszerű. A jogalkotó ezt érzékeli, és
       képzéseket, sőt a motorosrendőrök – akiknek   halad” – fogalmazott a szakértő.  igen dinamikusan gondolkodik azon, hogy
       a kisujjukban van a járműhasználat – is                              egyáltalán beilleszthetők-e ezek az eszközök
       rendszeresen tartanak bemotorozásokat, segítve   A ORFK-OBB közlekedésbiztonsági   bármilyen járműkategóriába, és ha igen,
       a civilek gyakorlását. A lakóhelyünkhöz közeli,   szakértőjének elmondása szerint az előbb   akkor rájuk milyen szabályok vonatkoznak”
       forgalommentes helyeken újra elsajátíthatjuk   említett videók az autósoknak is szólnak, nekik   – fogalmazott Dobrocsi Endre, aki kiemelte:
       azokat a mozdulatokat, melyek tavaly ősszel   is érdemes ugyanis sokkal körültekintőbbnek   ezekkel az eszközökkel akár 30-40 kilométeres
       rutinszerűen mentek – tette hozzá a szakértő.  lenniük, hiszen két keréken haladó társaikat   óránkénti sebességgel is lehet haladni, tehát
                                         nem védi karosszéria. Ők is elszoktak attól,   halálos balesetet is lehet velük szenvedni.
       A sajtóban is megjelentek videók, melyeket   hogy motorosok vannak a környezetükben,
       a rendőrség készített, hogy bemutassák, a   akik – kis méretükből adódóan – kevésbé   (Hegyi Vivien-Karvaly Bence)
                                                                                                          49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52