Page 15 - due_tallozo_interaktiv_2020_majus_junius
P. 15
NÉGYSZEMKÖZT
SZERINTED MI LEHET AZ
OKA ANNAK, HOGY KEVÉS A
KÍSÉRLETEZÉS A KÖZÉPISKOLAI
TUDOMÁNYOKTATÁSBAN?
Alapvetően ezzel elég sok probléma van.
A tantervben kevés óraszámot adnak a
természettudományos tárgyakra, így a
tanároknak csak arra van idejük, hogy leadják
a kötelező tananyagot. Másrészről nincsenek
új kellékek, alapanyagok. Sokszor még az
előző évszázadból fennmaradt labortárgyak
állnak a tanárok rendelkezésére, amik már
elhasználódtak. Egy kémiai kísérlethez
pedig sokszor nincsenek meg a megfelelő
vegyszerek. Még egy egyszerű kólás dobozos
kísérletnél is lehetnek logisztikai problémák.
Ha azt veszem, akkor egy egyszerű
kólásdobozos kísérlethez is szükség van egy
alumíniumdobozra, aminek kéznél kell lenni
az órán. Ha pedig egy tanár 3-4 osztályt tanít,
akkor ebből már egyből 3-4-van szükség.
Ezért ez egy elég sok komponensű jelenség.
KAPTÁL OLYAN VISSZAJELZÉST,
HOGY VALAKI MIATTAD MENT
TUDOMÁNYOS SZAKIRÁNYRA
AZ EGYETEMEN?
Igen, bár sose hittem volna, hogy ez az egész
bárkire is ilyen hatással lesz. Még a Szertár
életének viszonylag a kezdetén az ELTE-n
voltam egy előadáson, aminek a végén
odajött hozzám egy srác, és elmondta, hogy
a kísérletes videóim miatt választott olyan
középiskolát, ami után mérnöki szakirányra
tud továbbmenni. Ha jól számolok, akkor ő
minden bizonnyal már le is diplomázott.
MI ALAPJÁN VÁLASZTOD KI MIVEL FOGLALKOZOL JELENLEG
SOK VESZÉLYES KÍSÉRLETET A PODCAST VENDÉGEID? A YOUTUBE-CSATORNÁD ÉS
9e*=(/ $0, 7ī==(/ Három évig készítettem egy ismeretterjesztő A PODCASTEKEN KÍVÜL?
ROBBANTÁSSAL TÁRSUL. VOLT, műsort a Klubrádiónak, ahol heti négy Többnyire oktatási programokkal,
AMI ROSSZUL SÜLT EL? vendéggel kellett interjúznom. Az itt rendezvényekkel foglalkozom. Gyakran tartok
Minden kísérletnek megvan a maga biztonsági megszerzett tudás és tapasztalat sokat segít tréningeket kutatóknak, ami segíthet nekik
kockázata. Ezért nagyon fontos, hogy mindig a podcast adásoknál. Egyébként a kiválasztás abban, hogy a saját területükről közérthetően
odafigyeljek a biztonságos kivitelezésre. Ezen sokszor véletlenszerű. Találkozom egy érdekes tudjanak beszélni a nagyközönségnek. De
kívül soha nem úgy veszem fel a kísérletet, emberrel vagy kutatással, és meghívom őket dolgozom nagyobb cégekkel is hasonló
hogy „Na, láttam a YouTube-on, próbáljuk egy beszélgetésre. De vannak jól tervezett módon. A cél itt is hasonló: abban segítek
ki!”, hanem előkísérleteket csinálok, tesztelek. adások is. Például a Szertár Podcast a nekik, hogy hogyan tudják az egyébként
Emiatt sem a videók készítése közben, sem CEU Határtalan tudás rendezvényének bonyolult technológiai folyamataikat
előadásokon nem volt komolyabb probléma. az egyik médiapartnere. A kerekasztal- egyszerűen, kézzelfoghatóan kommunikálni.
Olyan előfordult, hogy az előkészületek beszélgetéseik előtt mindig készítek interjút
során figyelmetlenségből valami félremegy. kedvcsinálóként az egyik kutatójukkal. (Szalai Boglárka)
15