Page 29 - untitled
P. 29
KULTÚRA
$ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD
Kiválasztódik a mester,
amikor már szorítja
a tudás
., 0£6 78'1£ $ 7$1¯7£6 «6 $ 0½9«6=(7 .$3&62/$7£7 -2%%$1
«57(/0(=1, 0,17 $= $= (0%(5 $., 6$-£7 «/(70½.,£//¯7£6$
)(/7«7(/«¾/ ,6 0(*6=$%7$ +2*< $ 7$1¯79£1<$, 081.£, ,6
., /(*<(1(. £//¯79$" $= (/+,9$7277 0(67(55(/ $ 9,/£*6=(57( FOTÓ: MMA
1<2027 +$*<µ )$5.$6 £'£0 .26687+ '¯-$6 6=2%5£66=$/
$ 1(0=(7 0½9«6=«9(/ (*<(7(0, 352)(66=255$/ $ 0$*<$5
0½9«6=(7, $.$'«0,$ (/1¸.6«*, 7$*-£9$/ %(6=«/*(77¾1.
MILYEN A MUNKATEMPÓJA, MIKOR valaki kiválasztódik, mester lesz, és egész
ÉRZI ÚGY, HOGY ALKOTNIA KELL? életében mindig egy kicsit tanul, kutat, fejlődik,
Nagyon korán megtanultam, hogy a művészlét az utánaolvas a dolgoknak, érdekli a művészet,
nem a „kedve van, akkor dolgozik egy kicsit, ha elmegy megnézni kiállításokat, múzeumokba
nem, akkor nem” kategória, hanem ugyanolyan jár, tehát ebben a világban él, akkor a tudás
munka, mint a hivatalnoki, vagy mint a gyári elkezdi egy idő után szorítani, és úgy érzi, hogy
munkásé. A munkában való kitartást és a nehéz ezt meg kell ossza, hogy az ő tudása ne haljon
munkának az örömmel is járó elvégzését már meg, amikor az élete lejár. Az természetes dolog,
gyerekkoromban láttam. Édesanyám, F. Györffy hogy a mester segít a tanítványainak. Időnként
Anna grafikusművész volt, gyerekkönyveket egy-egy diákom megkérdezi tőlem, ha valami
illusztrált, reggeltől estig itthon rajzolt. Mindenki extra dologban segítettem neki, hogy „de hát
számára ismertek az ő munkái, a Pöttyös Panni mester, hogyan tudom én ezt meghálálni?”
sorozat, a Mosó Masa Mosodája. Volt, hogy Én erre pedig azt szoktam mondani, hogy
elővett egy-egy darab papírt, a ceruzái közé „sehogy, nekem semmit sem kell meghálálnod, akiknek van igénye a tudás direkt átadására.
markolt, szétosztotta, és pályázatot hirdetett majd, amikor mesterré válsz, akkor add át A tanítással, hogyha valaki elköteleződik,
köztünk, ha már nem tudtunk viselkedni a annak, aki majd a tanítványod lesz.” Akkor ez akkor egy olyan terhet vesz a hátára, amit
bátyámmal. A rajzolás és a művészet otthon a folyamat élő marad, és a tudás nem vész el. nem lehet letenni. Mint egy púp, azzal a
egy természetes dolog volt. A szobrászat pedig különbséggel, hogy ez szükségszerű és nagyon
még ma is örömteli feladat. Amikor eljutottam A TANÍTÁS ÉS A KÖZÖSSÉGSZERVEZÉS hasznos dolog. Ugyanaz, mint mikor valaki a
oda, hogy nahát, ezt tanulom, akkor teljesen A MŰVÉSZET KÖTELEZŐ VELEJÁRÓJA, vadalmába beolt egy szemet, és aztán abból
természetes volt már az a munkabírás, ami kell VAGY EZ AZ ÖN SZEMÉLYES FELADATA? kinő a gyümölcsfa, ő azt metszegeti, és végül
hozzá, és hála istennek ez még most is így van. Én azt hiszem, hogy a művészet önmaga is termést hoz, nemcsak magának, hanem sok
77 éves leszek idén, mégis ugyanúgy a munka tanítás, akkor is, ha valaki nem tanít, hanem mindenkinek. A tanításra ez általában érvényes,
okozza a legnagyobb örömet az életemben. csak alkot. De vannak olyan művészek, de az alkotásra, és a művészet átadására is.
Igazából csak akkor lehet nagy és elismert
művész valaki, ha egy kicsit megszállott, és
azt gondolja, hogy nem neki fontos az, hogy
megcsinálja, hanem annak a dolognak létre
kell jönnie, és inkább közbülső médium ő.
ÉVEKIG TANÍTOTT EGYETEMEN.
KÖZISMERT ÖNRŐL, HOGY NAGYON
JÓ KAPCSOLATOT ÁPOL
A TANÍTVÁNYAIVAL. MIÉRT FONTOS
EZ A VISZONY A MESTERNEK?
Azért, mert én tudom, hogy a művészet egy
nagyon messziről induló láncfolyamat. Ha
29