Page 15 - 01.pdf
P. 15

PONT TE


       (J\ WHNQĎV LQVSLUžOWD




       D &DPEULGJH UH WDUW




       „KÉT MATEMATIKUS BESZÉLGET: VAJON TUDNAK
       AZ ÁTLAGEMBEREK INTEGRÁLNI? PRÓBÁRA TESZNEK
       (*< 3,1&«51·7  $=7 021'-£. 1(.,  +2*< %£50,7
                                          2
       .«5'(=1(. 7·/(  9£/$6=2/-$ $=7  ;   0,.25 $ 3,1&«51·
       $= $6=7$/+2= «5  $= (*<,.¾. 0(*.«5'(=,  +2*< 0,
                                                     2
       $  ; ,17(*5£/7-$  0,5( $ 1· $=7 9£/$6=2/-$  ; !
       0$-' 7£92=µ%$1 +2==£7(6=,   & v +$ 1(0 «57(77(' $ 9,&&(7
       NEM VAGY ELÉG TÁJÉKOZOTT A MATEMATIKÁBAN. NEM ÚGY
       -$1=(5 /,/,  ,)-¼ 0$7(.=6(1,  $., .«3%(1 9$1  «6 6(*¯7 1(.('
       EGY KIS GYORSTALPALÓVAL.



       Az a vicces ebben a kis történetben,   kellett jönnöm, hogy sokaknak nem akkora
       hogy a függvényhez hozzáadható    szenvedély az informatika, mint nekem”
       egy konstans, vagyis az x 2 +c helyes   – mesélte a 17 éves Janzer Orsolya Lili.
       megoldás. Ebből az következik, hogy a   Bár sokáig még azt sem tudta eldönteni,
       szőke pincérnő is tudott integrálni, sőt,   hogy reál vagy humán beállítottságú, ma
       szinte túljárt a matematikusok eszén.  már el sem tudja képzelni a mindennapjait
        Lili kedvenc vicce mesélése mellett   számítógép nélkül. Ehhez nagyban
       elmondta: az elmúlt másfél évben megfordult   hozzájárult az, hogy a Budapesti Fazekas
       többek között az informatika OKTV-n    Mihály Általános Iskola és Gimnázium   „Legközelebb hozzám az algoritmizáló
       (3. hely), az Európai Lány Matematika   matematika specializációját választotta   feladatok állnak. Ezek nagyrészt matekon
       Olimpián (arany), a Közép-Európai   általános iskolás tanulmányai befejeztével.   alapszanak: ki kell találni egy jó módszert,
       Matematika Diákolimpián (ezüst), a Közép-  „Itt, a Fazekasban több matekórám van,   amivel meg tudom oldani a feladatot, és
       Európai Informatika Diákolimpián (bronz)   mint általában a diákoknak, sőt, sokszor   aztán azt le kell írni az adott programozási
       és a Nemzetközi Informatika Diákolimpián   nem a számolással foglalkozunk, hanem   nyelven. A design-nal nem szoktam sokat
       (bronz). Ez utóbbira a legbüszkébb.   gondolkodunk, és felfedezzük, hogyan   foglalkozni, arra fókuszálok, hogy legyen egy
        „Igazi világjáró év volt a mostani. Bár   juthatunk el egy összetettebb feladat   jó algoritmusom.” A YouTube-videók, egy
       mindig stresszes vagyok a versenyek   megoldásáig.” Ez a tantárgy tehát inkább   szakkör, egy tanár nagyon sokat tud segíteni
       előtt, megéri, hiszen soha nem jutottam   hasonlít egy matematikus munkájához,   a fejlődésben, de Lili véleménye szerint ez
       volna el Teheránba, Moszkvába,    mint egy gimiséhez. Érdekes adalék:   egy kalandos felfedezési folyamat, amelynek
       Zürichbe, hogyha nem versenyzek.”  egy matematikusnak korlátlan ideje   útját saját magunknak kell végigjárni.
                                         van megoldani egy-egy feladványt, míg
       SZÁMOKKAL KÖRBEVÉVE               Liliéknek a Fazekasban csak 45 percük.  KELL EGY KIS ÁRAMSZÜNET
       „Kiskoromban azt hittem, természetes   „Mivel több matekóránk van, ezért adott   Lili életében nagyon fontos szerepet játszik az
       dolog, hogy mindenkinek jól megy az   a lehetőség, hogy csak ülünk az órán és   informatika, elég kellemetlen lenne számára,
       algoritmikus gondolkodás. Később rá   »nem történik semmi«, teljes csendben   ha programírás közben áramkimaradás
                                         mindenki gondolkodik. Ezen kívül persze   sújtaná munkáját. Mégis úgy gondolja,
                                         otthon is rengeteg munkát beleteszünk,   nem kell mindig gépközelben lenni.
                                         és foglalkozunk a matekkal, mondjuk,   „Nem szeretem, ha mindig körbevesz
                                         sorozatnézés helyett. Nekünk nem csak   az elektronika, például nincs is
                                         abból a 45 percből áll a matektanulás.”  okostelefonom. Ha szükségem van
                                                                            arra a bizonyos »áramszünetre«, akkor
                                         PROGRAMOZÁS,                       balettozom. Csak hobbiszinten csinálom,
                                         ALGORITMIZÁLÁS                     de ez az, ami már 8 éve kikapcsol.”
                                         Az informatikán belül a programozás Lili   Mindezek mellett Lili kisebbeket tanít
                                         kedvence, ennek alapjait már általános   programozni, segít nekik a matematikai
                                         iskolában elsajátította. Egy teknőssel   fejlődésükben is. Lili nemrég beadta a
                                         lépegetni az Imagine Logoban: ez volt   jelentkezését a Cambridge-i Egyetem
                                         az első lökés Lili számára, itt keltette   computer science and mathematics
                                         fel az érdeklődését az informatika.   szakára. Olyan programokat szeretne
                                         Később kipróbálta a Pascalt, a Haskellt,   írni, amelyek jó célt szolgálnak,
                                         de a programozási nyelvek közül    például egy orvosi kutatásban.
                                         leginkább a C++-ban tevékenykedik.                     (Novák Henrietta)
                                                                                                          15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20