Page 34 - 01-36.pdf
P. 34

BUNMEGELOZÉSI TESZT







                                                      HOGYAN


                                                      KERÜLJÜK EL



                                                      A BAJT?


                                                      INDUL A NAGY DIÁK


                                                      BŰNMEGELŐZÉSI TESZT 4



                                                       .$5£&621< (/·77 ¼-5$ (/,1'8/ $ 1«36=(5½
                                                       1$*< ',£. %½10(*(/·=«6, 7(6=7  $ -£7«. .$3&6£1
                                                       %(6=«/*(77¾1. *5$7=(5 6¸9«1<+£=< (',7 5(1'·5
                                                       (=5('(66(/  $ 1$*< ',£. %½10(*(/·=«6, 7(6=7(7
                                                       7£02*$7µ 1(0=(7, %½10(*(/·=«6, 7$1£&6
                                                       7,7.£56£*£1$. )·26=7£/<9(=(7·-«9(/




       MIÉRT SZERETIK                     fontos lenne. A harmadik az áldozattá válás   +$ É/'2=$72. /(77h1.
       $ 1(0=(7, %ī10(*(/ĝ=e6,            elkerülése: vagyonvédelem és bűncselekmény-  .,7ĝ/ .e5+(7h1. 6(*Ì76e*(7
       7$1É&61É/ $ 1$*< ',É.              megelőzés. Hogyan óvjuk magunkat és   9$*< 7$1É&627"
       %ī10(*(/ĝ=e6, 7(6=7(7"             értékeinket? A bűnismétlés megelőzése: ez egy   A baj különbözőképpen hat az emberekre.
       A mai modern bűnmegelőzés legfontosabb   reintegrációs program. A fogvatartottakat segítik   Ha képesek vagyunk kezelni a kritikus
       feltételei, hogy pontosan tudjuk, mik a céljaink   és oktatják, hogy később, a szabadulásuk után   helyzeteket, akkor a legjobb döntéseket tudjuk
       és hogyan tudjuk őket elérni. Nagyon fontos   integrálódni tudjanak a társadalomba. Például   meghozni. De ha nem, akkor mindenképpen
       a kommunikáció, a fiatalok nem szeretik   jobb agyféltekés rajzórát tartanak nekik. A   kérjük profi segítséget. A legfontosabb, hogy
       azokat a programokat, amelyek egy tantermi   fogvatartottak rajzolnak, ami elképesztően jó   ha bajba kerültünk, ne a barátainkat, hanem
       órához hasonlítanak. A programjainkat   stresszlevezetés. Megtanulnak koncentrálni,   az ingyenesen hívható 112-es segélyhívót
       játékossá tesszük, így megnő az érdeklődés   fejlődik a kitartásuk és a döntési képességük.   tárcsázzuk. Ez legyen az első gondolat.
       és a hatékonyság. A teszt kérdéseinek   Ennek segítségével tudnak később iskolába
       összeállítása közben arra fókuszálunk,   járni, egy sikeres életet felépíteni. Fontos, hogy   $ 1$*< ',É. %ī10(*(/ĝ=e6,
       hogy a kérdések, de maguk a válaszok is   az emberek szemléletét megváltoztassuk az   7(6=7(1 .Ì9h/ 0,/<(1 0É6
       izgalmasak, informatívak legyenek. Fontos,   elítéltekről. Mert attól, hogy valaki elkövetett egy   352*5$0-$,. 9$11$."
       hogy itt nem az eredmény számít, hanem   bűnt, nem jelenti azt, hogy képtelen a változásra.   Rengeteg programunk van. De a Bűnmegelőzési
       az a tudás, amit a kitöltők megszereznek.                            Teszt egy különálló műfaj, nehéz a többivel
                                                                            összehasonlítani. A Hová tűnt Letti egy nagyon
       0, 0,1'(11(/ )2*/$/.2=,.                                             kedvelt prevenciós játék, ahol a résztvevőknek
       0e* $ 1(0=(7,                                                        kell nyomozniuk és kideríteniük különböző
       %ī10(*(/ĝ=e6, 7$1É&6"                                                tárgyakból és információkból, hogy hová tűnt
       Az NBT nagyon sok és érdekes dologgal                                Letti. Az élménypedagógia évtizedek óta egy
       foglalkozik. Pályázatokat támogat, modern                            mélyreható módszer. A program célja, hogy
       kommunikációs anyagokat és oktatófilmeket                             tanárokat és szakembereket oktassunk és
       csinál. Kétévente intézkedési tervet készít.                         képezzünk, hogy jól működő osztályközösséget
       Négy fő stratégiai célunk van, az első a                             tudjanak létrehozni – mert egy ilyen helyen
       településbiztonság: az önkormányzatoknak                             nincsen jelen az erőszak, ha valaki bajba kerül,
       segítünk a bűnmegelőzés építészeti eszközeivel.                      akkor az egész osztály egy emberként lép fel.
       Segítünk biztonságos közösségi tereket                               Tudatos osztályfőnöki munkával és egy jó
       létrehozni, ahol senkit nem ér bűncselekmény.                        közösséggel csodákat lehet létrehozni. Illetve
       A második a gyermek- és ifjúságvédelem:                              nagyon kedvelt programunk a Re.:Akció
       bűnmegelőzési továbbképzéseket tartunk                               roadshow. Itt előadásokon kívül kutyás
       tanároknak. Sajnos a bűnmegelőzést nem                               bemutatón át az égő autókig szinte minden van.
       tanítják az iskolákban, pedig szerintem nagyon                                             (Reisinger Márk)
       34
   29   30   31   32   33   34   35   36