Page 41 - 01-44_nagy.pdf
P. 41

SZÉPÍTÉSZ

      TERMÉSZET, HIT, HARMÓNIA


      EGY NYELVET


      BESZÉLNEK

      AZ ORGANIKUSOK





       $., %£=(/ .¸51<«.«1 -£5  $=7 /(1<½*¸=,
       $ *2(7+($180  $., 3(',* 0$.µ1  $11$.
       0(* .(// £/1,$ 1«+£1< 3(5&5( $ +$*<0$+£=
       (/·77  +$ (*< 25*$1,.86 «3¾/(7 (/·77 9(=(7
       (/ $= 8781.  (*< .,&6,7 0,1',* /((6,.
       $= £//81. x '( 9$-21 0,«57" (*< 7¸%%
       9,/£*1«=(7(7 (*<(6¯7·  (*«6=(1 .¾/¸1/(*(6
       )250£..$/ '2/*2=µ «3¯7«6=(7, ,6.2/$ .(5¾/
       0267 %(087$7£65$                                                          Patikaház, Sárospatak, Nagy Ervin, 1986



                                         A MAGYAR MESTER
                                         A magyar szerves építészet legnagyobb   elvárt „csúnyaista” – szocreál épületekkel
                                         alakja a 2011-ben elhunyt Makovecz Imre. Az   szemben. Ennek legfőbb alakja Makovecz volt.
                                         irányzat tanítója és legfőbb mozgatórugója
                                         volt. Mesélt az épületeivel. Elmesélte az   Neki köszönhetjük a modern magyar
                                         ezeréves magyarság küzdelmeit, fáradalmait,   templomépítészet megszületését is a
                                         kitartását és megújulási vágyát.   nyolcvanas években. A fentiek tekintetében
                                                                            ez igen nagy bátorságra vallott akkoriban.
                                         Jellegzetes éles csúcsívű, ég felé törő tornyokkal   Egyházi munkáiban a népművészet
                                         rendelkező épületei számtalan funkciót   jellegzetességei térbeli elemmé változtak,
                                         ellátnak: aulás központú iskolák, vendéglők,   nem pusztán díszítőelemként funkcionáltak.
                                         imaházak, művelődési központok stb. A   Két jellegzetes példával zárnék: a karcsú,
       Hattyúház, Budapest, I. kerület,    fát nem díszítőelemként, hanem szerkezeti   tűhegyes csúcsú, ismert paksi Makovecz-
       Nagy Ervin, 1998                  elemként használta. A magyarság ősi hitének,   templom megépülését 1987-ben egy helyi
                                         a sámánizmusnak és különböző kultúrák   politikus a „nem templomot kell ide építeni
                                         szimbolikájának motívumai foglalkoztatták,   sunyiban, hanem munkáskocsmát” –   FOTOCREDIT: KITERVEZTE.HU
       TÖBB, MINT STÍLUS                 miközben az épületek a táj részei maradnak. Az   felkiáltással megpróbálta ellehetetleníteni.
       Nehéz dolga van annak, aki definiálni szeretné   ablakok, ajtók sokszor szemformát mintáznak,   Siófokon viszont a sokszor ateista munkások
       a szerves, más néven organikus építészetet   ezzel központi szerepet adva a fénybetörésnek.   is zsoltárokat énekeltek építkezés közben.
       és annak jellegzetességeit. Az organikus                             Talán ez a varázslata az organikus
       építészet ugyanis nem egyszerűen egy stílus,   Tanítványai között ott találjuk Vadász   épületeknek: közösségi tereik összehozzák
       hanem egy életfilozófia, egy magatartásforma,   Györgyöt, Basa Pétert és a most bemutatott   az embereket múltban és jelenben egyaránt.
       amely – bár az egyes alkotóknak külön-  Nagy Ervint is. Pályatársai közül                          (LK)
       külön stíluseszköztára van – egyféle nyelvet   legjelentősebb Csete György volt.
       beszél. Ez a nyelv pedig a természethez való
       közeledés, harmónia az épített környezet és   ELLENSZÉLBEN DOLGOZVA
       az azt körülvevő természetes világ között.    A szocializmusban felszámolták a
       A cél alapvetően az, hogy az      hagyományos közösségteremtő,
       ember természetéhez illeszkedő,   öngondoskodást elősegítő szervezeteket, az
       „élhető” házak szülessenek.       egyházak pedig nem működhettek szabadon.
                                         Mindeközben az apró panellakásokban
       Ez persze különböző értelmezésekben   élni kényszerülő családok körében egyre
       valósul meg: valaki az archaikus építészetet   gyakoribbá vált az elidegenedés, a depresszió,
       szeretné felújítani, más csak természetes,   az alkoholizmus, sok helyen az öngyilkosság.
       szerves alapanyagokkal építkezik. Megint   Egy ilyen fojtogató közegben  a XX. századi
       mások tiltakoznak a XX. század technológiai   vasbeton-világ elleni általános organikusi
       diadalmenetével szemben. A külföldi   fellépés Magyarországon összekapcsolódott
       alkotók közül ki kell emelnünk Frank Lloyd   egy olyan építészeti szándékkal, ami
       Wrightot és Thomas Henry Sullivant.  alternatívát mutat az élhetetlen, államilag   Hagymaház, Makó, Makovecz Imre, 1996
                                                                                                          41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44