Page 21 - due_tallozo_interaktiv_2020_november.pdf
P. 21
FOGYASSZ OKOSAN!
kezet adnak a nagy üzemeltetők, így az szigorúbban vegyék a nagy online piacterek márkanevek reklámkampányait, hiszen
adott ország szabályrendszerén belül szinte az ellenőrzéseket, és jobban kiszűrjék a világszerte bárki pár kattintással rábukkanhat
teljes mértékig ők döntik el, hogy milyen kártékony vállalkozásokat rendszerükből. a kínálatára. Így nem kell külön bajlódni a
feltételeket szabnak a vásárlóknak, hogyan saját felülete szerkesztésével, pénzt költeni
döntenek az elállási jogról, a szavatosságról Nem is az a kérdés, hogy emberek a reklámra, a brandépítésre, a vásárlói
és a visszaküldésről” – mondta el Siklósi Máté tömegei miért használják ezeket a nem bizalom elnyerésére. Így mondhatjuk, hogy
a DUE Tallózónak. Persze vannak kötelező is egyértelműen biztonságos vásárlási a fogyasztók sokszor nem is tudják, kitől
szabályok, melyeket el kell fogadniuk a felületeket, hanem sokkal inkább az, hogy a vásárolnak. Vegyünk példának egy televíziós
vállalkozóknak, azonban sajnos nagyon ritkán cégek miért teszik ezt. Egy kezdő vállalkozó, reklámot, ahol óriási betűkkel tárul elénk az
ellenőrzik őket, hogy ténylegesen betartják-e aki webshopot indít, százszor könnyebben eMag márkajelzés, de csak a képernyő alján
azokat. A legtöbb ember a nagy nevekben jut vásárlókhoz, ha kihasználja a nagy apró betűkkel olvasható az árucikk valódi
bízik meg, és sokszor fel sem merül bennük származása. Vajon hányan olvassák el, mielőtt
a gyanú, hogy akár az Amazonon belül is a telefonhoz nyúlnak? És hányan olvassák el,
előfordulhat hamis ajánlat, holott bárki amikor a neten böngészve rendelnek abban a
beléphet ezekre az oldalakra, és árulhatja hiszemben, hogy ők az eMagtól vásárolnak?
a saját cikkeit. Évek óta harcolnak azért a
vásárlók jogait védő intézmények, hogy Sokan úgy gondolják, hogy a fizetési
mód megválasztásával megtarthatják az
irányítást a vásárlás felett. Ebben is két
álláspont van. Az egyik szerint az utánvétel
a legbiztonságosabb, mikor megnézték,
megérintették a terméket, készpénzben
kifizetik azt, és kész is. De valójában nem
szokták az emberek kikapni a futár kezéből a
csomagot, hogy egyből ki is bontsák, így ők is
csak később tudják meg, pontosan mit fizettek
ki, és a pénzvisszatérítés ebben az esetben
még nehezebb. Ellenben, ha bankkártyával
fizetnek, ott van az ún. „charge back”
szolgáltatás, mely felmerülő gond esetén
bizonyos esetekben lehetővé teszi, hogy a
vevő visszaigényelje pénzét a csomag átvétele
után is. Persze megfelelő indokkal, bizonyos
határidőn belül. Egyedi webáruházak esetén
segítségünkre lehet a fizetéssel kapcsolatos
kérdés eldöntésében, ha egy-egy bank
hozzájárul az oldalon történő bankkártyás
tranzakcióhoz, mert akkor biztosak lehetünk
a vásárlás hitelességében – adott tippeket
Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő.
Összefoglalva: legyünk mindig nagyon
körültekintők, és főleg nagyobb összegű
vásárlás esetén jól gondoljuk meg, hogy kinek
adunk ki pénzt a kezünkből. Mindig olvassuk
el a szerződéseket, és ne arra figyeljünk,
hogy mi milyen kiskaput találunk, amit a
javunkra fordíthatunk, hanem keressük
meg azokat, melyeket esetleg ellenünk
használhatnak fel. És mindig olvassuk el a
felhasználói tapasztalatokat, értékeléseket is!
(Bogdán Noémi)
A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében
21