Page 12 - DUE_Tallozo_2020_oktober.pdf
P. 12

PONT TE           $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP  D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN URURURUURURRYDYYDYDYDY WRWWRWRRRWRRWWWWWW W W DDDDD DD 1H1H1H11H1H1HHHP]P]P]PPP]HWHWWL L 7H7H7H7H7H777 KHKKHKHKHHWVWVWVVWVWVËJËJJJJËËJJËË 33333333URURRURU JUJUJUJUJ DPDDPD
                                 $  $ $  $ $  $
                                 0L
                                 0L
                                 0 0 0
                                 0LQLV]WËULXPD  ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD LQLQLQLQLQLQLQLQ V]V]V]V]V]V]V]V WWËWWËWËËULULULLULULLULXPXPXPXPXPXPXXPDD DD DD D  ËËËËËVV V VV V D]D]D]D]D]D]D]D (((((((PEPEEPEEEPEHUHUHUHUHUHH LLLLL (U(U(U( ×I×I×I×I×I×IIRRURUUÃUÃUÃVVV
                                 0L
                                 0L
       A világ




       egy vegyész






       szemével









       SOKAN ATTÓL TARTANAK, HOGY HA SZAKGIMNÁZIUMBAN
       TANULNAK TOVÁBB, NEM SZEREZHETIK MEG AZ ÁLTALÁNOS
       *,01£=,80, 78'£67  0,+£/<, =62/7 $= «/· 3«/'$ 5£
       +2*< 0(* /(+(7  6·7 0«* 2/<.25 7¸%%(7 ,6 $'
       VEGYÉSZETI ISKOLÁJÁNAK FELKÉSZÍTÉSE SEGÍTSÉGÉVEL
       „MOSZKVÁIG TANULTA” MAGÁT.





       „A rendszerezés szeretete tetszett meg, hogy
       dolgok mögé láthat az ember” – mondta Zsolt,
       mikor arról, kérdeztem, hogy mi volt az a
       dolog, ami megragadta a kémiában. Szerinte
       egy vegyész teljesen más szemszögből közelíti   elhivatottan
       meg a világ működését, másképp látja a   folytassa a tanulást.
       természetet. „Sokszor azon kapom magam   A következő évben
       beszélgetések során, hogy már megint a   ugyanezen a versenyen 2.
       kémiát hoztam szóba” – ugyanis sokszor már   helyezést ért el. Továbbá indult a
       rutinból közelít meg ilyen módon dolgokat.  tavalyi év során egy szakmai versenyen, az
                                         ÁSZÉV-on, ami vegyészeti, gyakorlatorientált
       Már hetedik előtt elérte a kémia rémhíre az   megpróbáltatás volt. Ezen 3. helyezést ért el.
       iskolában. Mindenki azzal riogatta, hogy
       milyen nehéz tantárgy, és milyen sokat kell   Legrangosabb eredménye, hogy kétszer
       rá tanulni. Rettegés lengte körül a tantárgyat,   is eljutott csapatával Moszkvába a
       szóval izgatottan ült be az első kémia órájára.   Nemzetközi Kémia Tornára, ahonnan
       Abszolút sikerélménye volt benne, és sokkal   először aranyéremmel, majd másodjára
       könnyedebben vette az akadályokat, mint   bronzéremmel tértek haza. A torna előtt
       az osztálytársai. A következő nyár folyamán   12 nyitott végű problémát kaptak, amire
       jobban ráfeküdt a témára, és kicsit beleásta   megoldást kellett találni. Nem feltétlen
       magát a szerves kémiába, így egyenes út   volt helyes válasz, egy kis kreativitást is   Zsolt az előző évben kezdte meg egyetemi
       vezetett számára a Petrik Lajos Vegyipari   bele kellett vinni. Előzetesen szaklapokat   tanulmányait az ELTE kémia alapképzésen.
       Szakgimnáziumba. Olyan helyen akart tanulni,   böngésztek, és a laborban próbálkoztak   Alapvetően a szerves kémia érdekli, mert
       ahol nem vágják el tizedikben a kémiát, és a   megoldást találni a feladatra. Mesélt a   lehet „játszadozni” a reakciókkal, így a
       Petrik erre megfelelő opció volt, ahol ráadásul   kísérleteket kísérő kisebb-nagyobb bakikról,   kutatás felé kacsintgat, és reméli, hogy a
       a vegyész ismereteket angolul tanulhatta.   mikor például nem a legmegfelelőbb   laborgyakorlatokon megszerzett tudása
                                         anyagokat választották, és rosszul sült   elegendő lesz, hogy a közeljövőben
       Kilencediktől kezdve járt versenyekre, amikre   el. „Az egyik feladat során, mikor ionok   betársuljon egy kutatócsoportba. Újabban
       külön felkészítő órák voltak a sulijában. Az   színét kellett sorban előállítani, az egyik   a matek is egyre inkább érdekli, úgyhogy
       első versenyén, az Irinyi János Országos   osztálytársam véletlen ciángázt fejlesztett”   nem tartja kizártnak azt sem, hogy az
       Kémiaversenyen saját korosztályában 1.   – erről az anyagról azt kell tudni, hogy   elméleti irányba folytatja a tanulmányait.
       helyezést ért el. „Teljesen extázisban éreztem   erősen mérgező. Végül sikerült megfelelő
       magam” – ez is hozzájárult ahhoz, hogy   megoldásokkal előállniuk a versenyre.                    (SzB)
       12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17