Page 35 - DUE_Tallozo_2020_oktober.pdf
P. 35

KULTÚRA
                                       $ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD




       Liszt és Bartók




       nyomában






       MMA nagydíjas



       Dubrovay László







       '8%529$< /£6=/µ =(1(6=(5=· .$37$ $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$
       1$*<'¯-£7  $0,7 $ 0$*<$5 6=(//(0, «/(7 $=21 .,9£/µ6£*£1$. ¯7«/,. 2'$
       $., $= 87µ%%, .«7 «9%(1 .,(0(/.('· -(/(17·6«*½ 0½9«6=(7, $/.27£67
       9$*< 0½9«6=(7(/0«/(7, 081.£7 +2=277 /«75(  '8%529$<7 '¯-$ 0(//(77
       =(1(6=(5=·, «/0«1<(,5·/  7$3$6=7$/$7$,5µ/ .«5'(=7¾.






       ÖN RÉGÓTA AZ MMA TAGJA,            annyira megtetszett, hogy utána, amikor   HOGYAN KÜSZÖBÖLI KI AZT, HOGY NE
       SZÁMÍTOTT RÁ, HOGY IDÉN            csak tudtam, minden este beültem, és   ÍRJON OLYAN DALLAMOKAT, AMIKET
       ÖNNEK ÍTÉLIK A NAGYDÍJAT?          hallgattam Puccinit, Verdit, és az egész   MÁR MEGALKOTTAK EGYSZER?
       Nem gondoltam, de végül is egész életemben   operairodalmat. Az orvosunk szeretett   Ettől nem kell félni, mert a zenének nem
       rengeteget dolgoztam, sokat írtam. A mű,   volna velem íratni egy operát, én pedig   csak a dallam a paramétere, létezik a
       amire megkaptam ezt a nagydíjat, egy   el is kezdtem, anélkül, hogy életemben   harmónia, a ritmus, a hangszín és a
       nagyszabású zongoraszonáta. A 19. század   láttam volna zenekari partitúrát. Olyan   dinamika is. Ezek segítségével annyira sok
       nagy magyar zongoraszonátáját, a H-moll   dallamokat írtam, mint amit valószínűleg   új kombinációlehetőség adott, hogy akár egy
       szonátát Liszt Ferenc írta, a 20. századé   Puccini meg Verdi, abban a stílusban,   olyan esetben is, ahol a hangok pontosan
       Bartók Béla 1926-ban írott zongoraszonátája,   természetesen nem olyan jókat. Azt   ugyanazok a dallamban, mint egy valahonnan
       és a tervem az volt, hogy Balázs János   hiszem, így indult a zeneszerzői pályám.  ismert vagy elhasznált hangkombinációban,
       ihletésére én megírom a 21. századét.                                ha más harmóniák szerepelnek alattuk,
                                          HOGYAN SZÜLETIK MEG               akkor máris egy új konstelláció jön létre.
       EZ VISSZACSENG AZ ELŐZŐKKEL,       MAGÁBAN EGY ÚJ DALLAM?            A használtból is újat lehet varázsolni.
       VAN BENNE VALAMI HASONLÓSÁG?       Nehéz kérdés, hisz négyéves korom óta
       Magyar zene mind a három! Én is olyan   zongorázom, és nagyon sok építőkő került   HA BEÜL EGY HANGVERSENYRE,
       hangzásokkal és olyan hangrendszerrel   be a gondolkodásomba azóta. Amikor   AHOL AZ ÖN ZENÉJÉT JÁTSZÁK,
       dolgoztam, amelyben a magyar pentatónia   valami gondolat születik, tulajdonképpen   MI AZ, AMIT FIGYELNI SZOKOTT?
       képezi az egyik fontos építő elemet a   megfoghatatlan, hogy mikor milyen elemek   Mindent. Figyelem a közönség reakcióit,
       dallamépítkezésben. A harmóniarendszerem   kapcsolódnak össze. Persze van valami   és azt, ahogy a muzsikus, a szólista játszik,
       pedig 19-20. századi harmóniarendszer   vezérfonál, ami irányítja az embert,   reagál valamire. Ezek mindig tanulságosak,
       továbbgondolásával új hangzó világot hoz   hogy mikor melyik hang következzen.   hogy lehet-e azon az úton tovább menni,
       létre. Ily módon szerves folytatása a másik   Ha rossz hangot használna az ember,   amin eddig jártam, vagy pedig épp, hogy
       két szonátának, sőt formájában a Liszt   akkor szól valami, egy felsőbb hang,   nem szabad. Ez egy állandó interakció,
       H-moll szonátájának az egytételességét   hogy ez nem jó, akkor azt nem szabad   egy állandó tanulási folyamat. Ha ezt
       követi, így valóban rokonságban állnak.  használni. Ezek megmagyarázhatatlan   az ember úgy teszi, hogy mindig valami
                                          dolgok, de nyilván van olyan tényszerű   pozitív eredmény származik belőle, akkor
       EMLÉKSZIK ARRA, HOGY SZÜLETTEK     alapja is, hogy csak olyan hangokból és   valószínűleg jól működik a rendszer.
       AZ ELSŐ DARABOK, AMIKET ÍRT?       elemekből építkezhet a dallamfantázia,
       Tíz-tizenkét éves lehettem, amikor a körzeti   amelyek már az agyban léteznek.  (Szalai Boglárka, Velek Domonkos)
       orvosunk elvitt az Operaházba. Nekem
                                                                                                          35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40