Page 33 - 01.pdf
P. 33
KULTÚRA
$ URYDW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWÃVÃYDO NËV]ÞOW
2URV] ,VWYQ
1¦KD ·J\ ¦U]HP
IHOVĎEE VHJªWV¦JHW LV NDSRN
D] DONRWVKR]
ANAMORFÓZIS. EGY KORA ÚJKORI GRAFIKAI TECHNIKA,
AMELYET MA MÁR A LEGTÖBBEN ELFELEJTETTEK, MÉGIS
$/.27 +$=£1.%$1 (*< 0½9«6= $., 0(67(5( ( 7,72.=$726
£%5£=2/£60µ'1$. $ 5(1'.¯9¾/ 62.2/'$/¼ .26687+
'¯-$6 2526= ,679£11$. (= $=21%$1 &6$. $= (*<,.
0½9«6=(7, 7(5¾/(7( 3/$.£77(59(=«66(/ $1,0£&,µ9$/
,6 )2*/$/.2=,. $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$ 7$*-£9$/
%(6=«/*(77¾1. $.,7 ,'«1 $ 1(0=(7 0½9«6=( '¯--$/
7¾17(77(. .,
SOKSZÍNŰ MUNKÁIBAN – GRAFIKÁIN, AZ ÖN NEVÉHEZ FŰZŐDIK A
PLAKÁTJAIN, ANIMÁCIÓIBAN – RENDSZERVÁLTOZÁS EGYIK
GYAKRAN HASZNÁL ÁLNEVET, PEDIG LEGIKONIKUSABB PLAKÁTJA, AMELYEN
MANAPSÁG EZ IGEN RITKA. MIÉRT EGY SZOVJET KATONA NYAKA
DÖNTÖTT AZ UTISZ NÉV MELLETT? LÁTHATÓ, KÉSŐBB AZ EGYIK PÁRT
A nyolcvanas években a magyar kultúrában IS FELHASZNÁLTA KAMPÁNYÁBAN.
több Orosz István is jelen volt, ráadásul KÉSZÜL MA OLYAN PLAKÁT, AMIRE tükörhenger – segítségével láthatunk meg.
közülük én voltam a legfiatalabb. Volt kiváló MINDANNYIAN EMLÉKEZÜNK? Olykor titkos üzeneteket vehetünk észre bennük.
filozófus, karmester stb. ugyanezen névvel. A XX. században még fontos tájékoztató szerepe Elméletben és gyakorlatban is beleástam magam
Egy barátom ajánlotta, hogy használjak volt a plakátnak, 1990 után azonban ennek ebbe a technikába, szívesen foglalkozom vele.
álnevet, ő javasolta az Utiszt, amit előttem a fokozatosan vége lett. Abban a történelmi
mitikus Odüsszeusz használt. Volt egy eset, korszakban, amikor egy hadsereg tartotta
amikor én illusztráltam a filozófus Orosz megszállva az országot, az „Elvtársak, itt a vége!” MINDIG ELŐRE MEGTERVEZI AZ
István könyvborítóját, ott például különösen felirat nyomán egy generáció sóhajthatott fel. ALKOTÁS FÁZISAIT, LÉPÉSEIT
praktikus volt az álnév használata. Manapság a plakátok hatása azért is kisebb, VAGY SZABADON SZERKESZT?
mert az információkat a közösségi oldalakról, Nem használok sémákat, akkor túl mechanikus
MI ÁLL A MITIKUS ÁLNÉV HÁTTERÉBEN? az internetről ismerjük meg. Az utcáról a lenne az elkészült rajz. Azt gondolom, ez a
Homérosz Odüsszeiájában a főhős egy kiállítótermekbe költöztek át a plakátok, amelyek szépsége ennek a hivatásnak: nincsenek
epizódban a küklopszok szigetére téved, ma már leginkább a hagyományos formai kötöttségek. Szeretem a vázlatfüzetemet és a
ahol az egyik egyszemű óriás fogságába elemeket, a „plakátos gondolkodást” jelenítik kezemet használni a számítógép helyett, és
kerül. Utisznak nevezi magát, ami annyit meg, a tájékoztató szerepük megszűnőben van. kezdetben erre biztattam a tanítványaimat
takar: „Senkise”. Senkise, vagyis Utisz a is. Mára azonban rájöttem, hogy számukra
fejezet végén csak úgy tud elmenekülni, NAGYON GYAKRAN KÉSZÍT már a komputeres tervezés, a képernyőn
hogy kiszúrja a szörny szemét. A plakátok ANAMORFÓZIS TECHNIKÁJÚ történő vázlatolás az egyszerűbb, olyan,
is ilyen vizuális attakok a szemek ellen, KÉPEKET. MIBEN REJLIK EZEKNEK mint az én generációmnak a szabadkézi
de jelképes értelemben is „szemkiszúró” A KÜLÖNLEGESSÉGE? rajz volt. A rajzolásban megvan az az
hatásuk van. Autonóm grafikai munkáimban Az anamorfózis – vagyis a „visszaváltozás” – öröm, legalábbis számomra hogy néha
is gyakran élek az optikai illúzió eszközével, egyfajta felismerhetetlenségig torzított vagy úgy sejtem, valamiféle felsőbb segítséget
ami szintén egyfajta becsapása a szemnek. elrejtett kép, ábra egy másik képben, amit csak is kapok a munkám befejezéséhez.
megfelelő segédeszköz – leggyakrabban egy (Lami)
33