Page 24 - duetallozo_2022_aprilis_interaktiv
P. 24
FOGYASSZ OKOSAN!
A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
MEGTÉVESZTŐ REKLÁMOK,
AKCIÓK – A GREEN WASHING
A REKLÁMOK, AKCIÓK VARÁZSLATOS VILÁGA MÖGÖTT
KOMOLY JOGI HÁTTÉR IS ÁLL. HASZNOS TUDNUNK, HOGY
MIKNEK DŐLÜNK BE NÉHA, MILYEN TÖBBLETTARTALMAK
ÁLLNAK EGY-EGY JÓ FOGÁSON TÚL. ERRŐL BESZÉLGETTÜNK
SIKLÓSI MÁTÉ FOGYASZTÓVÉDELMI SZAKÉRTŐVEL.
Siklósi Máté
MI SZÁMÍT MEGTÉVESZTŐ TEHÁT ENNEK VAN EGY
REKLÁMNAK? JOGI HÁTTERE.
A megtévesztés nem csak reklám lehet, mert Igen. A jogszabályi háttér úgy néz ki, hogy
nem kell ahhoz egy gazdasági reklám, hogy az számít megtévesztőnek, amikor valaki
megtévesszünk valakit. Például az is annak tudáshiányból vagy direkt tisztességtelenül,
számít, ha a honlapunkon közzéteszünk egy tehát a normális hétköznapi erkölcsöt nem
megtévesztő állítást (például azt állítjuk, figyelembe véve nyújt egy olyan információt a
hogy nálunk kapható a legolcsóbb laptop, fogyasztónak, természetes személynek, amely
miközben ezt nem tudjuk igazolni), hogy az őt megtévesztve ráveszi egy adott üzleti döntés
értékesítéskor egy manipulált információval meghozatalára. Például, amikor ki van írva
bírjunk rá valakit arra, hogy szerződjön. Ez egy termékre, hogy húszezer helyett ma csak
nem feltétlenül reklám, de megtévesztés. kétezer forint, miközben igazából nemcsak ma
kerül ennyibe, és sosem adták el húszezerért. Ez
MIKET LEHET TENNI EZ ELLEN? nem képzettségi kérdés, hanem egyértelműen a
A megtévesztésnek 2008 óta van a magyar józan erkölcsöt figyelmen kívül hagyó átverés.
jogban egy erős jogszabályi háttere. Ez az A fogyasztó elcsábul a hatalmas és a kizárólag EZZEL MEGSÉRT EGY
úgynevezett tisztességtelen kereskedelmi ma érvényesíthető akció miatt, meghozza a JOGSZABÁLYT, ÉS HA JÓL ÉRTEM,
gyakorlatok tilalmáról szóló törvény, ami azt döntést: megveszi az olcsónak gondolt árut. MEG IS TÉVESZTI A VÁSÁRLÓT.
mondja ki, hogy egy kereskedelmi gyakorlat Egy másik példa, amikor valaki kiírja, hogy Míg a jogszabály egy alapvetően minden körre
nem lehet tisztességtelen, azaz nem lehet a boltja 8-tól 20-ig van nyitva, és feltünteti, kiterjedő panaszkezelési lehetőséget ír elő,
megtévesztő és nem helyezhet pszichés hogy panaszokat és minőségkifogásokat a bolttulajdonos ezt felülírva korlátozza és
nyomást a vásárlóra. Tehát csak korrektül, csak déltől kettőig fogad. A jogszabályok befolyásolja a fogyasztó jogait, hiszen így el
csak visszafogottan és normális emberi alapján a panasztétel alapvető jog, és egy kell döntenie, hogy déltől kettőig tud-e panaszt
kommunikációnak megfelelően kerülhet sor vállalkozás kifejezetten rosszhiszeműen jár tenni vagy sem. És ha déltől kettőig nem ér rá,
az értékesítésekre – például egy terméken az el az ügyfelekkel szemben, amennyiben a akkor nem fog panaszt tenni. Tehát a nyomást
árcímke legyen valós tartalommal, láthatóan teljes nyitvatartási idejéből csak egy nagyon- gyakorolva érik el, hogy ne tegyen panaszt
kihelyezve. Ha az olvashatatlanul kicsi, vagy nagyon kicsi szegmensben teszi lehetővé a – ne hozza meg a panasztétellel kapcsolatos
félreérthető ár vagy szöveg van rajta, az panaszok vagy a minőségi kifogások nyújtását, ügyleti döntését. A tájékoztatás pedig
egyszerűen tisztességtelen, megtévesztő lesz. ezzel korlátozza a panasztételi jogát. ellentmond a panasztétel jogi alapelveivel.
24