Page 17 - DUE Tallozo 2020 aprilis
P. 17
FOGYASSZ OKOSAN!
a vásárlóknak, hogyan döntenek az elállási biztonságos vásárlási felületeket, hanem
jogról, a szavatosságról és a visszaküldésről. sokkal inkább az, hogy a cégek miért teszik
Persze vannak kötelező szabályok, melyeket ezt. Egy kezdő vállalkozó, aki webshopot
el kell fogadniuk a vállalkozóknak, azonban indít, százszor könnyebben jut vásárlókhoz,
sajnos nagyon ritkán ellenőrzik őket, hogy ha kihasználja a nagy márkanevek
ténylegesen betartják-e azokat. A legtöbb reklámkampányait, hiszen világszerte bárki
ember a nagy nevekben bízik meg, és sokszor pár kattintással rábukkanhat a kínálatára.
fel sem merül bennük a gyanú, hogy akár az Így nem kell külön bajlódni a saját felülete
Amazonon belül is előfordulhat hamis ajánlat, szerkesztésével, pénzt költeni a reklámra, a
holott bárki beléphet ezekre az oldalakra, és brandépítésre, a vásárlói bizalom elnyerésére.
árulhatja a saját cikkeit. Évek óta harcolnak Így mondhatjuk, hogy a fogyasztók sokszor
azért a vásárlók jogait védő intézmények, hogy nem is tudják, kitől vásárolnak. Vegyünk
szigorúbban vegyék a nagy online piacterek példának egy televíziós reklámot, ahol óriási
az ellenőrzéseket, és jobban kiszűrjék a betűkkel tárul elénk az eMag márkajelzés, de
kártékony vállalkozásokat rendszerükből. csak a képernyő alján apró betűkkel olvasható
az árucikk valódi származása. Vajon hányan
Nem is az a kérdés, hogy emberek tömegei olvassák el, mielőtt a telefonhoz nyúlnak?
miért használják ezeket a nem is annyira
Sokan úgy gondolják, hogy a fizetési mód
megválasztásával visszaszerezhetik az
irányítást a vásárlás felett. Ebben is két
álláspont van. Az egyik szerint az utánvétel
a legbiztonságosabb, mikor megnézték,
megérintették a terméket, készpénzben
kifizetik azt, és kész is. De valójában nem
szokták az emberek kikapni a futár kezéből
a csomagot, hogy egyből ki is bontsák, így
ők is csak később tudják meg, pontosan
mit fizettek ki, és a pénzvisszatérítés ebben
az esetben még nehezebb. Ellenben, ha
bankkártyával fizetnek, ott van az ún.
„charge back” szolgáltatás, mely felmerülő
gond esetén lehetővé teszi, hogy a vevő
visszaigényelje pénzét a csomag átvétele
után is. Persze megfelelő indokkal, bizonyos
határidőn belül. Egyedi webáruházak
esetén segítségünkre lehet a fizetéssel
kapcsolatos kérdés eldöntésében, ha
egy-egy bank hozzájárul az oldalon történő
bankkártyás tranzakcióhoz, mert akkor
biztosak lehetünk a vásárlás hitelességében.
Összefoglalva: legyünk mindig nagyon
körültekintők, és főleg nagyobb összegű
vásárlás esetén jól gondoljuk meg, hogy
kinek adunk ki pénzt a kezünkből. Mindig
fussunk végig a szerződéseken, és ne csak
arra figyeljünk, hogy mi milyen kiskaput
találunk, amit a javunkra fordíthatunk,
hanem keressük meg azokat, melyeket
esetleg ellenünk használhatnak fel.
(Bogdán Noémi)
A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja
a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében
17