Page 14 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 14
PONT TE A rovatot a Nemzeti Tehetség Program, a Miniszterelnökség,
és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő támogatja.
Irodalomnépszerűsítés
modern köntösben
AZ A BIZONYOS ISTENI SZIKRA BÁRMILYEN TERÜLETEN MEGTALÁLHATJA
AZ EMBERT, SOKSZOR PEDIG EZ PONT A LEGVÁRATLANABB ESETBEN
TÖRTÉNIK. OROSZ JANKA RÉGÓTA SZOROS KAPCSOLATBAN ÁLL
AZ IRODALOMMAL. LEGFŐKÉPPEN A KÖLTÉSZET FOGLALKOZTATJA,
AMIT ELŐSZERETETTEL NÉPSZERŰSÍT INTERNETES TARTALMAIBAN,
ENNEK KÖSZÖNHETŐEN PEDIG NEMRÉG TÖBB, MINT 10 000 FŐS
KÖVETŐTÁBORRA TETT SZERT NAPJAINK LEGLÁTOGATOTTABB
VIDEÓMEGOSZTÓ PLATFORMJÁN, A TIKTOKON – NEM IS AKÁRHOGYAN.
A KEZDETEK JÓZSEF ATTILA
Egészen kicsi korától kezdve képezik a A KÖLTŐ, AKIT, HA TEHETNÉ,
könyvek szerves részét Janka életének, NAGYON MEGÖLELNE
a székesfehérvári Ciszterci Szent István Bár nincs kifejezetten irodalmi példaképe,
Gimnázium végzős tanulójaként pedig József Attilát és költészetét abszolút irodalmi
magyartanára és egyben osztályfőnöke komfortzónájának tekinti, számos kutatást
oktatási módszereinek köszönhetően is végzett vele kapcsolatban. Véleménye
került még közelebb az irodalomhoz. szerint a költő egyike azoknak, akik meg nem
Eleinte az órai munkák során, az írás által érdemelt sorsra jutottak egy nyomorúságos
találta meg a helyét a humán tantárgyak gyermekkor és élet által, így nem ítélhető
oldalán, ez adta alapját később a költészet iránti el sem tetteiért, sem betegségéért.
végtelenbe nyúló szeretetének. Régóta tervezte, „Ha bármelyik korból megölelhetnél
hogy a közösségi hálón keresztül népszerűsíti egy embert, ki lenne az?” – hangzik
majd a témát és keresne fel a hasonló el egyik videójában, melyben képek
érdeklődésűeket, de a megfelelő platform követik egymást József Attiláról,
kiválasztása dilemmát okozott számára. ,, mutatva, mennyire közel áll hozzá.
„Szerettem volna, hogy könnyen megtaláljanak Szíve csücskét képezik még többek között
az emberek. A többi platformmal az a Juhász Gyula és Radnóti versei is, emellett
baj, hogy nagyon nehezen tudsz csak odavan például az orosz realista könyvekért:
kitűnni. Ki szerettem volna próbálni kedvenc darabja (a legtöbb diákkal ellentétben,
valami újat és ez jó lehetőség volt.” aki valaha is olvasta) a Bűn és bűnhődés.
EMBERIBBEN EMBEREKET
Janka törekszik arra, hogy követői ne a száraz
tankönyvek által lássák a költészetet, hanem
a költők életén, érzelmein keresztül ítéljék a fiatalokat az irodalomhoz, de szabadabbá
meg az alkotásokat és így szeressék meg az tenné a kötelező olvasmányokat is.
irodalmat. Szerinte az oktatásban is lenne mit Ezek a gondolatok még jobban ösztönzik
változtatni, legfőképpen az irodalomtanítási a további tartalomgyártásra, tervei között
módszereken. „A legtöbb diákot nem fogja szerepel az is, hogy a későbbiekben tanító
érdekelni a versforma, a szóképek, nem ettől jellegű videókat készítsen a témában.
fogják megszeretni az irodalmat”. Szerinte
sokkal érdekesebb lenne, ha a diákok több ÉRETTSÉGI UTÁN
szerepet kapnának az elmélkedésben, az A továbbtanulással kapcsolatban is
órákon vett anyaggal kapcsolatban hallanának elhatározta már magát Janka. Az érettségi
érdekességeket, háttértörténeteket az egyes után a társadalomtudományokon belül
szerzőkről. Szeretné, ha emberibben kezelnék szeretné folytatni tanulmányait az egyetemen,
őket, hiszen egy vers akármennyire zseniális, ezen belül szociológia szakra adta be
nem csak a leírt sorokról szól, hanem gyakran jelentkezését, de az irodalom továbbra is
komoly problémákról, amikkel ők is küzdöttek. szerves részét fogja képezni életének.
Úgy gondolja, ezzel közelebb lehetne hozni (Németh Fruzsi)
14