Page 12 - DUE Tallozo 2019 oktober
P. 12
PONT TE $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN URURURURURUURYYDYDYDYDY WRWWRWWRRWRRWWWWWW W W DDDDDD D 11H1H1H1H1HHHHP]P]P]PPP]HWHWWL L 7H7H7H7H77H777 KHKHKHKHKHWVWVVVWVWWVËËJËJËJJJJJ 3333333URURRUU JUJUJUJJUDPDDP
$ $ $ $ $
0L
0L
0L
0LQLV]WËULXPD ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD LQLQLQLQQQLQLQLQQ V]V]V]V]V]VVV]WWWËWËWËËULULULLULULLULXPXPXPXPPXXPX D D DD D DD ËËËËV V V VV V D]D]D]]D]DD]D] ((((((((PEPEPEEPEEHUHUHUHUHUH LLLLL (U(U(U(( ×I×I×I×I×I×IIRURUR UÃUÃUÃVVV
0 0
0L
0L
$ YLOJ
HJ\ YHJ\¦V]
V]HP¦YHO
SOKAN ÚGY GONDOLJÁK, HOGY HA SZAKGIMNÁZIUMBAN
TANULNAK TOVÁBB, NEM SZEREZHETIK MEG AZ ALAP
*,01£=,80, 78'£67 0,+£/<, =62/7 $= «/· 3«/'$ 5£
+2*< 0(* /(+(7 6·7 0«* 2/<.25 7¸%%(7 ,6 $'
VEGYÉSZETI ISKOLÁJÁNAK FELKÉSZÍTÉSE SEGÍTSÉGÉVEL
„MOSZKVÁIG TANULTA” MAGÁT.
„A rendszerezés szeretete tetszett meg, hogy
dolgok mögé láthat az ember” – mondta Zsolt
mikor arról, kérdeztem, hogy mi volt az a
dolog, ami megragadta a kémiában. Szerinte
egy vegyész teljesen más szemszögből közelíti elhivatottan
meg a világ működését, másképp látja a folytassa a tanulást.
természetet. „Sokszor azon kapom magam A következő évben
beszélgetések során, hogy már megint a ugyanezen a versenyen 2.
kémiát hoztam szóba” – ugyanis sokszor már helyezést ért el. Továbbá indult a
rutinból közelít meg ilyen módon dolgokat. tavalyi év során egy szakmai versenyen, az
ÁSZÉV-on, ami vegyészeti, gyakorlatorientált
Már hetedik előtt elérte a kémia rémhíre az megpróbáltatás volt. Ezen 3. helyezést ért el.
iskolában. Mindenki azzal riogatta, hogy
milyen nehéz tantárgy, és milyen sokat kell Legrangosabb eredménye, hogy eljutott
rá tanulni. Rettegés lengte körül a tantárgyat, csapatával Moszkvába a Nemzetközi
szóval izgatottan ült be az első kémia órájára. Kémia Tornára kétszer is, ahol először
Abszolút sikerélménye volt benne, és sokkal aranyéremmel, majd másodjára
könnyedebben vette az akadályokat, mint bronzéremmel tértek haza. A torna előtt
az osztálytársai. A következő nyár folyamán 12 nyitott végű problémát kaptak, amire
jobban ráfeküdt a témára, és kicsit beleásta megoldást kellett találni. Nem feltétlen
magát a szerves kémiába, így egyenes út volt helyes válasz, egy kis kreativitást is
vezetett számára a Petrik Lajos Vegyipari bele kellett vinni. Előzetesen szaklapokat Zsolt ebben a félévben kezdte meg egyetemi
Szakgimnáziumba. Olyan helyen akart tanulni, böngésztek, és a laborban próbálkoztak tanulmányait az ELTE kémia alapképzésen.
ahol nem vágják el tizedikben a kémiát, és a megoldást találni a feladatra. Mesélt a Alapvetően a szerves kémia érdekli, mert
Petrik erre megfelelő opció volt, ahol ráadásul kísérleteket kísérő kisebb-nagyobb bakikról, lehet „játszadozni” a reakciókkal, így a
a vegyész ismereteket angolul tanulhatta. mikor például nem a legmegfelelőbb kutatás felé kacsintgat, és reméli, hogy a
anyagokat választották, és rosszul sült laborgyakorlatokon megszerzett tudása
Kilencediktől kezdve járt versenyekre, amikre el. „Az egyik feladat során, mikor ionok elegendő lesz, hogy a közeljövőben
külön felkészítő órák voltak a sulijában. Az színét kellett sorban előállítani, az egyik betársuljon egy kutatócsoportba. Újabban
első versenyén, az Irinyi János Országos osztálytársam véletlen ciángázt fejlesztett” a matek is egyre inkább érdekli, úgyhogy
Kémiaversenyen saját korosztályában 1. – erről az anyagról azt kell tudni, hogy nem tartja kizártnak azt sem, hogy az
helyezést ért el. „Teljesen extázisban érzetem erősen mérgező. Végül sikerült megfelelő elméleti irányba folytatja a tanulmányait.
magam” – ez is hozzájárult ahhoz, hogy megoldásokkal előállniuk a versenyre. (Szalai Boglárka)
12