Page 17 - due_tallozo_interaktiv_2017_aprilis
P. 17
versenytársak
kicsi szereplő versenyez hogy egy bizonyos kólán kívül a boltban A fogyAsztónAk jó, de A cégeknek?
egymással. Ilyenkor semmit nem lehetne kapni, mert a kisebb A cégek hiába szeretnének monopol
minden piaci szereplő kólagyártók csődbe mentek. Emiatt a verseny helyzetbe vagy kartell útján előnyökhöz
arra törekszik, hogy torzulna, a megmaradt kólagyártó pedig annyi jutni, a verseny a piacgazdaság
jobb, innovatívabb pénzt kérhetne el egy fél literes üdítőért, alkotmánya. Szóval, nincs választásuk,
termékeket amennyit csak akarna, hiszen nincsenek ezeket a szabályokat be kell tartani, ez a
adjon el a lehető versenytársai. Ugye, ez nem lenne túl jó? tisztességes verseny követelménye.
legalacsonyabb A versenyjog azt mondja, hogy a monopol „Szerencsére a cégek többsége ezt igyekszik
áron. Jól hangzik, helyzet elérése vagy megtartása nem jogsértő, betartani” – mondta dr. Marosi Zoltán,
de a valóságban hiszen sokan kerülhetnek ilyen helyzetbe akinek szakterülete a versenyjog. „Sokszor
ez sosem jön tisztességes versenyzéssel is. Viszont ezzel tartok versenyjogi oktatást cégeknek, ahol
létre teljesen. az erőfölénnyel visszaélni már nem szabad: látszik, hogy komolyan veszik, mert meg kell
Létezik olyan, aki monopol helyzetbe kerül, bizonyos felelniük a szabályoknak. Ugyanúgy, ahogy
hogy a feleknek magatartásokat nem engedhet meg magának. meg kell feleljenek az adóhivatal szabályainak,
egymásról nincs Hogy csak egy példát hozzunk a napjainkból: a környezetvédelmi jogszabályoknak
kellő információja az EU versenyhatósága jelenleg is vizsgálatot vagy épp a polgárjogi szabályoknak.”
(pl. hogy a másik folytat a Google-lel szemben. A Google a Hosszú távon a cégeknek is jó, ha a
milyen árakkal keresőmotorok piacán erőfölényes, mert szinte versenyszabályokat betartják, mert tovább
dolgozik), van, hogy mindenki az ő keresőjüket használja. Az EU maradnak versenyképesek. Az a cég, amelyik
monopóliumok szerint viszont azzal, hogy a keresőmotorokban, kartellezik vagy visszaél az erőfölényével,
alakulnak ki, ha valamilyen termékre rákeresünk, akkor hosszú távon vereségre van ítélve.
és olyan is, a találatok között a Google a saját termékeit
hogy annyira rangsorolja előre, visszaél az erőfölényével és szerencsére vAn, Aki figyel
magasak a piac torzítja a versenyt, mert a Google kereskedőháza A világon mindenhol működnek
belépési költségei, jogtalan előnyt élvez bármelyik másik versenyhivatalok. Ezeknek komoly eszközeik
hogy komoly elektronikus szaküzlet kínálatával szemben. vannak, amikkel fel tudják deríteni a
befektetésekre van A másik tipikus visszaélési forma a tisztességtelen versenyt. Meglepetésszerű
szükség, amit nem kartellezés. Ez azt jelenti, hogy cégek ahelyett, vizsgálatokat tartanak, informátori díjakkal
mindenki engedhet hogy versenyeznének, titokban összefognak ösztönzik az embereket arra, jelentsék,
meg magának. egymással és közösen emelnek árat vagy ha tudomásukra jut pl. a kartellezés.
Sőt, olyan is felosztanak egymás közt piacokat. Magyarországon a Gazdasági
létezik, hogy Híres magyar ügy volt, amikor azzal vádolt Versenyhivatal a felelős a tisztességes verseny
teljesen eltűnnek meg a versenyhivatal három céget, hogy fenntartásáért. Nekik az a feladatuk, hogy
a versenytársak, felosztották egymás között az autópálya- konkrét ügyekben eljárjanak, akár több
mert nem élnek meg tendereket (megbeszélték, hogy melyik tenderre milliárd forintnyi bírságot szabhatnak ki.
a piac legnagyobb melyik cég adja a legjobb ajánlatot, így ahelyett, Ezen kívül pártolják a versenyt, elősegítik,
hala mellett. Ha hogy mindhárom kiíráson valódi verseny alakult hogy a versenytudatosság eljusson a
az üdítők piacánál volna ki, a cégek döntése volt meghatározó). cégekhez és a fogyasztókhoz. De nem
maradunk, akkor Így nem biztos, hogy az állam a legolcsóbban csak ők, te is tehetsz a tisztább versenyért:
ez azt jelentené, vette meg az autópályaszakaszokat. például a fogyasztói tudatossággal.
17