Page 33 - 01-36.pdf
P. 33
KULTÚRA
$ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD
Dárday István:
Az a veszély fenyegeti a korunkat,
"
hogy a filmből elvész az igazi mélység"
0,«57 )21726 ),/0(.(7 1«=1, 0,7·/ -µ (*< ),/0 0,7·/ +,7(/(6 (*< ),/0"
(=(. 2/<$1 .«5'«6(. $0,.5( ,*$=£1 &6$. (*< +2==£«57· 78' 9£/$6=7 $'1,
'£5'$< ,679£1 .26687+ '¯-$6 «6 1(0=(7 0½9«6=( &¯00(/
.,7¾17(7(77 ),/05(1'(=·7 $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$ 7$*-£7 .«5'(=7¾.
MIÉRT FONTOS FILMEKET NÉZNI? voltak. Annyiban voltak csak azonosak, AKKOR LEHET KÉSZÍTENI ÚGY
Ez egy bonyolult kérdés, mert korszakoktól hogy egy új nézőpontot, egy új kifejezési NÉPSZERŰ FILMEKET, HOGY SZAKMAI
függ, hogy mikor miért fontos nézni. De formanyelvet, egy új világnézeti váltásmódot SZEMPONTBÓL NEM KIEMELKEDŐEK?
általánosságban: a képi világ, amivel a tolmácsoltak, mindegyik a maga nemzeti Pontosan. Itt tulajdonképpen az oktatási
film dolgozik, egy nagyon lényeges közlési módján. Az a veszély fenyegeti a mi korunkat, rendszer nagy hiányossága, hogy a mozgókép,
forma, és hogy valamit megértsünk, ahhoz a hogy létrejön egy általános, lényegében mint tantárgy csak nagyon áttételes formákban
verbalitás és a látvány együttese kell, ez az, semmitmondó filmforma, ami – ha nagyon szerepel, inkább az irodalom kapcsán, vagy egy
ami hitelessé tesz valamit, amit mondanak. erős akarok lenni – sok mozzanatában egészen más szempont szerint a történelemben
Azért kortól függő ez, mert különböző időket még a szórakoztatásnak sem igazán felel esetleg néha felmerül, hogy egy filmet úgy
éltünk át. Gondolok itt a cenzúra mértékének meg. Elvész az igazi mélysége, tartalma, prezentálnak, mint ahogy az irodalmat. Pedig
a változására, ami nem föltétlenül csak hitele, amiben nem látszik, hogy ez miért amióta a filmművészet létrejött, az irodalommal
hatalmak cenzúrája lehet. Bizonyos történelmi lenne magyar, ez miért lenne hollywoodi egyenrangú dologról van szó, tehát tantárgyként
állapotokban automatikus cenzúrák jönnek létre, film, vagy miért lenne egy finn film. kellene a mozgókép világát oktatni.
és automatikusan alakulnak ki olyan dolgok,
tabu témák, amikhez nem lehet hozzányúlni. MÁS SZEMMEL NÉZ-E ÖN EGY EBBEN A TÉMÁBAN IGAZÁN JÁRTASKÉNT
A filmnézés az egy roppant hatásos, FILMET, MINT EGY LAIKUS, MILYEN TUDNA-E ESETLEG OLYAN FILMEKET
mélyreható közlési mód, persze mindenképpen DOLGOKRA FIGYEL ODA JOBBAN? AJÁNLANI A FIATALOKNAK, AMIKET
nagyon lényeges, hogy ki az alkotója A filmes az egy rettenetes ember, mert ÉRDEMES LENNE MEGNÉZNI?
annak a filmnek, amit nézünk, mert lehet egész másképpen nézi a filmet, mivel Erre a kérdésre nagyon nehéz válaszolni, mert
hamis, hazug filmet csinálni és lehet ismeri minden mozzanatát annak, hogy nagyon nagy felelősség, hogy címeket mondjak.
laposat is. Bizonyos nagy százalékban a hogyan készülnek a felvételek, hogyan van Lényeges szempont, hogy a fiataloknak nem
szórakoztatásnak is a fontos formája a film, de összevágva, összeállítva. Én személy szerint csak a jelenben készülő filmeket kéne nézniük.
vannak filozofikus filmek is, amik elvontabb – de a legtöbb filmes is – azt nézem, hogy Nagyon fontos lenne, hogy a filmművészet
dolgokról tájékoztatnak, vagy még ebben a hiteles, hihető, valódi dologról szól-e a film, történetében a kiemelkedő filmeket ismerjék,
kategóriában az ismeretterjesztő filmek és vagy egy álvalóságot próbál piedesztálra mert azoknak az ismerete nélkül teljesen felemás
dokumentumfilmek is nagyon lényegesek. vinni. Azt is nézem, hogy milyen módon a történelemi gondolkodásuk, műveltségük. Nem
van összevágva a film, vagy milyen módon azt mondom, hogy a filmtörténetet végig kell
MONDHATÓ-E AZ, HOGY A MAGYAR van a díszlet berendezve egy játékfilmnél, nézni, de vannak olyan kiemelkedő darabok,
FILMEK KÜLÖNBÖZNEK A KÜLFÖLDIEKTŐL? és hogy két ember találkozása mennyire amiket érdemes. A régi magyar filmek közül a
MITŐL MAGYAR EGY MAGYAR FILM, hiteles, és a dialógusok milyenek. Ezeket legfontosabbakat: Makk Károly: Szerelem, Fábri
LÉTEZIK ILYEN EGYÁLTALÁN? mi másképp látjuk, mint a nézők. Zoltán: Körhinta vagy az egyik legnagyobb
Mindenképpen létezik, mert egy közösségnek, De itt a néző számít, mert ha a nézőnek magyar filmrendező, Huszárik Zoltán műveit,
egy nemzetnek megvannak a maga kulturális, megragadja a fantáziáját és az érdeklődését, például az Elégiát; s ne feledkezzünk meg a
civilizációs gyökerei, és azok nem föltétlenül és végignézi, akkor már mondhatjuk nagy Budapesti Iskola filmjeiről sem, amelyekből a
azonosak egy másik nemzet gyökereivel. többségben, hogy valamilyen szinten jó Kádár-rendszer a legalaposabban megismerhető.
Tehát magyar filmek mindenképpen léteznek. filmről van szó. Persze általánosítva ez A lényeg, hogy ne csak a jelenben készülő
Mint ahogy – csak példának mondom – sem igaz, mert ugye a nézők nagy része filmeket, hanem ezeket a régebben készített
volt a játékfilmben a hatvanas években egész más szinten közeledik a filmhez, és filmművészeti alkotásokat is nézzék a
egy nagyon erős forma, a cseheknél a cseh megelégszik egy puszta jelentéktelenebb, fiatalok és ismerjék meg, mert egész más
újhullám, a franciáknál a francia újhullám, szórakoztatóbb filmmel is, ami lehet, világlátásuk lesz ezek ismeretében.
ezek mind bizonyos értelemben mások hogy nincs is jól megcsinálva. (Velek Domonkos)
33