Page 26 - duetallozo_2022_szeptember_interaktiv
P. 26

SZÉPÍTÉSZ
                                      Magyar építőművészeti rovat a DUE Tallózóban


           „ZENÉSZ VAGYOK, CSAK AZ ÉPÍTÉSZETBEN


           GYAKORLOM A TEHETSÉGEMET“



           INTERJÚ ZOBOKI GÁBORRAL,


           A MELOMÁN ÉPÍTÉSSZEL



           AZ ÉPÍTÉSZET NEM ÁTLAGOS MŰVÉSZETI ÁG, AHOL A GONDOLAT A
           KÉSŐBBIEKBEN RENDHAGYÓ ANYAGI FORMÁKAT ÖLT. TÖBBEK KÖZÖTT
           ERRŐL IS BESZÉLT ZOBOKI GÁBOR, A KOSSUTH- ÉS YBL MIKLÓS-DÍJAS
           ÉPÍTÉSZ A DUE TALLÓZÓNAK.

           MIÉRT DÖNTÖTT AZ ÉPÍTÉSZ           a Liszt Ferenc Zeneakadémiára. Hallgattam
           PÁLYA MELLETT?                     a bölcsészkaron órákat, irodalomtörténetet
           Az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskolába   Ancsel Évától, és Popper Péter pszichológia
           jártam. Ritkaságnak számítottak az ilyen   óráira jártam. Megvolt a lehetőségem, hogy
           iskolák „a cream de la cream”, vagyis   egy éven át angolul tanuljak és merítkezzek
           a legjobb tanárok tanítottak. Például a   a műegyetem fojtása után. Végül szülői
           rajztanárom, Tarján Zoltán a Notre Dame   szigorból befejeztem az egyetemet, onnantól
           elemzésével kezdte az első órát.   már nem állt meg a pályám. Zalaváry Lajos
            Tanított apáca és szélsőliberális   műtermébe kerültem, a Középület Tervező
           forradalmár. Ebben a korszakban a   Vállalathoz (KÖZTI). Azóta melomán   hasonszőrű emberek vannak, nem épülnének
           rendszeridegen elemek ezekben az   építészként megtehetem, hogy több szakmát   meg a házaim. Az építészet szerteágazó műfaj.
           oktatási intézményekben helyezkedtek   űzzek. „Zenész vagyok, épp most az   Fontos, hogy a gondolatokat lehozzuk a
           el és fejtették ki a szellemi energiájukat,   építészetben gyakorlom a tehetségemet...”  matériák világába – a felhőkből az anyaföldbe.
           melyből elképesztő módon lehetett fiatal                               Egyik művészeti ágazatban sincs ilyen
           emberként egy életre akkumulálni a tudást.  EGYSZER AZT MONDTA,      elképesztő transzformáció. Elsősorban
            Karmestertől kezdve mozdonyvezetőig   HOGY „AZ ÉPÍTÉSZEKKEL         humán szellemiséggel gondolkodunk egy
           minden akartam lenni. Biológia-fizika szakon   KAPCSOLATBAN ÁLLANDÓ   házról, sokszor éveken át, mire kialakul egy
           végeztem a Radnótiban, és édesanyám révén   DILEMMÁBAN VANNAK        koncepció. Ám abban a pillanatban, mikor
           az orvosi pályát választottam. Az orvosi   AZ EMBEREK: NEM           azt meg kell valósítani, sorban lépnek be
           egyetem utolsó fél évében döntöttem úgy,   TUDJÁK ELDÖNTENI,         a mérnök-szakmák, melyek a materiális
           hogy édesanyám öccsére, nagybátyámra,   HOGY MÉRNÖKÖK-E VAGY         gondolkodásra építenek. Ha az emberek ezt a
           Csics Gézára hallgatok, aki azóta sajnos már   MŰVÉSZEK.” ÖN MELYIKNEK   kommunikációval teli tervezési szituációt nem
           meghalt. Ő egyengette az utamat az építészet   TARTJA INKÁBB MAGÁT?   gyakorolják és nem tudnak meghatározott
           felé. Miután felvettek a Budapesti Műszaki   Alkatomból adódóan az építészet művészi   szakemberekkel alkotóközösséget létrehozni,
           Egyetemre, még egyszer elbizonytalanodtam.   oldalának gyakorlásában vagyok otthon.   akkor nagyon nehéz az életük. Azoknál az
           Az építészkar negyedik évében beiratkoztam   Ha olyan csapattal dolgoznék, ahol csak   építészeknél, akik csak a szerkezetiségben,
                                                                                az anyaghasználatban gondolkoznak, ott a
                                                                                szellemi tartalom nem jön létre. Akik pedig
                                                                                csak álmodoznak sose épül meg a házuk. Ez
                                                                                az androgün lét, amely az építészetet jellemzi.
                                                                                  Gondoljunk bele milyen óriási szellemi
                                                                                és fizikai teljesítmény az emberiség
                                                                                részéről ahhoz, hogy a piramisokat 4000, a
                                                                                gótikus katedrálisok 800 éve csodáljuk.

                                                                                MELYIK ÉPÜLET JELENTETTE
                                                                                EDDIG A LEGNAGYOBB
                                                                                KIHÍVÁST?
                                                                                A Művészetek Palotája, vagyis a Müpa. Fiatal
                                                                                voltam. 36 évesen jutottam olyan feladathoz,
                                                                                amelyről gimnáziumban csak álmodoztam.
                                                                                Ott volt előttem az óriási lehetőség,
                                                                                hogy megcsinálhatom Magyarország
                                                                                nagyromantikus hangversenytermét.
                                                                                Empátiával és lelkesedéssel dolgoztam
           26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31