Page 22 - duetallozo_2022_december_interaktiv
P. 22
A mellékletet a Technológiai és Ipari Minisztérium támogatja
Zöldre mosás
környezetbarátnak álcázva
EGYRE TÖBBEN TÖREKSZENEK ARRA, HOGY KÖRNYEZETBARÁT TERMÉKET, SZOLGÁLTATÁST
VÁLASSZANAK, AZONBAN HIÁBA A JÓ SZÁNDÉK, HA A CÉGEK EGY RÉSZÉNÉL ÜRES
MARKETINGFOGÁS MARAD AZ ÍGÉRET. AZONBAN LÁTNI KELL, HOGY VANNAK OLYAN
VÁLLALATOK ÉS MÁRKÁK IS, AMIK TÉNYLEGESEN TÖREKSZENEK A FENNTARTHATÓSÁGRA.
EZÉRT NEHÉZ KÜLÖNBSÉGET TENNI ZÖLDRE MOSÁS ÉS ZÖLD MARKETING KÖZÖTT, DE
LEHETSÉGES. DE MIT JELENT PONTOSAN A „GREENWASHING”” KIFEJEZÉSE, HOGYAN
ISMERHETJÜK FEL, HA ÁT AKARNAK MINKET VERNI, ÉS MI A ZÖLDRE MOSÁS ETIKUS
ALTERNATÍVÁJA, A ZÖLD MARKETING? EZEKRE A KÉRDÉSEKRE KERESTÜK A VÁLASZT
SZEBENYI PÉTER ZÖLD MARKETING SZAKEMBERREL, A MATHIAS CORVINUS COLLEGIUM
KLÍMAPOLITIKAI INTÉZETÉNEK MUNKATÁRSÁVAL.
ÉRDEMES AZONBAN Ökocímkék: a környezetbarát Tehát a greenwashing – a zöldre mosás –
TISZTÁZNI, HOGY MITŐL LESZ védjegyet ökocímkének, környezetbarát a környezettudatos vásárlók átverése.
EGY TERMÉK „ZÖLD”. termékjelzésnek is szokták nevezni a
„Alapvetően egy termék attól lesz zöld, gyakorlatban. Az ökocímke rendszert a MILYEN ÁRULKODÓ JELEI
vagy zöldebb a többitől, hogy első körben vásárlók tájékoztatására alakították ki, VANNAK ENNEK A MARKETING
a gyártó a termék előállítása során próbálja annak érdekben, hogy a környezetbarát STRATÉGIÁNAK?
optimalizálni, hogy minél kisebb ökológiai termék és a környezettudatos fogyasztó Ezzel kapcsolatban is több lehetőség van.
lábnyommal rendelkezzen a termék. Ha minél könnyebben egymásra találjon. Nem kell szakértőnek lennünk ahhoz,
lehetősége van rá, akkor, minden esetben hogy rájöjjünk arra, hogy a zöld termékek
váltsa ki a környezetet terhelő alapanyagokat, is lehetnek környezetszennyezők.
például fenntartható erdőségekből vásároljon, MIT JELENT A „GREENWASHING”
ha az a termék papírt is felhasználnak a KIFEJEZÉS? A legjobb példa erre talán az energiatakarékos
gyártás során” – mondja a szakértő. Maga a kifejezés egy nemzetközi villanykörte, amit gyakran hirdetnek azzal,
viszonylatban ismert fogalom, amit még hogy ha ilyen izzót használunk, akkor ezzel
Sokszor laikusként azonban nehéz megállapítani 1986-ban egy amerikai környezetvédő, Jay is védjük a Földet, és a hirdetésekbe, a
egy termékről, hogy az környezetbarát vagy Westerveld említett meg a szállodaipar háttérbe mögé rakják a bolygót, és ezáltal is
sem. Ennek az egyszerűsítésére alkották meg a megtévesztő kommunikációját bemutató próbálják sulykolni, hogy egy zöld termékről
környezetbarát termék jeleket, amelyekkel bárki esszéjében. Ha a tükörfordítást nézzük, ez van szó, holott már maga az alapanyag
beazonosíthatja a termék ökológiai eredetét. zöldre mosást jelent magyarul, ami olyan bányászata is környezetszennyező, illetve
szervezetekre vonatkozik, amelyek marketing a gyártása során is felhasználnak olyan
„Erre jók a különböző olyan jelzések, amiket vagy PR tevékenységgel környezetbarátnak kemikáliákat, amik környezetszennyezők.
ökocímkének nevezünk. Ezek a címkék tűntetik fel magukat, pedig közel sem
zölden, vagy zöldebben készült termékek azok. Lényegében zöldnek láttatják a A másik ilyen példa a lebomló műanyagok,
oldalán találhatóak, és ezek alapján tudják termékeiket, és ezzel megvezetik a vásárlókat, amikre azt mondták, hogy lebomlanak a
a fogyasztók beazonosítani azokat.” amikor azok valójában nem is zöldek. környezetben. A kukoricakeményítőből
22