Page 34 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 34
KULTÚRA
A rovatot a Magyar Művészeti Akadémia támogatta
Szakcsi Lakatos Béla
Az improvizációhoz FOTÓ: MÜPA
bátorság kell
A NEMZET MŰVÉSZE CÍMMEL KITÜNTETETT, KOSSUTH-DÍJAS
SZAKCSI LAKATOS BÉLA A HAZAI DZSESSZÉLET EGYIK
LEGMEGHATÁROZÓBB ALAKJA. AZ IMPROVIZÁLÁS ELMÉLETÉRŐL,
LÉLEKTANI DOLGAIRÓL BESZÉLGETTÜNK VELE, DE SZÓBA JÖTT
A CIGÁNY MUSICALE, A PIROS KARAVÁN IS.
KILENCÉVESEN KEZDETT ZENÉLNI, hallgattam, dzsesszt, klasszikust… Ilyenkor
ÉS MÁR FIATALON A DZSESSZ FELÉ ez a sok zene előjön belőlem. Ezt állandóan kidolgozom. Nem
FORDULT. MIVEL KELTETTE FEL lehet fejleszteni. Én nem csak dzsesszt rég írtam egy misztériumjátékot, most
ÉRDEKLŐDÉSÉT A MŰFAJ? tudok improvizálni, írtam pár musicalt is. vannak a felvételek stúdióban. Ott is a
Konzervatóriumba jártam és zongoraművész Azokat is úgy csinálom, hogy megvan a kívánt hangulatot először megpróbáltam
akartam lenni. Kapcsolatba kerültem karakter, és elkezdek improvizálni rá, aztán improvizálni. A végén semmi esetre sem az
apám két távoli ismerősének gyerekeivel, jön ki, amit akkor játszottam. Egy dolgot kell
az egyik hegedült, a másik dobolt. Ők még tudni az improvizálásról: ha 15-16 évesen
felkerestek engem. Mondták, hogy csinálnak nem kezded el, akkor már nem fogsz tudni.
egy dzsesszzenekart, én pedig erre azt Olyanról nem hallottam már, hogy 18 éves
feleltem, hogy nem tudok dzsesszt játszani, korában valaki elkezdett improvizálni. Nincs
sem improvizálni – ekkor voltam 13-14 bátorsága már akkor ehhez, félni fog tőle.
éves. Később pont az improvizálás fogott
meg. Lejátszottunk mindig egy melódiát, A CIGÁNY FLÓRKLÓRT SZÍNPADI
és annak a harmóniájára improvizáltunk. MŰVEKKÉ FORMÁLVA TÖBB
Sajnos a konzervatóriumot ott kellett CIGÁNY MUSICALT ÍRT. MILYEN
hagynom, mert a kettő nem fért össze. EGY CIGÁNY MUSICAL?
Ez a kettő teljesen más életforma. A Piros karavánt 1975-ben írtam. Annak
idején azt mondtam, hogy én ezt nem
MOSTANRA AZ IMPROVIZÁLÁS MESTERE tudom megírni, mert én egy városi cigány
LETT. MI KELL AHHOZ, HOGY VALAKI ember vagyok. Fogalmam sem volt azokról
OLYAN SZINTEN TUDJA HASZNÁLNI a cigányokról, akikről a darab szólt. Ekkor
EZT A KÉSZSÉGET, MINT ÖN? elvittek minket egy nyírségi településre, ahol
Először is: az improvizáció tulajdonképpen én majdnem sírva fakadtam. Lementünk
rögtönzött zeneszerzést jelent. Az összes egy kicsi, rendezett faluban az ösvényen, és
korábban élt komolyabb zeneszerző tudott én ott földbevájt kunyhókat láttam, mintha
improvizálni, például Liszt vagy Chopin. Afrikában vagy Indiában lettem volna.
Sok zenét kell hallgatni, hogy azok az ember Akkor ott megtapasztaltam, hogy ezek a
fejébe menjenek. Nem is tudjuk elképzelni, szegény cigány emberek ott a föld porában,
hogy gyerekkorunk óta mennyi zenei dolog a viskókban milyen életörömmel élnek. Sok
van a fejünkben. Ezt előhúzni elég nehéz, gyerek volt. Elkezdtek nekünk énekelni,
gyakorolni kell és bátorság kell hozzá. Az táncolni, én ezt felvettem magnóra. Az általuk
improvizáció egy rizikó, kockázat, mert használt motívumokat megjegyeztem és
nem biztos, hogy jól jön majd ki, amit éppen feljegyeztem, ezekből írtam meg az egészet
játszani akarsz majd. Másodpercek töredéke modernebb musicalharmóniákkal, de azért
alatt kell dönteni ilyenkor, hogy mit csinálsz. mégis ott volt a letagadhatatlan cigányzene.
Ez egy komponálási folyamat, amit már nem is
én csinálok, hanem a bennem lévő „valami”. (Oláh Szabolcs)
Ez minden emberben megvan. Én is sok zenét
34