Page 5 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 5
ZOOM
Veszély a világhálón
AZ INFLUENSZER SZAVUNK AZ ANGOL „INFLUENCER” MAGYAROSÍTÁSA,
AMI AZ „INFLUENCE”, AZAZ MAGYARUL „BEFOLYÁSOLÁS” SZÓBÓL SZÁRMAZIK.
TEHÁT A SZÓ SZERINTI MAGYAR FORDÍTÁSA „BEFOLYÁSOLÓ”, MIVEL EZEK AZ
EMBEREK VÉLEMÉNYÜKKEL, POSZTJAIKKAL ÉS CSELEKEDETEIKKEL NAGYBAN
BEFOLYÁSOLJÁK A KÖZVÉLEMÉNY GONDOLATAIT, AKÁR FONTOS, GLOBÁLIS
KÉRDÉSEKBEN IS. DE VAJON VALÓ-E EZ EGY GYEREKNEK VAGY DIÁKNAK?
Megoszlanak a vélemények arról, vajon a legmegfelelőbb a fiatal korosztály
jó-e az, ha egy tizenéves belecsöppen az számára, akik részben az ő véleményükre
influenszerkedés világába. A társadalom alapozzák gondolkodásmódjukat. Ehhez
nagy része valószínűleg ellene van, mégis tartozik még a róluk kialakult képpel
egyre több fiatal dönt úgy, hogy belevág járó hatalmas felelősség is. Egyre több
az online tartalomgyártás világába, már influenszer lesz példakép a fiatal generációk
akár 12-13 éves korban. Sokan viszont nem körében, és ezek a tökéletesnek látszó
gondolnak bele ilyenkor, hogy mekkora életek megtévesztőek lehetnek, az
felelősséget is vesznek a nyakukba esetek nagy részében pedig azok is.
azáltal, hogy önjelölt követendő példának
állítják be életüket és cselekedeteiket. Egyre többször láthatjuk, hogy nagy,
közismert hírességek milyen nehezen
Az influenszerek véleményükkel nagyban birkóznak meg a hirtelen rájuk irányuló
befolyásolják a társadalom gondolkodását óriási figyelemmel, újonnan jött hírnévvel.
egy-egy adott témáról, ezért nagyon A paparazzik, kommentelők és az önjelölt
körültekintőnek kell lenniük, mit és hogyan kritikusok sokszor elfelejtik, hogy minden
fogalmaznak meg. Ilyen fiatalon az ember híresség is csak egy ember, tele érzelmekkel
nem biztos, hogy fel tudja mérni szavai és érzésekkel. Tinédzserkorban eleve a
milyen súllyal bírnak bizonyos rétegekben, legtöbben labilis érzelmi állapotba kerülnek,
mekkora tömeg fogadja be véleményét. Arról a sok ellenük irányuló gyűlölködés pedig
nem is beszélve, hogy követőtáborukat a könnyen melegágya lehet olyan mentális
fiatal tartalomgyártóknak leginkább még betegségeknek, mint a szorongás vagy a
náluk is fiatalabbak alkotják. Ilyenkor depresszió. Ez, valamint a követőknek való
kezdődik el az a folyamat, ahol már nem a folyamatos „tökéletes” tartalmak gyártása
szülőknél, hanem inkább a kortársaiknál hozzájárulhat a megfelelési kényszer és
keresik a megoldást a problémákra, ezért a közösségi médiához való túl szoros
nagyon fontos, hogy a megfelelő, közérthető kötődés ördögi körének kialakulásához.
üzenetet közvetítsék a rajongók felé – ami
valljuk be, tizenévesen nem kis feladat. Hiába van számos árnyoldala annak,
miért ne fogjon valaki tartalomgyártásba
Az üzenetek átadását az is nehezíti, hogy ilyen fiatalon, el kell ismerni, hogyha
tizenéves korban kezd el a világnézetük, gyökeres változásokat szeretnénk a
a dolgokra való látásmódjuk tágulni, így fiatalabb generációk gondolkodásában, a
aztán a véleményük gyorsabban változhat. megfelelő üzenetet hordozó influenszerek
A kevés élettapasztalattal bíró tinédzserek erre részben megoldást jelenthetnek.
gyors véleményváltoztatása pedig nem (Bálint Boglárka)
5