Page 19 - 01.pdf
P. 19
óceánok, kisebb mértékben a növényzet, SOK DOKUMENTUMFILM SZÓL
a talaj, a kőzetek végzik, és a probléma az, A MARHAHÚSFOGYASZTÁS
hogy az ember által kibocsátott szén-dioxid KÖRNYEZETRE GYAKOROLT
– az emisszió (kibocsátás) gyorsasága miatt – NEGATÍV HATÁSAIRÓL. HOGYAN
sokkal nagyobb arányban kerül be a légkörbe, FÜGG ÖSSZE A HÚSFOGYASZTÁS
mint ahogy azt ezek a természetes folyamatok A LÉGSZENNYEZÉSSEL?
meg tudnák kötni. Így válik a szén-dioxid a A marhahúsfogyasztás egy felkapott téma
klímaváltozás történetének „antihősévé.” lett az elmúlt időszakban. Van igazságalapja,
azonban világszinten a teljes ÜHG kibocsátásnak
MI FELELŐS ELSŐSORBAN mintegy 21%-a közlekedésből származik, a
A LÉGSZENNYEZÉSÉRT? MI mezőgazdaság, valamint az erdészet együttesen
JELENTENE MEGOLDÁST? pedig 18,4 %-ot tesz ki, és a marhatenyésztés a
A köznapi nyelvben használt légszennyezés mezőgazdaságon belül csak egyetlen ágazatot
olyan anyagok légkörbe juttatását jelenti, amik jelent. Ha összehasonlítjuk a két számot,
az emberi egészségre káros hatásúak. Ezek akkor azt látjuk, hogy sokkal többet tehetünk
egy része apró részecskék, ún. aeroszolok, például a közlekedésnek a megreformálásával,
amik a levegőbe kerülve és visszalélegezve mint azzal, hogy nem eszünk marhahúst.
légúti megbetegedéseket, végső soron rákos
megbetegedéseket és halált okozhatnak. Úgy gondolom, hogy az az egyéni felelősség
helyett igyekezzünk a cégek innovációját okoz savas esőt és savlerakódást, a talaj
Mi sem bizonyítja jobban ennek súlyosságát, elősegíteni. Van olyan magyar szabadalom élővilágának okoz problémát, általa a flóra és
mint hogy világszinten évente körülbelül például, amely egy takarmánykeverék és a a fauna károsodhat. A második komponense
hatmillió ember idő előtti elhalálozását marhák metánkibocsátását negyedére tudja az eutrofizáció, mely során bizonyos
okozza a szennyezett levegő. Magyarország a csökkenteni. Ameddig a cégek esetében tápanyagok (főleg nitrogén) túlzott mértékben
szennyezettség tekintetében középmezőnyben tudunk változást elérni, ne az átlagemberre felhalmozódnak és lerakódnak, ezzel az arra
van, de általánosan elmondható, hogy az európai terheljünk minden felelősséget! érzékeny ökoszisztémaelemeket károsítva.
városok 90%-ában nem biztosított a tiszta levegő. Az ózonkoncentráció megnövekedése pedig
RENGETEG NAGYVÁLLALAT terméskárokat okoz a mezőgazdaságban.
Ennek fő okai a belső égésű motorral ÍGÉRI, HOGY A KÖZELJÖVŐBEN
rendelkező közlekedési járművek, valamint KARBONSEMLEGESEK Eutrofizáció, más néven vízvirágzás. A
az épületek fűtőberendezéseinek károsanyag- LESZNEK. MIT JELENT EZ? vizekben lévő foszfor és nitrogén túl nagy
kibocsátása. Éppen ezért helyi szinten a Megvizsgálják azokat a tevékenységeket, amikkel mennyisége a víz elalgásodásához vezet.
fűtéskorszerűsítés, az épületszigetelések üvegházhatású gázokat bocsátanak ki. Ez Ennek folyamán az állóvizekben a tápanyag
javítása, a nyílászárók cseréje jelenthetne vonatkozik az előállítástól kezdve a szállításon át feldúsul, ezért elszaporodnak az elsődleges
előrelépést. Sajnos a fűtési szezonban sokan az elhasznált termék sorsáig bezárólag minden termelő szervezetek, pl. fitoplankton,
régi kazánokkal, nem megfelelő fűtőanyaggal részfolyamatra. Ahol csak lehet, megpróbálják gyökerező hínár-, mocsári növények, melyek
fűtenek, például nedves fával vagy műanyag ezeket a kibocsátásokat minimalizálni. leárnyékolják a vízfelszínt. Így több oxigén
hulladékkal, s ezzel súlyos károkat okoznak. fogy, mint amennyit a fotoszintézis termel,
Mindenhol azonban nem érhető el a zéró ezért a vízinövények a mélyebb rétegekben
A másik komponens, a közlekedés reformja, emisszió, ezért alkalmazzák a karbon pusztulni kezdenek. Az elpusztult anyagok
amely nem valósítható meg egyik napról a ellentételezés (carbon offset) elnevezésű fokozódó bakteriális lebomlása további
másikra, hiszen nem engedheti meg magának stratégiát, ami pedig azt jelenti, hogy oxigént von el a rendszerből, emiatt a levegőt
mindenki, hogy elektromos autót vásároljon. különböző karbonlekötési projekteket igénylő felsőbbrendű fajok kipusztulnak.
Bár a jövő ezen technológiáé, hozzá kell tenni, támogatva (például fák ültetésével) kiegyenlítik
hogy főleg a benne lévő akkumulátorok miatt egy a nem csökkenthető kibocsátást. MI TÖRTÉNIK, HA NEM
elektromos autó gyártástól a hulladékkezelésig VÁLTOZTATUNK A KÁROS
tartó életútja is szennyező a környezetre Az Európai Bizottság 2019 decemberében SZOKÁSAINKON, ÉS TOVÁBB
nézve. Amit magánemberként tehetünk, hogy mutatta be az európai zöld megállapodást, SZENNYEZZÜK A LEVEGŐT?
kerékpárral, gyalog járunk, és kihasználjuk amely kijelöli az utat Európa számára a Tovább növekszik majd a globális felszínközeli
a tömegközlekedés nyújtotta lehetőségeket a karbonsemlegesség felé 2050-ig. A célt az átlaghőmérséklet, jelenlegi prognózisok szerint
városi levegő minőségének javítása érdekében. európai klímarendeleten keresztül éri el az EU, 2100-ra 2-3 Celsius-fokkal. Bár ez nem tűnik
amely kötelező értékeket szab meg. A párizsi soknak, sajnos az, mert a sarkok esetében,
MELYIK AZ AZ IPARÁG, AMI A megállapodás céljai az üvegházhatásúgáz- ahol jelenleg is probléma a jégsapkák olvadása,
LEGNAGYOBB KÁROKAT OKOZZA? kibocsátás globális tetőzésének mielőbbi további gyorsuló hőmérséklet-emelkedést fogunk
Ez egy nagyon komplex rendszer, sok szektorból elérése, a gyors kibocsátáscsökkenés elérése. tapasztalni. A mezőgazdaság is elszenvedője lesz
bocsátunk ki káros anyagokat, például a szennyezésünknek, az időjárási változásokra
vegyiparból, betongyártásból, acélgyártásból, MILYEN HATÁST GYAKOROL A érzékeny növények termesztése ellehetetlenül
közlekedésből, agráriumból. Azonban az LEVEGŐSZENNYEZÉS A VIZEKRE a felborult éghajlati körülmények miatt. Ez
energetika kiemelhető, mert ennek esetében már ÉS A TALAJRA, ILLETVE AZ OTT élelmezésbiztonsági, társadalmi, geopolitikai
van konszenzus, klímacél szakmai és politikai TALÁLHATÓ ÖKOSZISZTÉMÁRA? problémákhoz fog vezetni, valamint az emberek
szinten az Európai Unióban, így a legtöbb Három fő dolgot emelnék ki. Először egészségkárosodása is nagyobb mértékű lesz.
változást – a fosszilis tüzelőanyagok közép-, is a savasodást, ami főként kén- és
hosszútávon való leváltásával – itt tudjuk elérni. nitrogénvegyületek levegőbe jutásával (Bihari Bernadett Luca, Novák Henrietta)
19