Page 13 - DUE Tallózó 2019. szeptember.pdf
P. 13
PONT TE
$G KRF SUREO¦PN PHJROGVD
LQIRUPDWLNYDO
BÁR SOKAN GONDOLJÁK ÚGY, HOGY A KOMBINATORIKA
A MATEMATIKA LEGÉRTEHETLENEBB ÁGA, DE HA
KITÁGÍTJUK A „HÁNY PIROS ZOKNIT VEHETEK KI
A FIÓKBÓL” TÉMAKÖRT, AKÁR AZ INFORMATIKÁVAL
PÁROSÍTVA, ELJUTHATUNK A SZLOVÉNIAI MARIBORBAN
RENDEZETT EJOI (EURÓPAI JUNIOR INFORMATIKAI
DIÁKOLIMPIA) NEMZETKÖZI VERSENYRE. AZ MÁR KÖZEL
SEM BIZTOS, HOGY EGY BRONZÉREMMEL TÉRÜNK VISSZA,
MINT NÉMETH MÁRTON TAMÁS.
Márton ugyan még piszkosul fiatal, ezt
bizonyítja az is, hogy a versenyre csak
öt 15 éves magyar diákot hívtak meg. A
bronzérmesnek hosszú utat kellett bejárnia,
mentorával 3 éve találkozott, de azóta
rendszeresen jár szakkörökre, és ha lehet
így nevezni, akkor egyéni edzéstervvel tartja
karban és fejleszti tudását, bár ezt csak
utóbbi 2 évben rendszeresítette napi rutinná
és kezdett el foglalkozni a programozással. Tanára segítségével jutott el a Európai Junior
„Erdősné Németh Ágnes tanárnő, aki Informatikai Diákolimpiára, Mariborba.
amellett, hogy informatikából tanít, heti „Egy hetet voltunk Mariborban. Az első
rendszerességgel tart szakkört az iskolában napon csak egy próbaverseny volt, ekkor
informatika iránt érdeklődő gyerekeknek.” minden versenyző megismerkedhetett a
– számolt be a nagykanizsai diák. környezettel, és a próba több technikai
hiányosságra is rámutatott. Ezt követő Természetesen Márton világa sem csak
Felmerülhet a kérdés, hogy milyen tudásra napon volt az első versenynap, majd egy az informatikából áll, bár a rendszer és a
van szüksége egy diáknak egy ilyen nap szünet (kirándulni mentünk). Utána logikai gondolkodás itt is megtalálható,
rangos versenyhez. Azt tudjuk, hogy az még egy versenynap (mindkét esetben hiszen társasjátékot fejleszt-tervez, és 7 éve
algoritmusok működési elvük szerint több 4-4 óránk volt három feladat megoldására, zongorázik. És a sakkozás sem marad ki a
kategóriába sorolhatóak. Márton szerint kiértékeltetésére), végül egy záróceremónia, repertoárjából. A későbbiekben szeretne
fontos, hogy ezek mindegyikébe beható ahol többek között a díjakat is kiosztották.” egy jó egyetemre bekerülni, és nem meglepő
ismeretekkel rendelkezzenek a versenyzők, módon az informatikai pályán látja magát.
hiszen számos helyzetet csak így lehet a A verseny után sem áll meg az élet a fiú Azoknak, akik hasonló utat szeretnének
legoptimálisabban megoldani. „Ezek közül életében, hiszen a gyakorlás elengedhetetlen bejárni, azt tanácsolja, hogy ne csak egy
szeretném kiemelni az ad hoc problémákat, ebben a szakmában. „Minden nap versenyre trenírozzák magukat, mert az csak
melyeknek nincs kategóriája, megoldásukhoz programozok legalább egy órát, a feladatok a programozás egyes részeire készít fel, és
spontán ötlet, és problémamegoldó készség kiértékelésére a következő oldalakat célzottan azokat a képességeket fejleszteni,
szükséges, és a feladatokat, ahol egy gyors használom: CodeForces, CodeChef, Mester.inf. ugyanakkor egy jó számítástechnikai
program megírása inkább a matematikai elte.hu. Továbbá az USACO online kurzusát is szakember a számítógéppel kapcsolatos
ismeretekre (kombinatorikai tudásanyagra, rendszeresen használom. Szakköri kereteken tényező viselkedésével is tisztában van.
vagy sorozatanalízisre) támaszkodik. belül vegyes feladatokra nézünk megoldási
Ezen feladattípusok a kedvenceim.” ötleteket.” – mesélt a felkészülésről a fiú. (Kobl Adri)
13