Page 30 - DUE_Tallózó_november
P. 30

KULTÚRA
                                  $ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD

      6]¦NHO\ /žV]O°                                                                                           FOTÓK: MMA.HU




        +DOOJDWQDN UžP D UHQGH]ĎN



       MOST MÚLT 87 ÉVES, MÉGIS ÉVTIZEDEKET TAGADHATNA LE.
       ESZE ÁGÁBAN SINCS NYUGDÍJBA VONULNI: MOST IS TÖBB
       DÍSZLETTERVEN DOLGOZIK, ÉS LEGALÁBB TUCATNYI SZÍNHÁZBÓL
       9$1 )(/.«5«6( $= 256=£* 0,1'(1 6=(*/(7«%·/  6=$%$'
       3(5&( .(9«6  $= (*<.25 5$//<9(56(1<(.(1 ,6 5«6=7 9(9·
       '¯6=/(77(59(=· ),$7$/2.$7 0(*6=«*<(1¯7·(1 ',1$0,.86
       $87µ9(=(7·, 67¯/86£%$1 9,//£0*<256$1 /(52%2* $= «33
       $.78£/,6 6=¯1+£=%$ $ )·9£526%µ/  $ -£6=$, 0$5,
       «6 .26687+ '¯-$6 6=«.(/< /£6=/µ9$/  «5'(0(6 0½9«66=(/
       $ 1(0=(7 0½9«6=«9(/ $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$
       RENDES TAGJÁVAL BESZÉLGETTEM.


                                                                            Szeretem azt, ha a darab rendezője időt
                                                                            hagy rá, hogy felkészüljek, és egy tartalmas
                                                                            folyamaton menjek keresztül a tervezésben, a
                                                                            munkában. Azt akarom, hogy minden részletre
                                                                            tudjak válaszolni, ha megkérdezik, mit miért
                                                                            csináltam. Ezért amikor egy rendezővel
                                                                            kitaláljuk, hogy milyen legyen a darab tere,
                                                                            elmegyek vele képletesen a mennyországba
                                                                            és a pokolba is a díszlet megbeszélése közben,
                                                                            tele szenvedéllyel, de akkor, ott el kell dőlnie
                                                                            a koncepciónak. Egyre inkább divat, hogy
                                                                            a rendezők az utolsó pillanatban akarnak
                                                                            változtatni, amikor már a színpadon a díszlet.
                                                                            Ezt nagyon nem szeretem, már merek nemet
                                                                            mondani. Általában hallgatnak rám a rendezők.
                                                                            ALKOTÁS KÖZBEN IS ELKAPJA
                                                                            A SZENVEDÉLY?
       TÖBB INTERJÚJÁBÓL IS TUDJUK, HOGY   osztály vezetője, akinek a férje a kistarcsai   Ez egy szenvedős szakma. Van, hogy
       RÖGÖS ÚT VEZETETT ADDIG, AMÍG     internálótábort vezette, közölte velem, hogy   ösztönszerűen az első ötlet válik be, de van,
       DÍSZLETTERVEZŐ LETT. MESÉLNE ERRŐL?   alkalmatlan és „osztályidegen” vagyok ahhoz,   hogy újra és újra át kell gondolni. A mai napig
       1949-ben elkerültem az akkor még a Blaha Lujza   hogy képzőművészetet tanulhassak. 2 évet   van, hogy rengeteg vázlatot készítek egy
       téren álló Nemzeti Színházba díszítőnek. Ott   elvégeztem, de végbizonyítványom nem volt.   darabhoz. Nekem a legfontosabb a színész, neki
       ismertem Varga Matyi bácsit és Oláh Gusztávot   A forradalom után megváltozott a vezetés a   kell biztosítanom a mozgását, ő tud gondolatot
       (a Nemzeti Színház, illetve az Operaház akkori   főiskolán, 1958-tól Hincz Gyula lett a rektor.   ébreszteni az én díszleteim között. Őrületet
       díszlettervezői – a szerk.). Előbbit haláláig   Ekkoriban volt egy kisebb akvarellfestmény-  érzek, amikor tervezek: éjszaka is képes vagyok
       barátomnak tartottam, utóbbi vett rá, hogy   kiállításom a szentendrei Ferenczy Károly   megálmodni, ilyenkor hirtelen átrohanok a
       jelentkezzek a főiskolára, miután elvittem   Múzeumban, és csodával határos módon egyik   szobámba megrajzolni, lejegyzetelni ötleteket.
       neki az akkori rajzaimat szcenikusi (színházi   kis képemre emlékezett a rektor úr. 1960-ban   Az alkotás az agy és a kéz együttes folyamata,
       műszakvezető – a szerk.) állásra jelentkezve.   elvégeztem a főiskolát, az első munkahelyem   lehetetlen dolognak tartom a számítógépes
       Végül sikerült a felvételi, Varga Mátyás és Csáky-  pedig az egri Gárdonyi Géza Színház lett.   tervezést. A rajzhoz kell a kéz rezdülése,
       Maronyák József is a tanáraim lettek. Csáky-  Éppen most ősszel van ott egy életmű-  máskülönben elfelejtem, és oda az ötlet.
       Maronyák ekkor, a Rákosi-korszakban élet-halál   kiállításom egy darab bemutatója kapcsán.  (Lami Krisztofer)
       ura volt a magyar képzőművészetben. Tanár
       elvtársnak kellett szólítanunk, kértem tőle egy   HOGYAN DOLGOZIK EGYÜTT
       alaktan órán, hogy segítsen nekem az egyik   A DARABOK RENDEZŐIVEL?
       rajzomnál. Mondta, hogy várjak a soromra,   Mindig rengeteget dolgoztam. Amikor egy
       mire én kicsit megsértődtem – kamaszként   feladatot kapok, azt alaposan és nagyon
       az ember olyan, mint egy hörcsög –, és   körültekintően próbálom megoldani. A
       hazamentem. Az ajtót viszont becsapta a szél,   hatvanas években volt olyan esztendő, amikor
       és kiszakadt a tokjából. Másnap a tanulmányi   egyszerre 16 darab díszletét terveztem.
       30
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35