Page 33 - 01.pdf
P. 33

KULTÚRA
                $ URYDW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWÃVÃYDO NËV]ÞOW




       2URV] ,VWYžQ






        1¦KD ·J\ ¦U]HP


       IHOVĎEE VHJªWV¦JHW LV NDSRN


       D] DONRWžVKR]






       ANAMORFÓZIS. EGY KORA ÚJKORI GRAFIKAI TECHNIKA,
       AMELYET MA MÁR A LEGTÖBBEN ELFELEJTETTEK, MÉGIS
       $/.27 +$=£1.%$1 (*< 0½9«6=  $., 0(67(5( ( 7,72.=$726
       £%5£=2/£60µ'1$.  $ 5(1'.¯9¾/ 62.2/'$/¼  .26687+
       '¯-$6 2526= ,679£11$. (= $=21%$1 &6$. $= (*<,.
       0½9«6=(7, 7(5¾/(7(  3/$.£77(59(=«66(/  $1,0£&,µ9$/
       ,6 )2*/$/.2=,.  $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$ 7$*-£9$/
       %(6=«/*(77¾1.  $.,7 ,'«1 $ 1(0=(7 0½9«6=( '¯--$/
       7¾17(77(. .,





       SOKSZÍNŰ MUNKÁIBAN – GRAFIKÁIN,   AZ ÖN NEVÉHEZ FŰZŐDIK A
       PLAKÁTJAIN, ANIMÁCIÓIBAN –        RENDSZERVÁLTOZÁS EGYIK
       GYAKRAN HASZNÁL ÁLNEVET, PEDIG    LEGIKONIKUSABB PLAKÁTJA, AMELYEN
       MANAPSÁG EZ IGEN RITKA. MIÉRT     EGY SZOVJET KATONA NYAKA
       DÖNTÖTT AZ UTISZ NÉV MELLETT?     LÁTHATÓ, KÉSŐBB AZ EGYIK PÁRT
       A nyolcvanas években a magyar kultúrában   IS FELHASZNÁLTA KAMPÁNYÁBAN.
       több Orosz István is jelen volt, ráadásul   KÉSZÜL MA OLYAN PLAKÁT, AMIRE   tükörhenger – segítségével láthatunk meg.
       közülük én voltam a legfiatalabb. Volt kiváló   MINDANNYIAN EMLÉKEZÜNK?   Olykor titkos üzeneteket vehetünk észre bennük.
       filozófus, karmester stb. ugyanezen névvel.   A XX. században még fontos tájékoztató szerepe   Elméletben és gyakorlatban is beleástam magam
       Egy barátom ajánlotta, hogy használjak   volt a plakátnak, 1990 után azonban ennek   ebbe a technikába, szívesen foglalkozom vele.
       álnevet, ő javasolta az Utiszt, amit előttem a   fokozatosan vége lett. Abban a történelmi
       mitikus Odüsszeusz használt. Volt egy eset,   korszakban, amikor egy hadsereg tartotta
       amikor én illusztráltam a filozófus Orosz   megszállva az országot, az „Elvtársak, itt a vége!”   MINDIG ELŐRE MEGTERVEZI AZ
       István könyvborítóját, ott például különösen   felirat nyomán egy generáció sóhajthatott fel.   ALKOTÁS FÁZISAIT, LÉPÉSEIT
       praktikus volt az álnév használata.   Manapság a plakátok hatása azért is kisebb,   VAGY SZABADON SZERKESZT?
                                         mert az információkat a közösségi oldalakról,   Nem használok sémákat, akkor túl mechanikus
       MI ÁLL A MITIKUS ÁLNÉV HÁTTERÉBEN?   az internetről ismerjük meg. Az utcáról a   lenne az elkészült rajz. Azt gondolom, ez a
       Homérosz Odüsszeiájában a főhős egy   kiállítótermekbe költöztek át a plakátok, amelyek   szépsége ennek a hivatásnak: nincsenek
       epizódban a küklopszok szigetére téved,   ma már leginkább a hagyományos formai   kötöttségek. Szeretem a vázlatfüzetemet és a
       ahol az egyik egyszemű óriás fogságába   elemeket, a „plakátos gondolkodást” jelenítik   kezemet használni a számítógép helyett, és
       kerül. Utisznak nevezi magát, ami annyit   meg, a tájékoztató szerepük megszűnőben van.  kezdetben erre biztattam a tanítványaimat
       takar: „Senkise”. Senkise, vagyis Utisz a                            is. Mára azonban rájöttem, hogy számukra
       fejezet végén csak úgy tud elmenekülni,   NAGYON GYAKRAN KÉSZÍT      már a komputeres tervezés, a képernyőn
       hogy kiszúrja a szörny szemét. A plakátok   ANAMORFÓZIS TECHNIKÁJÚ   történő vázlatolás az egyszerűbb, olyan,
       is ilyen vizuális attakok a szemek ellen,   KÉPEKET. MIBEN REJLIK EZEKNEK   mint az én generációmnak a szabadkézi
       de jelképes értelemben is „szemkiszúró”   A KÜLÖNLEGESSÉGE?          rajz volt. A rajzolásban megvan az az
       hatásuk van. Autonóm grafikai munkáimban   Az anamorfózis – vagyis a „visszaváltozás” –   öröm, legalábbis számomra hogy néha
       is gyakran élek az optikai illúzió eszközével,   egyfajta felismerhetetlenségig torzított vagy   úgy sejtem, valamiféle felsőbb segítséget
       ami szintén egyfajta becsapása a szemnek.   elrejtett kép, ábra egy másik képben, amit csak   is kapok a munkám befejezéséhez.
                                         megfelelő segédeszköz – leggyakrabban egy                      (Lami)
                                                                                                          33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38