Page 25 - duetallozo_2022_aprilis_interaktiv
P. 25
FOGYASSZ OKOSAN!
Harmadik példa, amikor egy cég rosszul ismeri csak egy megtévesztés, és egy tisztességtelen esetek nagy többségében – ha megnézzük,
a jogszabályokat. Minden egyes webshop kereskedelmi gyakorlat. A szakmai gondosság ma már nagyon kevés cég van, aki
esetében 14 napos elállási jog áll fenn. Ezt elvét sérti meg, vagyis nem ismeri kellőképpen reklámban ilyen állításokat tesz közzé –,
ismerjük, megvesszük a virágládát, a telefont jól a jogszabályokat, és ezáltal a fogyasztók mert az, hogy valaki mondjuk 2019-ben a
és a ruházati terméket, és ha nem tetszik, 14 egy részét megtéveszti abban, hogy most legnagyobb árbevétellel rendelkezett egy
nap múlva visszavihetjük. Hogyha ezt egy élhetnek-e az elállási jogukkal vagy sem. adott piacon, az még nem jelenti azt, hogy
üzlet tájékozatlanságból vagy szándékosan ő a legnagyobb 2020-ban és 2021-ben is.
úgy gondolja, hogy „hát azért ez felháborító”, A VÁLLALKOZÁSOK GYAKRAN
és azt mondja, hogy a nála vásárolt termékeket ÁLLÍTANAK SAJÁT MAGUKRÓL FIGYELEMFELKELTŐ
csak két napig lehet visszahozni – ezt kiírja, így VALÓTLAN DOLGOKAT. NEVEKET HASZNÁLNAK?
tájékoztatja a fogyasztókat – akkor ez megint EZZEL MI A HELYZET? A GREEN PASSING-NÉL IS
Ilyen például, amikor egy cég azt állítja HASONLÓ TÖRTÉNIK.
magáról, hogy ő a legnagyobb vagy ő volt a Igen, például egészen kis cégek, krónikus
legelső ezen a piacon, ő a piacvezető vagy betegséggel rendelkező emberek számára,
kizárólag ő értékesíti az adott terméket. A így például rákbetegeknek, mozgásszervi
hatóságok úgy járnak el ilyenkor, hogy egy betegséggel bíróknak, jellemzően idős korban
bizonyítási eljárásra kötelezik az érintettet. fellépő természetes problémákra adott
Ha belegondolunk, bizonyítani azt, hogy egy termékeket árulnak, és ezeket megtévesztő
terméket csak én árulok, nem olyan könnyű. állításokkal adják el. Ilyenek például, amikor
Csak akkor lehet közzétenni ezt az állítást, gyógyhatású termékként árulnak egy
amennyiben igazolni tudja, hogy ténylegesen, olyan árut, ami jellemzően inkább vitamin
mindenre kiterjedően, kivétel nélkül igaz. vagy nyomelem, a hétköznapi egészséges
A cégekkel szembeni piacelsőségi vagy élethez szükséges. Termékeket nem lehet
piacvezetői állítások azért megtévesztőek az gyógyhatású tulajdonsággal reklámozni,
hogyha a gyógyhatást klinikai kísérletekkel
nem tudjuk bebizonyítani. „Csodaszer a
térdfájdalmakra”, „ettől elmúlik a fejfájás”, „az
alacsony vérnyomás biztos eszköze” – ezeket
az állításokat csak akkor írhatjuk ki, ha klinikai
kísérletekkel igazoljuk azok valódiságát.
Egy másik kategória a fogyás, fogyasztószerek,
diéták köre. Ezen fogyasztószerek hatásosságát
ugyanakkor klinikai kísérlettel szintén
nagyon ritkán tudják alátámasztani.
A harmadik nagyobb csoport a zöld termékek
köre, a bio, az öko vagy bármilyen szempontból
zöld hátterű termékek. Rengeteg állítást látunk,
amely ezeket a termékeket zöldnek, bionak,
ökonak címkézi. Ezek levédett kifejezések,
csak akkor lehet használni, hogyha megfelelő
minősítéssel támasztja alá a gyártó a termék
„bio” vagy „öko” eredetét. Magyarországon,
ha jól tudom, a minősítések nagyon nagy
százalékát a Biokontroll Kft. nézi, tehát az
ő pecsétjét vagy egy hasonló cég pecsétjét
kell, hogy lássuk a terméken ahhoz, hogy
biztosak lehessünk benne, hogy ez tényleg
egy öko- vagy biotermék. A megtévesztések
ez a része az úgynevezett zöld termékek
köre, ezt az angol green washing kifejezést
magyarul zöldre mosásként ismerjük. Azt
gondolom, hogy beszédes, megpróbálunk
mindent zöldre mosni, hátha a fogyasztók
hajlandóak ezért több pénzt áldozni.
(Saád Anna, Hegyi Vivien)
A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében
25