Page 15 - due_tallozo_interaktiv_2020_majus_junius
P. 15

NÉGYSZEMKÖZT




















                                                                            SZERINTED MI LEHET AZ
                                                                            OKA ANNAK, HOGY KEVÉS A
                                                                            KÍSÉRLETEZÉS A KÖZÉPISKOLAI
                                                                            TUDOMÁNYOKTATÁSBAN?
                                                                            Alapvetően ezzel elég sok probléma van.
                                                                            A tantervben kevés óraszámot adnak a
                                                                            természettudományos tárgyakra, így a
                                                                            tanároknak csak arra van idejük, hogy leadják
                                                                            a kötelező tananyagot. Másrészről nincsenek
                                                                            új kellékek, alapanyagok. Sokszor még az
                                                                            előző évszázadból fennmaradt labortárgyak
                                                                            állnak a tanárok rendelkezésére, amik már
                                                                            elhasználódtak. Egy kémiai kísérlethez
                                                                            pedig sokszor nincsenek meg a megfelelő
                                                                            vegyszerek. Még egy egyszerű kólás dobozos
                                                                            kísérletnél is lehetnek logisztikai problémák.
                                                                            Ha azt veszem, akkor egy egyszerű
                                                                            kólásdobozos kísérlethez is szükség van egy
                                                                            alumíniumdobozra, aminek kéznél kell lenni
                                                                            az órán. Ha pedig egy tanár 3-4 osztályt tanít,
                                                                            akkor ebből már egyből 3-4-van szükség.
                                                                            Ezért ez egy elég sok komponensű jelenség.
                                                                            KAPTÁL OLYAN VISSZAJELZÉST,
                                                                            HOGY VALAKI MIATTAD MENT
                                                                            TUDOMÁNYOS SZAKIRÁNYRA
                                                                            AZ EGYETEMEN?
                                                                            Igen, bár sose hittem volna, hogy ez az egész
                                                                            bárkire is ilyen hatással lesz. Még a Szertár
                                                                            életének viszonylag a kezdetén az ELTE-n
                                                                            voltam egy előadáson, aminek a végén
                                                                            odajött hozzám egy srác, és elmondta, hogy
                                                                            a kísérletes videóim miatt választott olyan
                                                                            középiskolát, ami után mérnöki szakirányra
                                                                            tud továbbmenni. Ha jól számolok, akkor ő
                                                                            minden bizonnyal már le is diplomázott.

                                         MI ALAPJÁN VÁLASZTOD KI            MIVEL FOGLALKOZOL JELENLEG
       SOK VESZÉLYES KÍSÉRLETET          A PODCAST VENDÉGEID?               A YOUTUBE-CSATORNÁD ÉS
       9e*=(/  $0, 7ī==(/                Három évig készítettem egy ismeretterjesztő   A PODCASTEKEN KÍVÜL?
       ROBBANTÁSSAL TÁRSUL. VOLT,        műsort a Klubrádiónak, ahol heti négy   Többnyire oktatási programokkal,
       AMI ROSSZUL SÜLT EL?              vendéggel kellett interjúznom. Az itt   rendezvényekkel foglalkozom. Gyakran tartok
       Minden kísérletnek megvan a maga biztonsági   megszerzett tudás és tapasztalat sokat segít    tréningeket kutatóknak, ami segíthet nekik
       kockázata. Ezért nagyon fontos, hogy mindig   a podcast adásoknál. Egyébként a kiválasztás   abban, hogy a saját területükről közérthetően
       odafigyeljek a biztonságos kivitelezésre. Ezen   sokszor véletlenszerű. Találkozom egy érdekes   tudjanak beszélni a nagyközönségnek. De
       kívül soha nem úgy veszem fel a kísérletet,   emberrel vagy kutatással, és meghívom őket   dolgozom nagyobb cégekkel is hasonló
       hogy „Na, láttam a YouTube-on, próbáljuk   egy beszélgetésre. De vannak jól tervezett   módon. A cél itt is hasonló: abban segítek
       ki!”, hanem előkísérleteket csinálok, tesztelek.   adások is. Például a Szertár Podcast a   nekik, hogy hogyan tudják az egyébként
       Emiatt sem a videók készítése közben, sem   CEU Határtalan tudás rendezvényének   bonyolult technológiai folyamataikat
       előadásokon nem volt komolyabb probléma.   az egyik médiapartnere. A kerekasztal-  egyszerűen, kézzelfoghatóan kommunikálni.
       Olyan előfordult, hogy az előkészületek   beszélgetéseik előtt mindig készítek interjút
       során figyelmetlenségből valami félremegy.  kedvcsinálóként az egyik kutatójukkal.         (Szalai Boglárka)
                                                                                                          15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20