Page 33 - 01-36.pdf
P. 33

KULTÚRA
                                       $ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD




       Dárday István:





        Az a veszély fenyegeti a korunkat,

       "
       hogy a filmből elvész az igazi mélység"





       0,«57 )21726 ),/0(.(7 1«=1,  0,7·/ -µ (*< ),/0  0,7·/ +,7(/(6 (*< ),/0"
       (=(. 2/<$1 .«5'«6(.  $0,.5( ,*$=£1 &6$. (*< +2==£«57· 78' 9£/$6=7 $'1,
       '£5'$< ,679£1 .26687+ '¯-$6 «6 1(0=(7 0½9«6=( &¯00(/
       .,7¾17(7(77 ),/05(1'(=·7  $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$ 7$*-£7 .«5'(=7¾.




       MIÉRT FONTOS FILMEKET NÉZNI?       voltak. Annyiban voltak csak azonosak,   AKKOR LEHET KÉSZÍTENI ÚGY
       Ez egy bonyolult kérdés, mert korszakoktól   hogy egy új nézőpontot, egy új kifejezési   NÉPSZERŰ FILMEKET, HOGY SZAKMAI
       függ, hogy mikor miért fontos nézni. De   formanyelvet, egy új világnézeti váltásmódot   SZEMPONTBÓL NEM KIEMELKEDŐEK?
       általánosságban: a képi világ, amivel a   tolmácsoltak, mindegyik a maga nemzeti   Pontosan. Itt tulajdonképpen az oktatási
       film dolgozik, egy nagyon lényeges közlési   módján. Az a veszély fenyegeti a mi korunkat,   rendszer nagy hiányossága, hogy a mozgókép,
       forma, és hogy valamit megértsünk, ahhoz a   hogy létrejön egy általános, lényegében   mint tantárgy csak nagyon áttételes formákban
       verbalitás és a látvány együttese kell, ez az,   semmitmondó filmforma, ami – ha nagyon   szerepel, inkább az irodalom kapcsán, vagy egy
       ami hitelessé tesz valamit, amit mondanak.   erős akarok lenni – sok mozzanatában   egészen más szempont szerint a történelemben
       Azért kortól függő ez, mert különböző időket   még a szórakoztatásnak sem igazán felel   esetleg néha felmerül, hogy egy filmet úgy
       éltünk át. Gondolok itt a cenzúra mértékének   meg. Elvész az igazi mélysége, tartalma,   prezentálnak, mint ahogy az irodalmat. Pedig
       a változására, ami nem föltétlenül csak   hitele, amiben nem látszik, hogy ez miért   amióta a filmművészet létrejött, az irodalommal
       hatalmak cenzúrája lehet. Bizonyos történelmi   lenne magyar, ez miért lenne hollywoodi   egyenrangú dologról van szó, tehát tantárgyként
       állapotokban automatikus cenzúrák jönnek létre,   film, vagy miért lenne egy finn film.  kellene a mozgókép világát oktatni.
       és automatikusan alakulnak ki olyan dolgok,
       tabu témák, amikhez nem lehet hozzányúlni.  MÁS SZEMMEL NÉZ-E ÖN EGY   EBBEN A TÉMÁBAN IGAZÁN JÁRTASKÉNT
       A filmnézés az egy roppant hatásos,   FILMET, MINT EGY LAIKUS, MILYEN   TUDNA-E ESETLEG OLYAN FILMEKET
       mélyreható közlési mód, persze mindenképpen   DOLGOKRA FIGYEL ODA JOBBAN?   AJÁNLANI A FIATALOKNAK, AMIKET
       nagyon lényeges, hogy ki az alkotója   A filmes az egy rettenetes ember, mert   ÉRDEMES LENNE MEGNÉZNI?
       annak a filmnek, amit nézünk, mert lehet   egész másképpen nézi a filmet, mivel   Erre a kérdésre nagyon nehéz válaszolni, mert
       hamis, hazug filmet csinálni és lehet   ismeri minden mozzanatát annak, hogy   nagyon nagy felelősség, hogy címeket mondjak.
       laposat is. Bizonyos nagy százalékban a   hogyan készülnek a felvételek, hogyan van   Lényeges szempont, hogy a fiataloknak nem
       szórakoztatásnak is a fontos formája a film, de   összevágva, összeállítva. Én személy szerint   csak a jelenben készülő filmeket kéne nézniük.
       vannak filozofikus filmek is, amik elvontabb   – de a legtöbb filmes is – azt nézem, hogy   Nagyon fontos lenne, hogy a filmművészet
       dolgokról tájékoztatnak, vagy még ebben a   hiteles, hihető, valódi dologról szól-e a film,   történetében a kiemelkedő filmeket ismerjék,
       kategóriában az ismeretterjesztő filmek és   vagy egy álvalóságot próbál piedesztálra   mert azoknak az ismerete nélkül teljesen felemás
       dokumentumfilmek is nagyon lényegesek.  vinni. Azt is nézem, hogy milyen módon   a történelemi gondolkodásuk, műveltségük. Nem
                                          van összevágva a film, vagy milyen módon   azt mondom, hogy a filmtörténetet végig kell
       MONDHATÓ-E AZ, HOGY A MAGYAR       van a díszlet berendezve egy játékfilmnél,   nézni, de vannak olyan kiemelkedő darabok,
       FILMEK KÜLÖNBÖZNEK A KÜLFÖLDIEKTŐL?   és hogy két ember találkozása mennyire   amiket érdemes. A régi magyar filmek közül a
       MITŐL MAGYAR EGY MAGYAR FILM,      hiteles, és a dialógusok milyenek. Ezeket   legfontosabbakat: Makk Károly: Szerelem, Fábri
       LÉTEZIK ILYEN EGYÁLTALÁN?          mi másképp látjuk, mint a nézők.  Zoltán: Körhinta vagy az egyik legnagyobb
       Mindenképpen létezik, mert egy közösségnek,   De itt a néző számít, mert ha a nézőnek   magyar filmrendező, Huszárik Zoltán műveit,
       egy nemzetnek megvannak a maga kulturális,   megragadja a fantáziáját és az érdeklődését,   például az Elégiát; s ne feledkezzünk meg a
       civilizációs gyökerei, és azok nem föltétlenül   és végignézi, akkor már mondhatjuk nagy   Budapesti Iskola filmjeiről sem, amelyekből a
       azonosak egy másik nemzet gyökereivel.   többségben, hogy valamilyen szinten jó   Kádár-rendszer a legalaposabban megismerhető.
       Tehát magyar filmek mindenképpen léteznek.   filmről van szó. Persze általánosítva ez   A lényeg, hogy ne csak a jelenben készülő
       Mint ahogy – csak példának mondom –   sem igaz, mert ugye a nézők nagy része   filmeket, hanem ezeket a régebben készített
       volt a játékfilmben a hatvanas években   egész más szinten közeledik a filmhez, és   filmművészeti alkotásokat is nézzék a
       egy nagyon erős forma, a cseheknél a cseh   megelégszik egy puszta jelentéktelenebb,   fiatalok és ismerjék meg, mert egész más
       újhullám, a franciáknál a francia újhullám,   szórakoztatóbb filmmel is, ami lehet,   világlátásuk lesz ezek ismeretében.
       ezek mind bizonyos értelemben mások   hogy nincs is jól megcsinálva.                      (Velek Domonkos)
                                                                                                          33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36