Page 41 - 01-44_nagy.pdf
P. 41
SZÉPÍTÉSZ
TERMÉSZET, HIT, HARMÓNIA
EGY NYELVET
BESZÉLNEK
AZ ORGANIKUSOK
$., %£=(/ .¸51<«.«1 -£5 $=7 /(1<½*¸=,
$ *2(7+($180 $., 3(',* 0$.µ1 $11$.
0(* .(// £/1,$ 1«+£1< 3(5&5( $ +$*<0$+£=
(/·77 +$ (*< 25*$1,.86 «3¾/(7 (/·77 9(=(7
(/ $= 8781. (*< .,&6,7 0,1',* /((6,.
$= £//81. x '( 9$-21 0,«57" (*< 7¸%%
9,/£*1«=(7(7 (*<(6¯7· (*«6=(1 .¾/¸1/(*(6
)250£..$/ '2/*2=µ «3¯7«6=(7, ,6.2/$ .(5¾/
0267 %(087$7£65$ Patikaház, Sárospatak, Nagy Ervin, 1986
A MAGYAR MESTER
A magyar szerves építészet legnagyobb elvárt „csúnyaista” – szocreál épületekkel
alakja a 2011-ben elhunyt Makovecz Imre. Az szemben. Ennek legfőbb alakja Makovecz volt.
irányzat tanítója és legfőbb mozgatórugója
volt. Mesélt az épületeivel. Elmesélte az Neki köszönhetjük a modern magyar
ezeréves magyarság küzdelmeit, fáradalmait, templomépítészet megszületését is a
kitartását és megújulási vágyát. nyolcvanas években. A fentiek tekintetében
ez igen nagy bátorságra vallott akkoriban.
Jellegzetes éles csúcsívű, ég felé törő tornyokkal Egyházi munkáiban a népművészet
rendelkező épületei számtalan funkciót jellegzetességei térbeli elemmé változtak,
ellátnak: aulás központú iskolák, vendéglők, nem pusztán díszítőelemként funkcionáltak.
imaházak, művelődési központok stb. A Két jellegzetes példával zárnék: a karcsú,
Hattyúház, Budapest, I. kerület, fát nem díszítőelemként, hanem szerkezeti tűhegyes csúcsú, ismert paksi Makovecz-
Nagy Ervin, 1998 elemként használta. A magyarság ősi hitének, templom megépülését 1987-ben egy helyi
a sámánizmusnak és különböző kultúrák politikus a „nem templomot kell ide építeni
szimbolikájának motívumai foglalkoztatták, sunyiban, hanem munkáskocsmát” – FOTOCREDIT: KITERVEZTE.HU
TÖBB, MINT STÍLUS miközben az épületek a táj részei maradnak. Az felkiáltással megpróbálta ellehetetleníteni.
Nehéz dolga van annak, aki definiálni szeretné ablakok, ajtók sokszor szemformát mintáznak, Siófokon viszont a sokszor ateista munkások
a szerves, más néven organikus építészetet ezzel központi szerepet adva a fénybetörésnek. is zsoltárokat énekeltek építkezés közben.
és annak jellegzetességeit. Az organikus Talán ez a varázslata az organikus
építészet ugyanis nem egyszerűen egy stílus, Tanítványai között ott találjuk Vadász épületeknek: közösségi tereik összehozzák
hanem egy életfilozófia, egy magatartásforma, Györgyöt, Basa Pétert és a most bemutatott az embereket múltban és jelenben egyaránt.
amely – bár az egyes alkotóknak külön- Nagy Ervint is. Pályatársai közül (LK)
külön stíluseszköztára van – egyféle nyelvet legjelentősebb Csete György volt.
beszél. Ez a nyelv pedig a természethez való
közeledés, harmónia az épített környezet és ELLENSZÉLBEN DOLGOZVA
az azt körülvevő természetes világ között. A szocializmusban felszámolták a
A cél alapvetően az, hogy az hagyományos közösségteremtő,
ember természetéhez illeszkedő, öngondoskodást elősegítő szervezeteket, az
„élhető” házak szülessenek. egyházak pedig nem működhettek szabadon.
Mindeközben az apró panellakásokban
Ez persze különböző értelmezésekben élni kényszerülő családok körében egyre
valósul meg: valaki az archaikus építészetet gyakoribbá vált az elidegenedés, a depresszió,
szeretné felújítani, más csak természetes, az alkoholizmus, sok helyen az öngyilkosság.
szerves alapanyagokkal építkezik. Megint Egy ilyen fojtogató közegben a XX. századi
mások tiltakoznak a XX. század technológiai vasbeton-világ elleni általános organikusi
diadalmenetével szemben. A külföldi fellépés Magyarországon összekapcsolódott
alkotók közül ki kell emelnünk Frank Lloyd egy olyan építészeti szándékkal, ami
Wrightot és Thomas Henry Sullivant. alternatívát mutat az élhetetlen, államilag Hagymaház, Makó, Makovecz Imre, 1996
41