Page 25 - duetallozo_2022_aprilis_interaktiv
P. 25

FOGYASSZ OKOSAN!









           Harmadik példa, amikor egy cég rosszul ismeri   csak egy megtévesztés, és egy tisztességtelen   esetek nagy többségében – ha megnézzük,
           a jogszabályokat. Minden egyes webshop   kereskedelmi gyakorlat. A szakmai gondosság   ma már nagyon kevés cég van, aki
           esetében 14 napos elállási jog áll fenn. Ezt   elvét sérti meg, vagyis nem ismeri kellőképpen   reklámban ilyen állításokat tesz közzé –,
           ismerjük, megvesszük a virágládát, a telefont   jól a jogszabályokat, és ezáltal a fogyasztók   mert az, hogy valaki mondjuk 2019-ben a
           és a ruházati terméket, és ha nem tetszik, 14   egy részét megtéveszti abban, hogy most   legnagyobb árbevétellel rendelkezett egy
           nap múlva visszavihetjük. Hogyha ezt egy   élhetnek-e az elállási jogukkal vagy sem.  adott piacon, az még nem jelenti azt, hogy
           üzlet tájékozatlanságból vagy szándékosan                            ő a legnagyobb 2020-ban és 2021-ben is.
           úgy gondolja, hogy „hát azért ez felháborító”,   A VÁLLALKOZÁSOK GYAKRAN
           és azt mondja, hogy a nála vásárolt termékeket   ÁLLÍTANAK SAJÁT MAGUKRÓL   FIGYELEMFELKELTŐ
           csak két napig lehet visszahozni – ezt kiírja, így   VALÓTLAN DOLGOKAT.   NEVEKET HASZNÁLNAK?
           tájékoztatja a fogyasztókat – akkor ez megint   EZZEL MI A HELYZET?   A GREEN PASSING-NÉL IS
                                              Ilyen például, amikor egy cég azt állítja   HASONLÓ TÖRTÉNIK.
                                              magáról, hogy ő a legnagyobb vagy ő volt a   Igen, például egészen kis cégek, krónikus
                                              legelső ezen a piacon, ő a piacvezető vagy   betegséggel rendelkező emberek számára,
                                              kizárólag ő értékesíti az adott terméket. A   így például rákbetegeknek, mozgásszervi
                                              hatóságok úgy járnak el ilyenkor, hogy egy   betegséggel bíróknak, jellemzően idős korban
                                              bizonyítási eljárásra kötelezik az érintettet.   fellépő természetes problémákra adott
                                              Ha belegondolunk, bizonyítani azt, hogy egy   termékeket árulnak, és ezeket megtévesztő
                                              terméket csak én árulok, nem olyan könnyű.   állításokkal adják el. Ilyenek például, amikor
                                              Csak akkor lehet közzétenni ezt az állítást,   gyógyhatású termékként árulnak egy
                                              amennyiben igazolni tudja, hogy ténylegesen,   olyan árut, ami jellemzően inkább vitamin
                                              mindenre kiterjedően, kivétel nélkül igaz.   vagy nyomelem, a hétköznapi egészséges
                                               A cégekkel szembeni piacelsőségi vagy   élethez szükséges. Termékeket nem lehet
                                              piacvezetői állítások azért megtévesztőek az   gyógyhatású tulajdonsággal reklámozni,
                                                                                hogyha a gyógyhatást klinikai kísérletekkel
                                                                                nem tudjuk bebizonyítani. „Csodaszer a
                                                                                térdfájdalmakra”, „ettől elmúlik a fejfájás”, „az
                                                                                alacsony vérnyomás biztos eszköze” – ezeket
                                                                                az állításokat csak akkor írhatjuk ki, ha klinikai
                                                                                kísérletekkel igazoljuk azok valódiságát.
                                                                                  Egy másik kategória a fogyás, fogyasztószerek,
                                                                                diéták köre. Ezen fogyasztószerek hatásosságát
                                                                                ugyanakkor klinikai kísérlettel szintén
                                                                                nagyon ritkán tudják alátámasztani.
                                                                                  A harmadik nagyobb csoport a zöld termékek
                                                                                köre, a bio, az öko vagy bármilyen szempontból
                                                                                zöld hátterű termékek. Rengeteg állítást látunk,
                                                                                amely ezeket a termékeket zöldnek, bionak,
                                                                                ökonak címkézi. Ezek levédett kifejezések,
                                                                                csak akkor lehet használni, hogyha megfelelő
                                                                                minősítéssel támasztja alá a gyártó a termék
                                                                                „bio” vagy „öko” eredetét. Magyarországon,
                                                                                ha jól tudom, a minősítések nagyon nagy
                                                                                százalékát a Biokontroll Kft. nézi, tehát az
                                                                                ő pecsétjét vagy egy hasonló cég pecsétjét
                                                                                kell, hogy lássuk a terméken ahhoz, hogy
                                                                                biztosak lehessünk benne, hogy ez tényleg
                                                                                egy öko- vagy biotermék. A megtévesztések
                                                                                ez a része az úgynevezett zöld termékek
                                                                                köre, ezt az angol green washing kifejezést
                                                                                magyarul zöldre mosásként ismerjük. Azt
                                                                                gondolom, hogy beszédes, megpróbálunk
                                                                                mindent zöldre mosni, hátha a fogyasztók
                                                                                hajlandóak ezért több pénzt áldozni.

                                                                                                (Saád Anna, Hegyi Vivien)

                                        A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
                                  a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében

                                                                                                              25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30