Page 25 - due_tallozo_interaktiv_2017_aprilis
P. 25
légy résen!
balesetnél is nagyon súlyos sérüléseket
szenvedhetnek, járművük jóval kevésbé
biztonságos az autónál. Ezért is kötelező a
motoron a bukósisak, és javasolt a minden
testrészre kiterjedő biztonsági öltözék viselése
– a szabályok betartása mellett, amivel nem
csak saját, de mások épségét is megőrizhetik.
Gépkocsivezetők követik el a legtöbb
nyilvántartott szabálysértést és
bűncselekményt a közlekedésben. A
kerékpárosok és gyalogosok körében elkövetett
szabálysértések – ha nem lesz belőlük baleset
– sok esetben ki sem derül. Illetve hajlamosak
vagyunk ezeket kevésbé problémásnak
tartani, mondván, „Áh, csak átszaladtam a
piroson, úgysem jött semmi!” Igen ám, de ha
nem veszed észre a zöld lámpáján nyugodtan
áthajtó autóst, akkor is te leszel az áldozat…
A kisebbfajta szabályszegések a
szabálysértési törvénybe ütköznek, míg a
súlyosabbak a büntetőtörvénykönyv törvényeit
sértik. A szabálysértésekben nem csak a
rendőrség, de akár a helyi önkormányzatok,
valamint a közlekedési hatóság is kiszabhat
bírságot. Amíg kisebb közlekedési
szabálysértésekért (pl. indexelés elmulasztása,
nem bekötött biztonsági öv, nem égő lámpa)
a rendőrség szab ki helyszíni bírságot,
addig tiltott helyen várakozásért, vagy adott
megálló autós kiszállás előtt nem néz bele városban zöld területre való felparkolásért a
a visszapillantó tükörbe, hanem kinyitja az közterület-felügyelőség is kiszabhat bírságot.
ajtót a biciklis elé, s ezzel a cselekedetével A gépkocsivezetők által elkövetett
már kész is a baleset. Az ilyen veszélyeket legveszélyesebb cselekmények a
egy kis előzékenységgel és a mágikus sebességkorlátozás jelentős túllépése, az
„figyelem” szóval ki is tudjuk küszöbölni. elsőbbségi szabályok megszegése, valamint
Ha nem lenne bicikliutunk, akkor a járdán az ittas vagy bódult állapotú járművezetés.
csak akkor közlekedhetünk drótszamárral Nagyon gyakran fordul elő ezek mellett – főleg a
– max. 10 km/h-s sebességgel – ha az úttest fiatalok körében – az engedély nélküli vezetés,
kerékpározásra alkalmatlan. A vidéki és nem mentség a jól ismert anekdota; miszerint
kerékpárosok helyzete sokkal nehezebb az utó nem jogsival, hanem üzemanyaggal
és gyökeresen más, mint a városiaké. Az új megy. Nem véletlenül kell tanfolyamra
KRESZ-ben már felbukkan az is hogy egy-két járni és vizsgázni belőle: az autóvezetés,
sör elfogyasztása után is biciklinyeregbe a forgalomban közlekedés veszélyes, ha
pattanhatunk. Természetesen csak úgy, ha tudatlanul csinálják, te is megsérülhetsz és
biztonságosan és a szabályok betartásával mások életét is veszélyezteted. Ez pedig nem
tudunk közlekedni. Ennek a megítélése csak büntetendő, de súlyos felelőtlenség.
viszont a rendőrség hatáskörébe tartozik. Az ittas vezetéssel kapcsolatban zéró
Gyakori baleseti forrás, hogy a kerékpárosok toleranciát vezettek be. Amennyiben a
járművekre nem helyeznek első-hátsó helyszínen a járművet vezető ittasága kiderül
lámpákat, és a biciklisek nem viselnek – a szonda megfújásával, és az 0,02 feletti
láthatósági mellényt. A közúton közlekedő értéket mutat – a rendőr a vezetői engedélyt a
autók az éjszaka sötétjében 80-90 km/h-val helyszínen elveszi, és szabálysértési eljárást
közlekednek, tompított lámpáik viszont indít, vagyis feljelenti a vezetőt ittas vezetésért.
csak 30-40 méterre világítanak el, és mire Amennyiben a szonda 0,08 fölötti értéket
észlelik az út mellett közlekedő kivilágítatlan mutat, a sofőrt vérvételre kötelezi, és viszi
biciklist, a baleset elkerülésére semmi esélyük a hatóság, és ilyenkor már büntető eljárást
sincs. Szabálytalan közlekedésünk nem indítanak, mely a bíróságon végződik. A
csak veszélyezteti a szabályosan közlekedő pénzbüntetés mellett, a milliós nagyságrendet
társainkat, hanem mi is bajba kerülhetünk. is elérheti, a járművezetőt általában eltiltják
1 000-50 000 forint helyszíni bírság szabható a járművezetéstől – ennek időtartama akár
ki, mely mértékének megítélése az intézkedő több év is lehet. Súlyos személyi sérüléssel
rendőr hatáskörébe tartozik. Ez olyan járó közúti közlekedési baleset okozása
estekben fordulhat elő, ha a kerékpáros esetén a bíróság akár több évi letöltendő
nem visel mellényt, nincs lámpája, vagy szabadságvesztést is kiszabhat a felelősre.
járművének nem jó a fékberendezése. Figyelmesnek és felelősnek kell lenni.
Ha a környezetről nem is jönnénk rá néha, Figyelni kell magunkra, hova lépünk,
de a motorosok megjelenésével biztosak hol szállunk le bringáról, hol parkolunk
lehetünk abban, hogy közeleg a jó idő. A a kocsinkkal, és figyelnünk kell másokra
motorosok esetében különösen veszélyes is. Így kerülhetjük el, hogy egy baleset
a sebességhatárok átlépése: egy kisebb áldozatai vagy okozói legyünk.
25