Page 24 - due_tallozo_interaktiv_2017_aprilis
P. 24

légy résen!          A mellékletet a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács
                                 és a Belügyminisztérium támogatja.

















       Figyelem,



      Felelősség





       Néha bele sem goNdoluNk,
       hogy egy egyszerű séta a
       városban, egy biciklizés két
       falu között, vagy egy könnyed
       autókázás milyen veszélyeket
       rejt. ez a veszély nem olyan
       kitalált, mint a szörny az
       ágyunk alatt, vagy a mumus.
       hanem valódi, és ezekben az
       esetekben a takarónk nem
       nyújt védelmet, kizárólag két
       képességgel tudjuk ezeket
        elhárítani, ami nem más, mint
        a figyelem és a felelősség.

        Első a biztonság, gyalogosként is,   megközelíteni a gyalogátkelőhelyeket.  elé léphet az ittas ember minden szándéka
       hiszen mi vagyunk legsebezhetőbbek a   Városokban valamivel egyszerűbb a   ellenére, és nem képes a szabályok ésszerű
       közlekedésben. A balesetek egy része   gyalogosok helyzete, hiszen aluljárók,   betartására (mint pl. az úttest megfelelő oldalán
       sajnos a járókelők figyelmetlensége miatt   közlekedési lámpák sokasága és járdák   közlekedés), a körülmények felmérésére –
       következik be. A takarásból, buszok   segítik a biztonságos haladásukat. Ezzel   ilyenkor az a legfontosabb, hogy kissé instabil
       mögül kilépő gyalogost nem körültekintő   ellentétben vidéken gyakran járda sincsen, így   járású barátainkat ne hagyjuk egyedül.
        gyalogosnak nevezhetjük. Te ne légy ilyen!  a gyalogosok kiszorulnak az útpadkára. Ez az   A fővárosban és máshol is egyre többen
         Természetesen, mint mindenben, ebben   helyzet több száz méteren is elnyúlhat, akár két   pattannak nyeregbe, és kellemeset a
        is kettőn áll a vásár, tehát az autósoktól is   falu közti távolságot is jelentheti. A KRESZ azt   hasznossal összekötve biciklivel teszik meg
        azt várjuk, hogy figyelemmel kísérjék a   írja elő, hogy a gyalogosoknak a forgalommal   az útjukat a munkahelyükig vagy az iskoláig.
        gyalogosokat, aminek persze fontos része   szemben kell haladni. Ha erről nappal nem   A bicikli többek közt azért is jó választás,
        a sebességkorlátok betartása. Hiszen hiába   vesz tudomást a felelőtlen gyalogos, kevésbé   mert miközben tekerjük, sportolunk, ami
        veszed észre a gyalogost, ha túl gyorsan   súlyos probléma, hiszen a fényviszonyok   endorfint termel, illetve sokkal zöldebb
        mész, és már nem tudsz megállni. Rendőrségi   között még látható, míg éjjel nagy gondot   is. A kerékpárosok számával a bicikliutak
        szakértőnk szerint a sofőrök gyakran nem   okoz az autósoknak – és magának. Célszerű   száma is növekedett, ami nagyon jó, hiszen
        mérik fel azt a távolságot, amin belül még egy   valamilyen fényvisszaverő ruhát, mellényt,   a biciklivel így biztonságosabb közlekedni, a
        nyugdíjas, bottal közlekedő bácsit is könnyen   táskát, karpántot viselni az esti órákban,   baleseteket könnyebb elkerülni. Na de akkor
        át tudnak engedni. A zebrán való gázolások   de a legjobb, ha betartjuk a szabályokat.  mi is itt a mumus? Egyrészt az, hogy bár
        legtöbb esetben ilyen helyzetekből adódnak.  Ittas állapotban csak vezetni tilos,   sokan szabálykövetően hódolnak ennek a
         A szakértő elmondása alapján a gyalogosokra   gyalogosként még akkor is lehet közlekedni, de   sportnak, közlekedési formának, mégis vannak
        nézve a kétsávos utak a legveszélyesebbek.   egyáltalán nem veszélytelen. Ittas gyalogosként   olyanok, akik szabálytalanul kerekeznek,
        Ugyanis míg azt gondolnánk naivan, hogy ha az   elsősorban magunkat veszélyeztetjük, hiszen   mit sem törődve az előírásokkal és a testi
        első autós sáv átenged minket, nem garancia,   ugyanúgy nem tudjuk felmérni a távolságokat,   épségükkel. Nem világítják ki megfelelően a
        hogy a mellettük közlekedő másik sáv is így   sebességet, rossz a reakcióidőnk, mint a   kerékpárjukat, nem viselnek láthatósági és
        fog tenni, hiszen pont az első sor takarásából   vezetéshez lenne, bizonytalan a járásunk, és   védőfelszereléseket, amelyek egy baleset során
        léphetünk eléjük. Ezért kell mind gyalogosként,   nem vagyunk érdemben urai a mozgásunknak.   megóvhatják a komolyabb sérülésektől.
        mind autósként óvatosan, körültekintően   Ez nagyon balesetveszélyes, könnyen egy autó   A parkolók mellett haladó kerékpárosokat
                                                                             gyakran az a veszély fenyegeti, hogy az éppen
       24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29