Page 12 - DUE_Tallozo_2020_oktober.pdf
P. 12
PONT TE $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN URURURUURURRYDYYDYDYDY WRWWRWRRRWRRWWWWWW W W DDDDD DD 1H1H1H11H1H1HHHP]P]P]PPP]HWHWWL L 7H7H7H7H7H777 KHKKHKHKHHWVWVWVVWVWVËJËJJJJËËJJËË 33333333URURRURU JUJUJUJUJ DPDDPD
$ $ $ $ $ $
0L
0L
0 0 0
0LQLV]WËULXPD ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD LQLQLQLQLQLQLQLQ V]V]V]V]V]V]V]V WWËWWËWËËULULULLULULLULXPXPXPXPXPXPXXPDD DD DD D ËËËËËVV V VV V D]D]D]D]D]D]D]D (((((((PEPEEPEEEPEHUHUHUHUHUHH LLLLL (U(U(U( ×I×I×I×I×I×IIRRURUUÃUÃUÃVVV
0L
0L
A világ
egy vegyész
szemével
SOKAN ATTÓL TARTANAK, HOGY HA SZAKGIMNÁZIUMBAN
TANULNAK TOVÁBB, NEM SZEREZHETIK MEG AZ ÁLTALÁNOS
*,01£=,80, 78'£67 0,+£/<, =62/7 $= «/· 3«/'$ 5£
+2*< 0(* /(+(7 6·7 0«* 2/<.25 7¸%%(7 ,6 $'
VEGYÉSZETI ISKOLÁJÁNAK FELKÉSZÍTÉSE SEGÍTSÉGÉVEL
„MOSZKVÁIG TANULTA” MAGÁT.
„A rendszerezés szeretete tetszett meg, hogy
dolgok mögé láthat az ember” – mondta Zsolt,
mikor arról, kérdeztem, hogy mi volt az a
dolog, ami megragadta a kémiában. Szerinte
egy vegyész teljesen más szemszögből közelíti elhivatottan
meg a világ működését, másképp látja a folytassa a tanulást.
természetet. „Sokszor azon kapom magam A következő évben
beszélgetések során, hogy már megint a ugyanezen a versenyen 2.
kémiát hoztam szóba” – ugyanis sokszor már helyezést ért el. Továbbá indult a
rutinból közelít meg ilyen módon dolgokat. tavalyi év során egy szakmai versenyen, az
ÁSZÉV-on, ami vegyészeti, gyakorlatorientált
Már hetedik előtt elérte a kémia rémhíre az megpróbáltatás volt. Ezen 3. helyezést ért el.
iskolában. Mindenki azzal riogatta, hogy
milyen nehéz tantárgy, és milyen sokat kell Legrangosabb eredménye, hogy kétszer
rá tanulni. Rettegés lengte körül a tantárgyat, is eljutott csapatával Moszkvába a
szóval izgatottan ült be az első kémia órájára. Nemzetközi Kémia Tornára, ahonnan
Abszolút sikerélménye volt benne, és sokkal először aranyéremmel, majd másodjára
könnyedebben vette az akadályokat, mint bronzéremmel tértek haza. A torna előtt
az osztálytársai. A következő nyár folyamán 12 nyitott végű problémát kaptak, amire
jobban ráfeküdt a témára, és kicsit beleásta megoldást kellett találni. Nem feltétlen
magát a szerves kémiába, így egyenes út volt helyes válasz, egy kis kreativitást is Zsolt az előző évben kezdte meg egyetemi
vezetett számára a Petrik Lajos Vegyipari bele kellett vinni. Előzetesen szaklapokat tanulmányait az ELTE kémia alapképzésen.
Szakgimnáziumba. Olyan helyen akart tanulni, böngésztek, és a laborban próbálkoztak Alapvetően a szerves kémia érdekli, mert
ahol nem vágják el tizedikben a kémiát, és a megoldást találni a feladatra. Mesélt a lehet „játszadozni” a reakciókkal, így a
Petrik erre megfelelő opció volt, ahol ráadásul kísérleteket kísérő kisebb-nagyobb bakikról, kutatás felé kacsintgat, és reméli, hogy a
a vegyész ismereteket angolul tanulhatta. mikor például nem a legmegfelelőbb laborgyakorlatokon megszerzett tudása
anyagokat választották, és rosszul sült elegendő lesz, hogy a közeljövőben
Kilencediktől kezdve járt versenyekre, amikre el. „Az egyik feladat során, mikor ionok betársuljon egy kutatócsoportba. Újabban
külön felkészítő órák voltak a sulijában. Az színét kellett sorban előállítani, az egyik a matek is egyre inkább érdekli, úgyhogy
első versenyén, az Irinyi János Országos osztálytársam véletlen ciángázt fejlesztett” nem tartja kizártnak azt sem, hogy az
Kémiaversenyen saját korosztályában 1. – erről az anyagról azt kell tudni, hogy elméleti irányba folytatja a tanulmányait.
helyezést ért el. „Teljesen extázisban éreztem erősen mérgező. Végül sikerült megfelelő
magam” – ez is hozzájárult ahhoz, hogy megoldásokkal előállniuk a versenyre. (SzB)
12