Page 35 - DUE_Tallozo_2020_oktober.pdf
P. 35
KULTÚRA
$ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD
Liszt és Bartók
nyomában
MMA nagydíjas
Dubrovay László
'8%529$< /£6=/µ =(1(6=(5=· .$37$ $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$
1$*<'¯-£7 $0,7 $ 0$*<$5 6=(//(0, «/(7 $=21 .,9£/µ6£*£1$. ¯7«/,. 2'$
$., $= 87µ%%, .«7 «9%(1 .,(0(/.('· -(/(17·6«*½ 0½9«6=(7, $/.27£67
9$*< 0½9«6=(7(/0«/(7, 081.£7 +2=277 /«75( '8%529$<7 '¯-$ 0(//(77
=(1(6=(5=·, «/0«1<(,5·/ 7$3$6=7$/$7$,5µ/ .«5'(=7¾.
ÖN RÉGÓTA AZ MMA TAGJA, annyira megtetszett, hogy utána, amikor HOGYAN KÜSZÖBÖLI KI AZT, HOGY NE
SZÁMÍTOTT RÁ, HOGY IDÉN csak tudtam, minden este beültem, és ÍRJON OLYAN DALLAMOKAT, AMIKET
ÖNNEK ÍTÉLIK A NAGYDÍJAT? hallgattam Puccinit, Verdit, és az egész MÁR MEGALKOTTAK EGYSZER?
Nem gondoltam, de végül is egész életemben operairodalmat. Az orvosunk szeretett Ettől nem kell félni, mert a zenének nem
rengeteget dolgoztam, sokat írtam. A mű, volna velem íratni egy operát, én pedig csak a dallam a paramétere, létezik a
amire megkaptam ezt a nagydíjat, egy el is kezdtem, anélkül, hogy életemben harmónia, a ritmus, a hangszín és a
nagyszabású zongoraszonáta. A 19. század láttam volna zenekari partitúrát. Olyan dinamika is. Ezek segítségével annyira sok
nagy magyar zongoraszonátáját, a H-moll dallamokat írtam, mint amit valószínűleg új kombinációlehetőség adott, hogy akár egy
szonátát Liszt Ferenc írta, a 20. századé Puccini meg Verdi, abban a stílusban, olyan esetben is, ahol a hangok pontosan
Bartók Béla 1926-ban írott zongoraszonátája, természetesen nem olyan jókat. Azt ugyanazok a dallamban, mint egy valahonnan
és a tervem az volt, hogy Balázs János hiszem, így indult a zeneszerzői pályám. ismert vagy elhasznált hangkombinációban,
ihletésére én megírom a 21. századét. ha más harmóniák szerepelnek alattuk,
HOGYAN SZÜLETIK MEG akkor máris egy új konstelláció jön létre.
EZ VISSZACSENG AZ ELŐZŐKKEL, MAGÁBAN EGY ÚJ DALLAM? A használtból is újat lehet varázsolni.
VAN BENNE VALAMI HASONLÓSÁG? Nehéz kérdés, hisz négyéves korom óta
Magyar zene mind a három! Én is olyan zongorázom, és nagyon sok építőkő került HA BEÜL EGY HANGVERSENYRE,
hangzásokkal és olyan hangrendszerrel be a gondolkodásomba azóta. Amikor AHOL AZ ÖN ZENÉJÉT JÁTSZÁK,
dolgoztam, amelyben a magyar pentatónia valami gondolat születik, tulajdonképpen MI AZ, AMIT FIGYELNI SZOKOTT?
képezi az egyik fontos építő elemet a megfoghatatlan, hogy mikor milyen elemek Mindent. Figyelem a közönség reakcióit,
dallamépítkezésben. A harmóniarendszerem kapcsolódnak össze. Persze van valami és azt, ahogy a muzsikus, a szólista játszik,
pedig 19-20. századi harmóniarendszer vezérfonál, ami irányítja az embert, reagál valamire. Ezek mindig tanulságosak,
továbbgondolásával új hangzó világot hoz hogy mikor melyik hang következzen. hogy lehet-e azon az úton tovább menni,
létre. Ily módon szerves folytatása a másik Ha rossz hangot használna az ember, amin eddig jártam, vagy pedig épp, hogy
két szonátának, sőt formájában a Liszt akkor szól valami, egy felsőbb hang, nem szabad. Ez egy állandó interakció,
H-moll szonátájának az egytételességét hogy ez nem jó, akkor azt nem szabad egy állandó tanulási folyamat. Ha ezt
követi, így valóban rokonságban állnak. használni. Ezek megmagyarázhatatlan az ember úgy teszi, hogy mindig valami
dolgok, de nyilván van olyan tényszerű pozitív eredmény származik belőle, akkor
EMLÉKSZIK ARRA, HOGY SZÜLETTEK alapja is, hogy csak olyan hangokból és valószínűleg jól működik a rendszer.
AZ ELSŐ DARABOK, AMIKET ÍRT? elemekből építkezhet a dallamfantázia,
Tíz-tizenkét éves lehettem, amikor a körzeti amelyek már az agyban léteznek. (Szalai Boglárka, Velek Domonkos)
orvosunk elvitt az Operaházba. Nekem
35