Page 12 - DUE Tallózó 2019. szeptember.pdf
P. 12
PONT TE $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN URYDYDYDDWRWRWRWRRRRWWW W WW DD 11HHP]HWHWL 7H7H7H77 KHKHKHKHWVVWVWVËJËJËËJËJ 333333URURURRU JUJUJUJUJJ DPDPDPPPDPDPP D]D]D]D]] (((PEPEPPEHUHUHUHUHUULLLLL (U(U(U(U(U(U××I×I×I× RUUÃUÃVRVRRNN N
$
0L
0 0
0LQLV]WËULXPD ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD QLQLV]V]V]V]V]WËWËWËWËULULU XPD ËV D]] ((PEPEHUH L (U×IRURUR UÃUÃUÃVV 7Ã7Ã7Ã7ÃPRRPRPRPRRP JDJDJJDJDJ WÃWÃWÃVNVNVNH]H]HOHOHO×× × WÃWÃÃPRPRPRPRJJJ
3URJUDPR]G PDJDG
$]HUEDMG]VQLJ
AZ INFORMATIKA, SZÁMÍTÓGÉPEK,
TELEFONOK, OKOS ÓRÁK ÉS MÉG SZÁMOS
SZÁMÍTÁSTECHNIKAI ESZKÖZ SZERVES RÉSZE
AZ EMBEREK ÉLETÉNEK. NINCS OLYAN NAP,
$0,.25 1( +$6=1£/1£1. ·.(7 0,1'(1.,
«57 +2==£ 9$1 $.,1(. 0«/<(%% $ 78'£6$
ÉS VAN, AKI CSAK FELHASZNÁLÓ SZINTEN
$/.$/0$==$ $ .¾/¸1%¸=· $332.$7 9$-21
0,%(1 0£6 $ 0,1'(11$3, ,1)250$7,.$
«6 $= $0,7 1$*< 1£1'25 .«39,6(/ $.,
%521=«50(6 /(77 $ (6 $=(5%$-'=6£1,
,1)250$7,.$, ',£.2/,03,£1"
Nándor végzős tanulója a budapesti Fazekas
Mihály Gimnnáziumnak. Informatika iránti
érdeklődése még kisiskolásként alakult programozni, ami már
ki. Amíg kortársai a legóval játszottak és egy sokkal komolyabb
várakat építettek belőle, ő lego robotokat szint az előző kísérlethez képest.
programozott. „No, ezt még nem úgy kell
elképzelni, mint egy összetett kódnyelvű, Ezek után sem volt megállás, Nándor
hosszú parancsokat tartalmazó listát” – részt vett a Nemes Tihamér versenyen
mondta Nándor, hanem vizuális felületen és Informatikai OKTV-n, ahol harmadik
blokkokat pakolt egymásra, ami annyit helyezést ért el. Ilyen sikerek után egyértelmű azt jelenti, hogy a lehető leggyorsabban
jelent, hogy egy kész parancsokat tartalmazó volt számára, hogy ezen a pályán szeretne fusson le az algoritmus kb. olyan egy-két
eszköztárból lehet kiválasztani azt, hogy a jövőben is érvényesülni, minél többet másodperces időlimit alatt, ne használjon
a robot mit és hogyan csináljon. Ezen tudni, s minél jobban belemerülni a túlságosan sok memóriát és szintetikailag
folyamaton keresztül a kisebb korosztály számítástechnika és a programozás bugyrába. is egy helyes kódot kell létrehozni.
számára is könnyedén érthetővé válik az, Amikor ideje engedi különböző szakkörökre
hogy a programok hogyan néznek ki, és mi, jár és versenyfelkészítő teszteket old meg. A verseny minden percében lehet tudni,
mire épül. Csak egy példa: van egy robot és hogy a résztvevőknek hány pontja van, mivel
20 lehetséges parancs. Kiválasztjuk, hogy Ennek tudatában nem volt kérdés, hogy a megoldásokat bármikor be lehet küldeni
álljon fel, sétáljon el az ajtóhoz, majd nyissa egyszer ő is szeretne ott lenni az IOI-n azaz a és a kiértékelő rendszer ezt pár perc alatt
ki. Ha ezt fordított sorrendben tesszük Nemzetközi Informatikai Diákolimpián. 2019 feldolgozza, az eredmény azonnal látható,
meg, akkor viszont a szerkezet nem tudja nyarán Azerbajdzsánban ez meg is történt így még van esély rá, hogy javíthassanak,
értelmezni, tehát nem tudja teljesíteni az és nem csak, hogy részt vett rajta, hanem pontosíthassanak rajta, esetleg egy
utasításokat. Ez volt az életében az a pont, egy bronzéremmel érkezett haza. Elmondta, teljesen más szemszögből közelítsék meg
ami elindította az informatika és azon belül hogy nagyon nagy élmény volt számára, mert a problémát, több pont reményében.
is a programozás felé haladó úton Nándort. A rengeteg érdekességet tudott meg az országról
„legózás” sokat segített abban, hogy azonnali a helyi magyar nagykövetség jóvoltából. Ha valaki ilyen pályára készül, Nándor
visszajelzést kapjon arról, hogy amit csinál, azt tanácsolja neki, hogy járjon el minél
az jó. Nem egy hiba üzenet van, hanem A versenyen öt óra alatt kellett három több szakköre, amit iskola, vagy város
azonnal kézzelfogható eredmény, ami egy feladatot megoldani, amiket úgy kell szervez és minél több versenyfeladatot
ilyen elektronikus világból sokszor hiányzik. elképzelni, hogy egy matematikailag is oldjon meg szabadidejében, mert
precízen definiált problémára kell a lehető ezektől lehet a legtöbbet fejlődni.
Ezen a vonalon tovább haladva Nándor leghatékonyabb algoritmust megírni. Az
hatodik osztályos korában elkezdett C++-ban hogy leghatékonyabb az ebben az esetben (Ihos Iringó Bea)
12