Page 30 - DUE_Tallózó_november
P. 30
KULTÚRA
$ URYDWRW D 0DJ\DU 0ÝYËV]HWL $NDGËPLD WÃPRJDWWD
6]¦NHO\ /V]O° FOTÓK: MMA.HU
+DOOJDWQDN UP D UHQGH]ĎN
MOST MÚLT 87 ÉVES, MÉGIS ÉVTIZEDEKET TAGADHATNA LE.
ESZE ÁGÁBAN SINCS NYUGDÍJBA VONULNI: MOST IS TÖBB
DÍSZLETTERVEN DOLGOZIK, ÉS LEGALÁBB TUCATNYI SZÍNHÁZBÓL
9$1 )(/.«5«6( $= 256=£* 0,1'(1 6=(*/(7«%·/ 6=$%$'
3(5&( .(9«6 $= (*<.25 5$//<9(56(1<(.(1 ,6 5«6=7 9(9·
'¯6=/(77(59(=· ),$7$/2.$7 0(*6=«*<(1¯7·(1 ',1$0,.86
$87µ9(=(7·, 67¯/86£%$1 9,//£0*<256$1 /(52%2* $= «33
$.78£/,6 6=¯1+£=%$ $ )·9£526%µ/ $ -£6=$, 0$5,
«6 .26687+ '¯-$6 6=«.(/< /£6=/µ9$/ «5'(0(6 0½9«66=(/
$ 1(0=(7 0½9«6=«9(/ $ 0$*<$5 0½9«6=(7, $.$'«0,$
RENDES TAGJÁVAL BESZÉLGETTEM.
Szeretem azt, ha a darab rendezője időt
hagy rá, hogy felkészüljek, és egy tartalmas
folyamaton menjek keresztül a tervezésben, a
munkában. Azt akarom, hogy minden részletre
tudjak válaszolni, ha megkérdezik, mit miért
csináltam. Ezért amikor egy rendezővel
kitaláljuk, hogy milyen legyen a darab tere,
elmegyek vele képletesen a mennyországba
és a pokolba is a díszlet megbeszélése közben,
tele szenvedéllyel, de akkor, ott el kell dőlnie
a koncepciónak. Egyre inkább divat, hogy
a rendezők az utolsó pillanatban akarnak
változtatni, amikor már a színpadon a díszlet.
Ezt nagyon nem szeretem, már merek nemet
mondani. Általában hallgatnak rám a rendezők.
ALKOTÁS KÖZBEN IS ELKAPJA
A SZENVEDÉLY?
TÖBB INTERJÚJÁBÓL IS TUDJUK, HOGY osztály vezetője, akinek a férje a kistarcsai Ez egy szenvedős szakma. Van, hogy
RÖGÖS ÚT VEZETETT ADDIG, AMÍG internálótábort vezette, közölte velem, hogy ösztönszerűen az első ötlet válik be, de van,
DÍSZLETTERVEZŐ LETT. MESÉLNE ERRŐL? alkalmatlan és „osztályidegen” vagyok ahhoz, hogy újra és újra át kell gondolni. A mai napig
1949-ben elkerültem az akkor még a Blaha Lujza hogy képzőművészetet tanulhassak. 2 évet van, hogy rengeteg vázlatot készítek egy
téren álló Nemzeti Színházba díszítőnek. Ott elvégeztem, de végbizonyítványom nem volt. darabhoz. Nekem a legfontosabb a színész, neki
ismertem Varga Matyi bácsit és Oláh Gusztávot A forradalom után megváltozott a vezetés a kell biztosítanom a mozgását, ő tud gondolatot
(a Nemzeti Színház, illetve az Operaház akkori főiskolán, 1958-tól Hincz Gyula lett a rektor. ébreszteni az én díszleteim között. Őrületet
díszlettervezői – a szerk.). Előbbit haláláig Ekkoriban volt egy kisebb akvarellfestmény- érzek, amikor tervezek: éjszaka is képes vagyok
barátomnak tartottam, utóbbi vett rá, hogy kiállításom a szentendrei Ferenczy Károly megálmodni, ilyenkor hirtelen átrohanok a
jelentkezzek a főiskolára, miután elvittem Múzeumban, és csodával határos módon egyik szobámba megrajzolni, lejegyzetelni ötleteket.
neki az akkori rajzaimat szcenikusi (színházi kis képemre emlékezett a rektor úr. 1960-ban Az alkotás az agy és a kéz együttes folyamata,
műszakvezető – a szerk.) állásra jelentkezve. elvégeztem a főiskolát, az első munkahelyem lehetetlen dolognak tartom a számítógépes
Végül sikerült a felvételi, Varga Mátyás és Csáky- pedig az egri Gárdonyi Géza Színház lett. tervezést. A rajzhoz kell a kéz rezdülése,
Maronyák József is a tanáraim lettek. Csáky- Éppen most ősszel van ott egy életmű- máskülönben elfelejtem, és oda az ötlet.
Maronyák ekkor, a Rákosi-korszakban élet-halál kiállításom egy darab bemutatója kapcsán. (Lami Krisztofer)
ura volt a magyar képzőművészetben. Tanár
elvtársnak kellett szólítanunk, kértem tőle egy HOGYAN DOLGOZIK EGYÜTT
alaktan órán, hogy segítsen nekem az egyik A DARABOK RENDEZŐIVEL?
rajzomnál. Mondta, hogy várjak a soromra, Mindig rengeteget dolgoztam. Amikor egy
mire én kicsit megsértődtem – kamaszként feladatot kapok, azt alaposan és nagyon
az ember olyan, mint egy hörcsög –, és körültekintően próbálom megoldani. A
hazamentem. Az ajtót viszont becsapta a szél, hatvanas években volt olyan esztendő, amikor
és kiszakadt a tokjából. Másnap a tanulmányi egyszerre 16 darab díszletét terveztem.
30