Page 29 - 01.pdf
P. 29
számítógép előtt, megváltoznak a társasági és A felnőttek pedig csak akkor képesek
kommunikációs szokásaik. Emiatt jöhetnek orvosolni a problémát, ha tudnak róla.
jelzések a baráti, ismeretségi, iskolai körből Bármennyire is nehéz lelki sérelmekről
is, hiszen ők töltik a legtöbb időt napközben beszélni, különösen kamaszkorban, ebből
az áldozattal, észrevehetik a változást. a sebezhető helyzetből az egyetlen kiút az
Különbség lehet a jelekben, ha ismerős vagy őszinteség és a bizalom. A másik módszer,
ha ismeretlen zaklató áldozatává vált valaki. amely működhet (bár nem minden esetben),
Ha ismerős a zaklató, akkor az ismeretségi az úgynevezett társmediáció. Ilyenkor
körében változtat a szokásain a fiatal, például egy közös ismerős segíthet csökkenteni a
kevesebbet van azokban a körökben, ahol feszültséget a zaklató és az áldozat között.
a zaklató feltűnik. „Menekül” az iskolából, Ennek olyan személynek kell lennie, aki
kimarad a szakkörről, új társaságot keres, mindkét fél számára elfogadható, és nagyrészt
vagy épp csak „nem olyan fontos” a régi. objektíven tud közvetíteni, hogy az áldozat
Ismeretlen zaklató esetén jellemző, hogy az is bízzon benne, de a zaklató is hallgasson
áldozat igyekszik tájékozódni a jelenségről, rá. Ha eredményes a mediáció, még fennáll
például cyberbullying témájú cikkeket olvas, a veszélye, hogy a zaklatóban kialakult
fórumokat látogat. Ha a korábban említett agresszió nem szűnik meg teljesen, csak
viselkedésváltozásokat látja a szülő vagy a más személyre fog irányulni. Persze van rá
pedagógus, és a fiatal hárítja a témát, érdemes esély, hogy egy újabb áldozat hatékonyabban
lehet a böngészési előzményeket ellenőrizni, kezeli a zaklatást, de a zaklató motivációját
hogy kiderüljön, zaklatásról van-e szó. is célszerű kezelni, hogy később ne ilyen
módon vezesse le a feszültségét.
DE KI FIGYEL Mindig nehéz, hogy a zaklató és az
A BAJBAJUTOTTAKRA? áldozat higgadtan megbeszélje a köztük
Ezeket a jeleket először a barátok veszik lévő ellentéteket, bár a végső cél a
észre. A szülőknek és a tanároknak zaklató magatartásának, motivációjának
célszerűbb a barátoktól érdeklődni, és megváltoztatása. A zaklatott illető fél az
nem közvetlenül a vélt áldozatot faggatni. ellenfelétől, és a bántalmazó nem akarja
Eredményes lehet az a módszer is, ha a elveszíteni a róla kialakított „domináns
A fiatalok az egyik fél pártjára állnak, majd feltehetően bántalmazott fiatal jelenlétében vagyok” és „én vagyok a vezér” képet
a hangadó illetőt követve, kiközösítik és (de nem vele) a zaklatás témájában a társaiban. Nem fogja feladni ezt a
bántalmazzák a másik fiatal társukat. beszélgetést kezdeményeznek. Ilyenkor viselkedést, hiszen úgy érzi, azzal
meg lehet figyelni a reakciókat, és később gyengének tűnne a többiek előtt, akik addig
TOMBOLÓ CYBERBULLYING bekapcsolni a beszélgetésbe az áldozatot is. asszisztáltak a tetteihez. Visszás dolog,
Dr. Szabó Henrik szerint elsősorban a hogy az asszisztáló csoport nagy része is
közösségi médiában és üzenetküldő sokszor megkönnyebbülne, ha kiléphetne
alkalmazások használatánál tapasztalhatjuk a zaklatásból. Ritkán előfordul, hogy a
az online zaklatás jelenségét. Leggyakrabban csoport már annyira nem tud azonosulni
zárt csoportokban történik meg, ahol HA ISMERŐS A ZAKLATÓ a zaklatóval, hogy eltávolodik tőle.
a gyerekek a billentyűzet mögé bújva Nehezebb a helyzet, ha a való életben is A pedagógusok és a szülők feladata a
élik ki a kirekesztő énüket, egymással rendszeresen találkozik az áldozat és a gyermek és fiatal közösségekben, hogy
versengve piszkálják a társukat. zaklató, hiszen az internet csak az egyik a zaklatót, illetve a zaklatásra hajlamos
Az is internetes zaklatásnak minősül, színtere az inzultálásnak. Hiába nem tud fiatalt azonosítsák (még akár az előtt, hogy
ha kellemetlen, ízléstelen, kínos képeket ráírni a bántalmazó, ha a valóságban a zaklatás megtörténne vagy súlyosabbra
és videókat osztanak meg az áldozatról, naponta sértegeti mások füle hallatára. fordulna). Ez után, anélkül, hogy ő ezzel
akár az ő közösségi média oldalán, akár Noha ehhez nem áll rendelkezésére tisztában lenne, érzékenyítő programokkal
a privát csoportban, hiszen ezek sértő, az egész nap, mint a közösségi média folyamatosan trenírozni. Jó módszer,
bántó tartalmak, amelyek gyakran sértik használatánál, a megszabott iskolaidő ha olyan feladatokba vonják be, ahol
az áldozat jogait is. Sokszor nem is pont elég arra, hogy az áldozat szorongjon a megoldáshoz együtt kell működnie
tudni biztosan, ki küldi az ártó tartalmú és megalázva érezze magát. mással, eleinte például a zaklatott baráti
üzeneteket, mert az illető álprofilt használ. A legveszélyesebb, amikor valójában körével, majd később az áldozattal is.
egy ismerős zaklat, de ismeretlenül,
AZ ÁRULKODÓ JELEK álprofil mögé bújva, magát idegennek Az elnyomás, lealacsonyítás és sértegetés
A zaklatott fiatalok különbözőképp reagálnak kiadva. Ilyenkor nem világos a kapcsolat soha nem lehetnek természetes, vagy
erre a helyzetre: magukba fordulnak, elsőre, sőt, akár sokáig nem is derül elfogadható cselekedetek. Legközelebb,
csöndesebbek lesznek, vagy épp ellenkezőleg; ki, hogy ismerősről van szó. mielőtt kigúnyolnál valakit, vagy
feszültebbek és ingerlékenyebbek, mint előtte, Hogy ezekben az esetekben mit tehetsz, nevetnél egy bántó megjegyzésen,
bár ezek más problémának is lehetnek tünetei. megtudhatod a januári DUE Tallózóból! gondolj bele: Neked hogy esne ez?
De mindenképp kevesebb időt töltenek a (Pap Rebeka)
A cikkben foglalt nézetek a szerzők nézetei, azok semmiképpen sem tekinthetők az Európai Bizottság vagy a Belügyminisztérium hivatalos
állásfoglalásának, továbbá sem az Európai Bizottság, sem a Belügyminisztérium nem tehető felelőssé azokért, illetve az abban foglaltakért.
A cikk a BBA-5.1.6/2-2017-00003 számú projekt keretében készült.
29