Page 13 - DUE Tallózó 2019. szeptember.pdf
P. 13

PONT TE



       $G KRF SUREO¦PžN PHJROGžVD






       LQIRUPDWLNžYDO









       BÁR SOKAN GONDOLJÁK ÚGY, HOGY A KOMBINATORIKA
       A MATEMATIKA LEGÉRTEHETLENEBB ÁGA, DE HA
       KITÁGÍTJUK A „HÁNY PIROS ZOKNIT VEHETEK KI
       A FIÓKBÓL”  TÉMAKÖRT, AKÁR AZ INFORMATIKÁVAL
       PÁROSÍTVA, ELJUTHATUNK A SZLOVÉNIAI MARIBORBAN
       RENDEZETT EJOI (EURÓPAI JUNIOR INFORMATIKAI
       DIÁKOLIMPIA) NEMZETKÖZI VERSENYRE. AZ MÁR KÖZEL
       SEM BIZTOS, HOGY EGY BRONZÉREMMEL TÉRÜNK VISSZA,
       MINT NÉMETH MÁRTON TAMÁS.









       Márton ugyan még piszkosul fiatal, ezt
       bizonyítja az is, hogy a versenyre csak
       öt 15 éves magyar diákot hívtak meg. A
       bronzérmesnek hosszú utat kellett bejárnia,
       mentorával 3 éve találkozott, de azóta
       rendszeresen jár szakkörökre, és ha lehet
       így nevezni, akkor egyéni edzéstervvel tartja
       karban és fejleszti tudását, bár ezt csak
       utóbbi 2 évben rendszeresítette napi rutinná
       és kezdett el foglalkozni a programozással.   Tanára segítségével jutott el a Európai Junior
       „Erdősné Németh Ágnes tanárnő, aki   Informatikai Diákolimpiára, Mariborba.
       amellett, hogy informatikából tanít, heti   „Egy hetet voltunk Mariborban. Az első
       rendszerességgel tart szakkört az iskolában   napon csak egy próbaverseny volt, ekkor
       informatika iránt érdeklődő gyerekeknek.”   minden versenyző megismerkedhetett a
       – számolt be a nagykanizsai diák.   környezettel, és a próba több technikai
                                          hiányosságra is rámutatott. Ezt követő   Természetesen Márton világa sem csak
       Felmerülhet a kérdés, hogy milyen tudásra   napon volt az első versenynap, majd egy   az informatikából áll, bár a rendszer és a
       van szüksége egy diáknak egy ilyen   nap szünet (kirándulni mentünk). Utána   logikai gondolkodás itt is megtalálható,
       rangos versenyhez. Azt tudjuk, hogy az   még egy versenynap (mindkét esetben   hiszen társasjátékot fejleszt-tervez, és 7 éve
       algoritmusok működési elvük szerint több   4-4 óránk volt három feladat megoldására,   zongorázik. És a sakkozás sem marad ki a
       kategóriába sorolhatóak. Márton szerint   kiértékeltetésére), végül egy záróceremónia,   repertoárjából. A későbbiekben szeretne
       fontos, hogy ezek mindegyikébe beható   ahol többek között a díjakat is kiosztották.”  egy jó egyetemre bekerülni, és nem meglepő
       ismeretekkel rendelkezzenek a versenyzők,                            módon az informatikai pályán látja magát.
       hiszen számos helyzetet csak így lehet a   A verseny után sem áll meg az élet a fiú   Azoknak, akik hasonló utat szeretnének
       legoptimálisabban megoldani. „Ezek közül   életében, hiszen a gyakorlás elengedhetetlen   bejárni, azt tanácsolja, hogy ne csak egy
       szeretném kiemelni az ad hoc problémákat,   ebben a szakmában. „Minden nap   versenyre trenírozzák magukat, mert az csak
       melyeknek nincs kategóriája, megoldásukhoz   programozok legalább egy órát, a feladatok   a programozás egyes részeire készít fel, és
       spontán ötlet, és problémamegoldó készség   kiértékelésére a következő oldalakat   célzottan azokat a képességeket fejleszteni,
       szükséges, és a feladatokat, ahol egy gyors   használom: CodeForces, CodeChef, Mester.inf.  ugyanakkor egy jó számítástechnikai
       program megírása inkább a matematikai   elte.hu. Továbbá az USACO online kurzusát is   szakember a számítógéppel kapcsolatos
       ismeretekre (kombinatorikai tudásanyagra,   rendszeresen használom. Szakköri kereteken   tényező viselkedésével is tisztában van.
       vagy sorozatanalízisre) támaszkodik.   belül vegyes feladatokra nézünk megoldási
       Ezen feladattípusok a kedvenceim.”  ötleteket.” – mesélt a felkészülésről a fiú.               (Kobl Adri)
                                                                                                           13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18